Skal gi meg i kast med å bygge gjerde og tenkte rådføre meg litt med dere angående dryppnese, er det nødvendig?
Jeg skal ha stående sprosser.
Hvordan sager man disse enklest? (Har gjær-/kappsag)
Hvor mange graders vinkel?

Føles som det er lett å kutte litt feil ved dette tidspunktet, noe som kan gjøre at sprossene får litt ulik lengde?

Alt treverket er impregnert, sprossene skal bli 80 cm.

Fulkemisten
Hadde bygget en kapprigg. Fest sagen og fest et anhold 80 cm fra bladet så blir alle spilene like lange. Når det gjelder dryppnese så kan du nok droppe det om det gjelder impregnert og det skal være umalt. Ellers er det enkelt med nevnte rigg. 20-25 grader er nok.

Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Hadde bygget en kapprigg. Fest sagen og fest et anhold 80 cm fra bladet så blir alle spiler like lange. Når det gjelder dryppnese, kan du nok droppe det hvis det gjelder impregnert og det skal være umalt. Ellers er det enkelt med nevnte rigg. 20-25 grader er nok.
Hva menes med kapprigg? Kan du forklare litt for en nybegynner?

Fulkemisten
Jo. Men tenk at du tvinger eller skruer fast kapp-/gjærsagen på et bord. Så fester du en anhold (det kan være hva som helst, en plankebit forslagsvis) slik at enden på planken du vil sage ligger mot anholdet. Da blir hver planke nøyaktig samme lengde om du så lager 300 gjerdebord. Du trenger bare å måle første gang, så det går fort.

Jo. Men tenk at du tvinger eller skrur fast din kapp-/gjærsag på et bord. Deretter fester du et anlegg (det kan være hva som helst, en plankebit for eksempel) slik at enden på planken du vil sage ligger mot anlegget. Da blir hver planke nøyaktig samme lengde om du så lager 300 stakittlemmer. Du trenger bare måle første gangen, så det går fort.
Takk!!
Hva tror du kreves for vinkel på stolpene? Har akkurat begynt og gjorde kun 10 grader på de første to, lurer på om det er for lite?
For vannavrenning på toppen altså

Fulkemisten
Ja. 10 grader er nok litt snaut. Doble det.

Ja. 10 grader er nok vel smått. Doble det.
Mistenkte det, takk igjen!
Heldige meg som har deg som sparringspartner her, jeg fortsetter til du blir lei

Jeg fester stolpene i plintene med fransk treskrue, har forstått at disse skal forbores. Må man det? Jeg dro 4 per stolpe og alle satt hardt uten at treet sprakk, fungerer det så lenge treet ikke sprekker, eller kan det sprekke senere også fordi man ikke har boret?

Fulkemisten
Rimelig å forbore for fransk ja. Det finnes selvborende med riller også. Stolpene kan så klart sprekke men du har gjort helt rett og minimert risikoen.

Rimelig å forbore for fransk ja. Det finnes selvborende med riller også. Stolpene kan så klart sprekke, men du har gjort helt rett og minimert risikoen.
Okei, jeg forstår. Har dessverre allerede kjøpt franske som ikke er selvborende.
Men si at jeg fortsetter å lykkes med å skru disse uten forboring og uten at stolpene sprekker, går det i så fall bra, eller kan de sprekke i etterkant, eller innebærer det noen annen ulempe?
Tanken er å spare litt tid pluss at jeg drar 2 skruer på hver side av stolpen som sitter nesten midt imot hverandre, forborer jeg fra begge retninger er jeg redd for at hullene går i hverandre og skruene ikke drar så. Nå kan jeg skru dem med litt-litt vinkel mot hverandre så de ikke kolliderer, og det har fungert hittil.

Fulkemisten
Aha. Du hadde ikke forboret. Misforsto deg. Ja du. Det kommer an på mange ting om det vil sprekke. Sannheten er at ingen vet, men sannsynligvis ikke. Hvor nær enden er det og hvor grove er stolpene? Jo lenger fra enden og jo grovere, desto lavere risiko. Hadde ikke "spart tid" på å risikere å gjøre om. Forborer en hel del faktisk, alt blir bedre og mer eksakt. Ikke altantrall selvfølgelig, men ellers så. Kan du ikke forbore med samme vinkel?

Aha. Du hadde ikke forboret. Misforsto deg. Ja du. Det avhenger av mange ting om det kommer til å sprekke. Sannheten er at ingen vet men sannsynligvis ikke. Hvor nær enden er det og hvor grove er stolpene? Jo lenger fra enden og jo grovere desto lavere risiko. Hadde ikke "spart tid" på å risikere å måtte gjøre det om igjen. Forborer en hel del faktisk, alt blir bedre og mer nøyaktig. Ikke terrassetrall selvsagt men ellers så. Kan du ikke forbore med samme vinkel?
Det er 70x70 stolper.
Nederste hullet er 70mm fra endetreet.

Det går sikkert å forbore i samme vinkel men kan tenke meg at skruene går i hverandre iblant.
Skruen går inn 45mm på hver side og er rett imot hverandre.

Fulkemisten
Jeg hadde egentlig ikke bekymret meg. Ta kortere skru?

Jeg kjørte ned en spett i bakken og satte kapp- og gjærsagen på bakken 80 cm fra den. Tvilsomt ergonomisk men raskere oppsett er vanskelig å fikse.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.