Hei!
Jeg gjør en avhandling på KTH om radon i byggematerialer i utlandet. Jeg forsker for tiden på Yxhult og deres "blåbetong".
Jeg har noen ubesvarte spørsmål som jeg har prøvd å få svar på en stund, men har ikke fått noen hjelp fra Yxhult selv.
Jeg har sett at det finnes mange kunnskapsrike mennesker her, så jeg håper på litt hjelp i riktig retning :)

Blåbetong har blitt produsert på lisens i utlandet, ifølge opplysninger har flyveaske og materialer fra stedet ofte blitt brukt som ballast, har uranrik skifer noen gang blitt brukt på andre steder enn i Sverige?

Lettbetong basert på sand (Siporex) begynte å produseres nesten samtidig som blåbetongen, var hensikten fra begynnelsen å konkurrere med Yxhult?

Hva var billigst å fremstille på den tiden? Siporex eller blåbetong (Ytong)?

Hvordan var holdbarhetene seg imellom?

Hvorfor ble så mange hus bygget med blåbetong i Sverige når de kunne ha valgt Siporex?

Når kjøpte Yxhult opp SSAB/ISAB, og hvordan hadde de mulighet til det når det må ha gått veldig bra for ISAB når problemene med uranhaltige Ytong ble avdekket?

Land som for eksempel Kina har også uranrik skifer, er det mulig at de lager en "kopi" av blåbetongen?

Disse spørsmålene har jeg kjørt fast på, hvis noen kan gi litt svar ville det bli satt pris på, gjerne med kildehenvisning! :)

/Peter

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.