Hei
Kommer til å legge vannbåren gulvvarme i hele huset. Men om sommeren vil den jo ikke bli brukt, og da får man ingen varme på badet.

Fikk forslaget om å droppe vannbåren varme og legge elektriske varmekabler i stedet bare på badet. Da kan man styre det selv som man vil og når man vil. Badet ligger midt i huset med isolasjon både i tak og gulv, så det kommer ikke noen direkte kulde derfra. Gulvet blir oppforet med ca 200 mm isolasjon (samme som øvrige gulv). Minst 170 i alle fall. Og taket etter samme prinsipp. Veggene er i stein bortsett fra ved døren, for der skal det bygges opp en ny vegg.

Badet blir ca 4 kvm.

Du trenger null varme på badet om sommeren…

• Liker
BirgitS og 1 annen
  • Laddar…
Legg begge?
Jeg har vannbåren varme i hele huset, men på badet med steingulv har jeg også lagt inn elektrisk varme slik at jeg kan bruke varmen om sommeren (synes steingulvet er litt for kaldt ellers)

• Liker
Henkan Sundberg
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du trenger null varme på badet om sommeren…
Nei jeg føler også litt sånn. Vi har tidligere bodd på plate på mark, men hadde ikke på elektrisk varme da om sommeren. Så det føles som at det ikke er noe problem.

4 4321 skrev:
Legg begge?
Jeg har vannbåret i hele huset, men på badet med steingulv ligger også el slik at jeg kan bruke varmen om sommeren (synes at steingulvet er litt for kjølig ellers)
jo den tanken har også slått meg men jeg tror at det blir overkill. Tanken var også med å slippe tykkelsen på rørene. Men det går an å gjøre reglene litt smalere da det er kun 1,7 i lengde.

Se på denne LK Heater 350

Dr Benz Dr Benz skrev:
jo den tanken har også slått meg, men jeg tror at det blir overkill. Tanken var også med å slippe tykkelsen på rørene. Men det går an å gjøre lektene litt smalere da det kun er 1,7 i lengde.
Tja, jeg ville ikke valgt bort varme på et steingulv, men gitt strømprisene ville jeg ikke hatt el-gulv året rundt, men heller satset på vannbåret. Nå har jeg solceller så kan unne meg varme om sommeren også. Verdt å tenke på er også at det tørker opp fortere når man har dusjet, og reduserer på den måten sklirisiko.

EdwinG84 EdwinG84 skrev:
Se på denne LK Heater 350
Den så jo interessant ut men skulle monteres med shunt. Og det har jeg ingen. Men takk for tipset.

4 4321 skrev:
Tja, jeg ville ikke valgt bort varme på et stengulv, men gitt strømprisene ville jeg ikke hatt el-golv året rundt uten å satse på vannbåret. Nå har jeg solceller, så jeg kan unne meg varme om sommeren også. Verdt å tenke på er også at det tørker opp fortere når man har dusjet og reduserer dermed sklirisikoen.
Jepp. Opptørkingen er også en ting. Men med fornuftig ventilasjon burde det likevel være greit. Erstatter så klart ikke, men gulvet tørker sikkert raskere uansett enn om det står en masse fukt i luften på badet.

Fortsett bare å sirkulere vann i gv-systemet om sommeren (med varmen slått av) så får du en grunnvarme som gjør at gulvet ikke føles kaldt, selv om du har fliser. Varm opp hele kjelleren på en slik måte om sommeren.

MathiasS MathiasS skrev:
Fortsett bare å sirkulere vann i gv-systemet om sommeren (med varme avskrudd) så får du en grunnvarme som gjør at gulvet ikke føles kaldt, selv om du har klinker. Varmes opp hele kjelleren på den måten om sommeren.
Ah. Virkelig smart. Kan man tenke seg at gulv som får mye sol på seg i løpet av dagen kan varme opp slyngene og på den måten dra med seg varmen inn i systemet og senere jevne det ut mot øvrige slynger. Likt et ftx-aggregat med luften?

Dr Benz Dr Benz skrev:
Ah. Riktig smart. Kan man tenke seg at gulv som får mye sol på seg i løpet av dagen kan varme sløyfene og på den måten dra med seg varmen inn i systemet og senere jevne det ut mot øvrige sløyfer. Lik et ftx-aggregat med luften?
ja så fungerer det hos meg iallfall.

vil man ha et varmt baderomsgulv duger det ikke, men om man er fornøyd med å ikke ha et iskaldt gulv så går det.

MathiasS MathiasS skrev:
ja så fungerer det hos meg iallefall.

vil man ha et varmt baderomsgulv duger det ikke, men om man er fornøyd med å ikke ha et råkaldt gulv så går det.
Helt ok å slippe det råkalde. Takk!

K
Har både vann og strøm på badet, begge støpt inn i flytsparkel med 10mm klinker oppå. Har ennå ikke trengt å slå på varmekablene en eneste sommer faktisk… Klinkeren har ikke føltes kald og har ikke hatt problemer med uttørkingen, har paxvifte samt badekar. Badet ligger i midten på overetasjen, 1-planshus med kjeller.

• Liker
Dr Benz
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.