Mikael_L
Daniellinus og andersmc, foruten konstruksjonsklassifisert trevirke (som er klassifisert med hensyn til styrke), C14, C18, C24 osv. så finnes det kvalitetsklassifisering.

Klassene har litt forskjellige navn avhengig av hvilken standard man velger.
F.eks. I til VII
eller
A - D
eller
G2/G4-0 til G2/G4-4

Se her:
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=935&contextPage=925
Sjekk også her:
http://ama.byggtjanst.se/Default.aspx?articleId=82&Typ=AmaNytt

Det finnes sikkert mye mer å snakke om dette, men mer enn dette vet ikke jeg.

Daniellinus skrev:
Hei alle erfarne sagbrukskarer! :)
Kunne noen opplyse en glad amatør om hvilke ulike tømmerkvaliteter som finnes. Er det samme "skala" på alt treverk, også trykkimpregnert (C18, 24, 30 som Anders snakket om).

Tenkte å bestille trykkimpregnert terrassebord av typen Prima. Er prima en kvalitet eller bare en betegnelse for at hjemmefikserne skal tro det er god kvalitet?

Ville blitt veldig glad hvis man kunne bli litt klokere før man bestilte, da jeg synes det virker kronglete å sende tilbake masse treverk eller leve med skjeve planker og kvister.
det finnes ulike kvalitet på terrassebord
hva klassifiseringen heter er jeg også nysgjerrig på, norrlandsfur selger noe som første klasse, er det ikke forskjell på den og smålandsfur, best å sjekke på sagbruket

Mikael_L skrev:
Daniellinus og andersmc, foruten konstruksjonsklassifisert virke (som er klassifisert i forhold til styrke), C14, C18, C24 osv. så finnes det kvalitetsklassifisering.

Klassene har litt forskjellige navn avhengig av hvilken standard man velger.
For eksempel I til VII
eller
A - D
eller
G2/G4-0 til G2/G4-4

Se her:
[lenke]
Sjekk også her:
[lenke]

Det finnes sikkert mye mer å si om dette, men mer enn sånn her vet ikke jeg.
Jo, selvsagt må man sortere treråvaren under produksjonsprosessen. Man kan ikke bruke alt tre til hva som helst.

Man kan jo tenke seg en inndeling avhengig av hva man skal lage av treråvaren: pellets, ved, sponplate, papirmasse, emballasje, råspont, regler, ytterpanel, innerpanel, dørkarmer, gulv, lister, møbler...

Men denne klassifiseringen er vel allerede gjort når treproduktene når forbrukeren? Vi kan ikke velge mellom "fine" og "stygge" regler; noen andre har allerede gjort det valget.

Mikael_L
Jeg antar at jeg kan gå inn til byggevarehandelen og bestille en pakke med 45x95 i 4,8 meters lengde og kvalitet G2/G4-1, for eksempel. Eller en annen kvalitet og/eller dimensjon.

Ja lengder har jeg jo flere ganger bestilt i akkurat riktig lengde for meg. Men kvalitet har jeg aldri angitt. Ofte har jeg vel fått OK kvalitet, men en 20-30% av levert eller noe sånt har variert mellom litt tvilsomt til virkelig elendig.

Jeg har returnert en del, spesielt siden etter jeg opprinnelig startet denne tråden. Ikke et ord har blitt hørt om dette, så jeg trenger ikke kjempe for min mening om eventuelt dårlig kvalitet. Men jeg hadde jo håpet at de skulle begynne å lære seg at det blir dobbeltarbeid hvis de sender meg dritt, men ennå virker det ikke som det har gått inn. :confused:

De selger vel det bare til neste kunde.

Thomas Lundquist
Nyttig info Micke. Sikkert mange som har lært noe.

Ser at jeg tilhører "oldschool" med den grønne boken til tross for at det var på 80-tallet som jeg jobbet på et bradgård.

Mikael_L
Tja, 80-tallet var vel for ...
...30 år siden ... ;)
Shit så gammel jeg plutselig følte meg :eek:

Men eldre sorteringskunnskap ser ut til å være helt ok å ha, det virker bare som det er nye navn på det.
Typ som at en høvlet 2"4 nå heter 45x95 ... :)

Mikael_L
Jeg nekrobumper vel litt da ... :D

Men helt siden jeg startet denne tråden har jeg forsøkt å få tak i SS-EN 1611-1 (standard for handelssortering) på en gratis måte. F.eks. låne på bibliotek.

Men nå fant jeg følgende to PDF'er hos Svenskt trä
http://www.svenskttra.se/siteassets/6-om-oss/publikationer/pdfer/guide_klasser_150.pdf
http://www.svenskttra.se/siteassets/6-om-oss/publikationer/pdfer/handelssortering_150.pdf

Som jeg tror gir oss det korrekte svaret når en planke holder målet eller når den uten diskusjon skal kunne reklameres.

Så bestill etter en handelsklasse, eller spør hvilken klasse det er du kommer til å få.

Last gjerne ned PDF'ene lokalt på din egen datamaskin, disse kan jo forsvinne...

Kan ikke holde meg fra å skrive noen linjer.

Jeg synes det er veldig tåpelig å lete etter rett virke eller sjekke årringer. Det er veldig sjelden man trenger rett virke. Er man ikke helt verdiløs kan man enkelt forme det ved festing. Må man ved enkelte tilfeller ha rett så kjøper man limtre eller stålregler.

Jeg ser det som en selvfølge å velge produkter etter hva de skal brukes til. Avvikende grønnsaker og rotfrukter da de uansett blir skåret opp eller moses, kantstøtte kartonger og hermetikk for de skal uansett kastes. Virke og plate-materialer for det skal uansett skrus fast, sparkles skjules eller males.

Det verste må vel være om det man velger bort må kastes. Det kan ingen miljødiesel eller kravdyrket paprika kompensere.

Du får gjerne kjøpe de lektene som vi andre lar bli igjen på tømmerlageret. For det er betydelig lettere å få en rett innervegg når man har rette lekter i stedet for propellvirke.

Jeg har i alle fall lagret pdf:ene og leser dem med glede, så nerdete som jeg er. :)

• Liker
-RB-
  • Laddar…
Mikael_L
Jeg er jo først og fremst interessert i hvilke krav man rimeligvis kan stille til sitt treverk.

Det er jo lett å føle seg som en "grinete kunde" når man har fått mye dårlig treverk i en leveranse.

Når jeg bygger neste hus skal jeg spørre om/angi kvalitetsklasse når jeg bestiller treverk, og så får de rett og slett levere nytt hvis det jeg har fått vesentlig avviker fra det jeg har bestilt.

• Liker
DejvidK
  • Laddar…
I visse tilfeller må man akseptere drittvirke. Jeg har innertak av rupanel. Da var det ikke mer enn litt over halvparten av pakken jeg kunne bruke, men ettersom rupanel er ment til annet var det bare å se glad ut.
Den andre pakken hentet jeg bord for bord...

Mikael_L
haavard skrev:
I visse tilfeller må man akseptere skitvirke. Jeg har innertak av råspont. Da var det ikke mer enn litt over halvparten av pakken jeg kunne bruke, men siden råspont er ment til annet var det bare å se glad ut.
Den andre pakken hentet jeg planke for planke...
Ja man må jo innse at råspont ikke er av slik sortert kvalitet at den i det hele tatt kan være synlig.
Du kjøpte feil virke rett og slett.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.