Jeg har galvaniserte gjerdestolper som jeg nå skal feste trelekter på og montere et gjerde. Jeg er imidlertid litt usikker på hva som er passende skruer. Det handler jo om metall, så jeg vil jo unngå at skruer eller stolper ruster.

B
ikke ta rustfri bulr av noe slag. vognbolt?

Dessverre har jeg ingen mulighet til gjennomgående montering i stolpen, så det må være en eller annen type skrue.
Jeg vurderer om det kanskje er mulig å bruke en eller annen type plastexpander. Er det noen som har erfaring med dette?

Sist redigert:
Om man vil forhindre elektrolysekorrosjon er det beste å bruke en form for likverdig materiale, i dette tilfellet varmgalvanisert. Kan det fungere med fransk treskrue da disse pleier å være varmgalvaniserte?

J
frav skrev:
Om man vil forhindre elektrolysekorrosjon er det beste å bruke en form for likverdig materiale, i dette tilfellet varmforsinket. Kan det funke med fransketreskrue da disse pleier å være varmforsinket?
Akkurat, man må ha glava til glava og rustfritt til rustfritt ellers blir det galvaniske strømninger.

Visst kan det være bra å ha likverdige materialer i skrue og materiale for å unngå galvanisk korrosjon, men viktigere er å sørge for at skruen er edlere enn underlaget.

Det vil si kobberskrue i en stålplate er ok men ikke en stålskrue i en kobberplate.

Om ditt materiale du vil skru inn i er varmgalvanisert betyr det at du har et relativt tykt lag sink på din overflate, Sink er et uedelt materiale så du kan bruke i prinsippet hvilken stålskrue som helst.

/ATW

J
ArneTW skrev:
Javisst kan det være bra å ha likeverdige materialer i skrue og materiale for å unngå galvanisk korrosjon, men viktigere er å sørge for at skruen er edlere enn underlaget.

Dvs kobberskrue i en stålplate er ok men ikke en stålskrue i en kobberplate.

Om materialet ditt du vil skru i er varmgalvanisert betyr det at du har et relativt tykt lag sink på overflaten din. Sink er et uedelt materiale så du kan bruke i prinsippet hvilken som helst stålskrue.

/ATW
:confused:

Om du setter kobberskrue i stålplate så vil ikke platen ha det særlig bra.

John J skrev:
:confused:

Om du setter kopperkrue i stålplate så kommer ikke platen ha det særlig bra.
Nei den kommer ikke til å ha det bra av kopperkrue.
Men ettersom platen er stor i forhold til skruen kommer oksideringen av platen til å gå relativt langsomt. dvs platen er offeranode.

Mens om du gjør det motsatt dvs en uedle skrue i et edlere materiale kommer skruen til å forsvinne før du rekker å blunke. dvs skruen er offeranode.

Så rådet er at skruen skal være likverdig med underlagsmaterialet eller edlere.

Man vil at største materialemengden skal være offeranode og ikke den minste lastbærende detaljen.

/ATW

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.