surris
D Derbyboy skrev:
Er dette en passende skrue for 15 mm plyfa mot stålregel?

[lenke]
Kjør gipsskrue for stålregler, funker fint.

Man BØR bore hull gjennom kryssfiner, stor risiko for at kryssfiner ikke vil ligge tett mot bjelken.

Protte

• Liker
Kardan79
  • Laddar…
surris
prototypen prototypen skrev:
Man BØR bore hull gjennom plattformen, stor risiko for at plattformen ikke vil ligge tett mot bjelken.

Protte
Føles som litt overkurs, men interessant tanke. Satans borrande det skulle bli:rofl:

Rickard.
prototypen prototypen skrev:
Man BØR bore hull gjennom finerplaten, stor risiko for at finerplaten ikke vil ligge tett mot bjelken.
Det er jo nettopp dette som vingeskruene løser i ett momang. Jeg pleier å bruke dem ganske flittig på jobben for å feste treverk og finer i litt grovere plater hvor man absolutt trenger borrespiss.

Til stålbjelker synes jeg imidlertid det er bedre uten borrespiss, så da ville jeg brukt sponplateskrue for metall, for eksempel https://www.hornbach.se/shop/Spansk...forzinkad-250st/6199110/artikel-detaljer.html

Sist redigert:
D
Rickard. Rickard.ag skrev:
Det er jo akkurat dette som vingeskruene løser i et moment. Jeg pleier å bruke dem ganske flittig i jobben for å feste virke og plyfa i litt grovere plåt der man absolutt trenger borrespiss.

Til stålregler synes jeg imidlertid det er bedre uten borrespiss så da hadde jeg gått på sponplateskrue for plåt f.eks. [lenke]
og boret før, eller mener du at den der grabbern tar seg gjennom en vanlig plåtregel?

D
Demmpa Demmpa skrev:
Jeg har kjørt med følgende OSB-/sponplateskruer når jeg monterte OSB-plater på stålregler.
[lenke]

Litt vanskelig å begynne å skru midt på en regel, men 200-250 fra for eksempel forrige skrue er ikke noe problem.
Du har brukt 55 lange, ikke sant? De kortere har jo bare fri gjenge på 5mm. Blir vanskelig å trekke inn en 15mm "plyfa".

Rickard.
GRABBER spesialskrue for trefiberplater som sponplate, kryssfiner og OSB. For montering mot tre eller stål 0,46-1,0 mm, med selvforsenkende hode.

Dette var bare det første Google-forslaget som dessuten var unødvendig langt, ville bare vise at det finnes skrue for dette.

D
Jo men før jeg i det hele tatt opprettet tråden leste jeg hva akkurat du hadde skrevet i en annen tråd. Synes det hørtes skikkelig bra ut.

Diskusjonstråd om bruk av vingskrue for stålregler, tips for effektiv montering av treplater på stålprofiler.

D
Synes det hørtes svinbra ut.....

Rickard.
Hahaha der ser man, ung og dum må jeg ha vært da. Som sagt jeg bruker mye vingeskrue på 1.2-1.8mm stål og da er de grymme. Med riktig tynne plateprofiler er borspiss bare en ulempe.

• Liker
Derbyboy
  • Laddar…
D
Nå 18 måneder senere er du gammel og vis :crysmile:

Men da skal jeg lete videre....

Rickard.
D Derbyboy skrev:
Nå 18 måneder senere er du gammel og vis :crysmile:

Men da skal jeg lete videre....
Neida jeg er fortsatt ung og dum og så kommer det nok fortsette å være i 20-70 år til.

Såklart så kommer vingeskruene fungere det er jo ikke så men jeg hadde allikevel valgt noe mer likt det andre jeg lenket til. Mistenker at det blir billigere så også.

• Liker
Derbyboy
  • Laddar…
Jeg kjørte med den korte 3.9*28, om jeg hadde tatt de lange så hadde ikke skruehodet berørt OSB-en når gjengen hadde passert metallprofilen, siden det hadde vært et gap på ca 8mm (21-11=10).
Gjengen på skruen går ikke gjennom stålprofilen direkte, men skruen snurrer et antall ganger i osb-platen før skruen begynner å ta i metallprofilen.

• Liker
Derbyboy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.