Cervus Elaphus
Stiftepistol bruker jeg til vindsperre

Oki, takk alle

R Rolle85 skrev:
Er celleplast den billigste isolasjonen? Hvor tykk er den tynneste?
Glassull er billigst, celleplast finnes fra 10mm men tynn gjør ikke så stor forskjell

Oké

Huset er 30m2, dvs. 7,5m x 4m. Spørsmålet er hvor mye ekstra det ville koste å sette cellplast på si 20mm tykkelse i huset?

Bare å regne på overflaten hva som trengs. Regnet med ca 55m2 -> 77 plater a 600x1200

Priser for S80 Eps på byggmax gir ca:
1400:- for 30mm 25,5:-/m2
3700:- for 100mm 67,3:-/m2

Gulv: 2000:- for 100mm
Tak: 2000:- for 100mm

Men husk at cellplast ikke hjelper mot din brannbeskyttelse. Går bra med glasull men da må du forme.

Var inne og så på byggmax. Cellplasten ser ut til å kun komme i størrelsen 120x60cm. Mao trenger jeg to slike biter for å nå opp til taket. På 7,5 meter vegg trengs altså 25 plater. Det ville innebære en kostnad på ca 440kr hvis man velger 30mm tykk cellplast? Høres veldig billig ut hvis dette kan gi noen isolasjon altså? Grunnen til at jeg vil gå relativt tynt er for å ikke ta så mye areal fra selve innsiden av huset. Hvor stor er isolasjonsforskjellen på 30mm mot 50mm cellplast?

Fremgangsmåten:
Setter jeg vindpapp på innsiden av veggen først, så cellplast og deretter gipsplater?
Skruer man fast cellplasten i veggen eller limer man vanligvis?
Kan man skru fast gipsen i cellplasten eller må jeg ha lengre skruer som går gjennom både gips og cellplasten og inn i furuveggen?
Jeg vil ikke skape fuktproblemer i veggen.

Sist redigert:
Vindsperre trengs ikke hvis du bruker celleplast. Det enkleste er å sette en klatt celleplastlim slik at de holder seg på plass mens du setter opp gipsen.

Bruk lange skruer slik at du klemmer celleplasten mellom gips og trevegg.

Isolasjonen er proporsjonal med tykkelsen, så 50mm gir 60% mer enn 30mm.

• Liker
Cervus Elaphus
  • Laddar…
Hmm ok. Takk !

Men hva skjer når kald luft møter utsiden av celleplasten? Dannes det da kondens mellom celleplasten og gipsplaten og dermed mugg?

Sist redigert:
Jeg stiller meg litt spørrende til å bruke celleplast i konstruksjonen. Det føles litt motstridende å bruke et ekstremt brannfarlig materiale i en brannklassifisert vegg?

• Liker
kulle
  • Laddar…
Hmm hva finnes det for alternativer om man ikke vil bygge veldig tykk isolasjon og ikke bygge bjelker?

Så at de hadde isolasjonsplater på 45mm. Med hva bygger jeg opp de ulike vegglagene da?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.