Jeg skal bygge en vegg klassifisert i henhold til brannklassifiseringen EI30. Dvs. jeg skal bygge en liten hytte på 30m2 som er uisolert og som vi skal ha som ekstrabygg på sommerstedet.
Veggen består av 45mm tykk furu alene, kan man sette vanlig gips på innsiden av veggen rett mot furutreet eller må man ha noe imellom for at det ikke skal mugne eller lignende?

Mvh

Normalt kan man gjøre det, men spørsmålet er om ikke slagregn vil gjøre gipsen fuktig.

Skal man legge noe fuktsperre mellom gips og tre? Byggfolie? Eller finnes det tetningslag med isolerende egenskaper?

Sist redigert:
Det finnes pir isolasjonsplater med gips på om det er det du er ute etter. Men den vanlige grunnen til dampsperre trengs bare i boliger med mye isolasjon. Lagerrom etc. trenger normalt ingen dampsperre da fuktighetsnivået inne er lavt.

De er et 30m2 hus som vi skal bo i om våren og sommeren.
Men gips rett på treet skal altså funke?

Sist redigert:
Ja, men om du bare har 45mm planker tenker jeg at regn kan komme til gipsen og det er ikke bra. Jeg hadde nok lagt en bit cellplast mellom gips og tre

Funker byggplast med?

Ja det bør det gjøre, men er du sikker på at du vil ha veggen helt uisolert?

Er celleplast den billigste isolasjonen? Hvor tykk er den tynneste?

Det er direkte upassende å sette byggplast på en uisolert vegg. Den kan forårsake store problemer. Plast bør bare brukes i oppvarmede hus. Da er det bedre å bruke en form for asfaltpapp.

• Liker
Joak og 1 annen
  • Laddar…
Vindsperre?

Ok, hvordan gjør man i skjøtene for pappen? Spiker, lim, teip med overlapp?

Spiker + overlapp.

Ok

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.