Skal fuktsperren sitte bak gipsen?

O
ja, jeg glemte at du også bør ha en vindtetting mot treveggen

Trevegg, vindsperre, stendere med isolasjon imellom, gipsplate, tapet?

O olof77C skrev:
har ikke orket å lese gjennom hele tråden, men er det bare EI30 du er ute etter, så føles mange forslag helt unødvendige.
Kontroller først så din vegg oppfyller EI30, treverk er utrolig bra med tanke på brannsikkerhet.
Ellers komplettere med en minerat direkte på din vegg så er du hjemme
Kunne du vise TS at den profilhøvlede veggen oppfyller EI30, ellers er jo ikke dette innlegget noe mer opplysende enn alle andre. Hvilken type mineralull mener du og hvilken densitet bør den ha? Er det i dette tilfellet hensiktsmessig å bruke mineralull da hytten skal stå uoppvarmet store deler av året?

Takk for svar. Jeg får nok pent ringe en produsent av isolasjon og se hva de sier :sweat:

Om man ser bort fra spørsmålet om brannteknisk klassifisering, den kan bare produsenten svare på siden den er helt avhengig av tømmerets profil osv., så er det ingen vits i å isolere en tømmerhytte som bare skal varmes opp sporadisk. Komforten blir ikke høyere samtidig som man får en veggkonstruksjon med dårligere egenskaper til en høyere pris. Det har blitt bygget utrolig mange hytter i Sverige med totoms plank i ytterveggene og strietapet og tapet på innsiden. Så lenge man hadde ubegrenset tilgang til egen ved, var det ingen som frøs. Hvis det er nødvendig med innvendig tilleggsisolering for å oppnå den ønskede branntekniske klassen, finnes det ulike densitetskrav for forskjellige isolasjonsmaterialer. Videre kan man si at høy densitet på isolasjonen øker konstruksjonens varmekapasitet, noe som er en fordel fra et oppvarmingssstandpunkt. Effekten av det avhenger selvfølgelig av hvilke andre materialer som inngår i veggkonstruksjonen. I bygninger som bare er sporadisk oppvarmet, skal man ikke bruke effektive dampsperrer som f.eks. plastfolie, fordi det ofte skjer at fuktvandringen går utenfra og inn.
Siden jeg tilfeldigvis vet at bossespecial er en av de mest bygningsteknisk kompetente personene som skriver på Byggahus, synes jeg at noen av innleggene ovenfor er pinlige. bossespecial er naturlig beskjeden, en i denne sammenhengen god egenskap.

• Liker
Rabbithole og 1 annen
  • Laddar…
R
R Rolle85 skrev:
Jeg skal bygge en vegg klassifisert i henhold til brannklassifisering EI30. Dvs jeg skal bygge en liten hytte på 30m2 som er uisolert og som vi skal ha som ekstrabolig på sommerstedet.
Veggen består av 45mm tykk furu kun, kan man sette vanlig gips på innsiden av veggen direkte mot furumaterialet eller må man ha noe imellom for at det ikke skal mugne eller lignende?

Mvh
1. Skal du inn med en vedovn, derfor brannklassifiseringen?

Om dere ikke kommer til å varme opp hytta litt gjennom vinteren så ville jeg ikke isolert den, på grunn av at det blir dårlig lukt osv.

Sist redigert:
  • Liker
bossespecial
  • Laddar…
Ok mange forskjellige svar, avventer med isolering inntil videre

Snakket med isover og han syntes det virket unødvendig å isolere om det bare var med 45mm tykk isolasjon da man ikke er der om vinteren..
Bør man satse på to lag gips i stedet?

To lag gips kan være bra og mindre bra, avhengig av omstendighetene. Fra brann- og klimasynspunkt (vekt) er det naturligvis bra. Mindre bra fra fuktsynspunkt i en uoppvarmet hytte.

Oki

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.