Noen som vet om en nettside hvor man kan se forskjellige dreneringsrør og hva det koster?
 
Lysende link, takk!!

En fundering, det finnes jo litt ulike varianter på drensrør. Sigros er perforert rundt om. Hvis jeg ikke husker feil har jeg sett slike som bare er perforert i overkant. Andre har et innløp i bunnen med en variant av "vannlås", ellers tror jeg at de er helt tette.

Kommentar på de forskjellige typene?

Selv kan jeg synes at de som er perforert rundt om burde slippe ut vannet på samme sted de tar det inn?!

Håkan
 
Sjekk også www.byggmax.se

Antar at vanntrykket er høyere utenfra og derfor fungerer det med "perforeringer rundt om" for å avlede vannet.
 
Ess-Drän var det jeg nevnte ovenfor, det med "vannlåsen", http://www.extena.se/.

Deres FAQ sier følgende:
- Må jeg bruke filterduk rundt røret?
- Nei, hvis du bruker ESS-DRÄN trengs verken filterduk eller vasket singel.

Det hadde vært gøy å få litt meninger rundt dette temaet, erfaringer av ulike typer, priser, prisverdighet osv! Akkurat som M@ZE spurte om fra starten av ;-)

/Håkan
 
man må legge ESS-DRÄN mye lavere enn vanlige dreneringsrør- det er en forskjell jeg har tatt til følge....
 
Ess-drän: "Normalt anbefales det at røret kulminerer, på det høyeste punktet, minst 200 mm under det laveste punktet på husets grunn."

Isodrän's monteringsanvisning: "Dreneringsledningen skal legges i underkant av dreneringslaget, dog normalt minst 350 mm under kjellergulvet, eller min. 100mm under u.k. grunnsåle. Se figur 2. Hvis grunnsålen er dypere enn 500 mm under gulvet, graves det så dypt at dreneringsnivået kommer min. 500 mm under kjellergulvet."

Uten å vite hvordan en kjellervegg normalt ser ut :-X mistenker at vi snakker om noen forskjell på 10-20 cm. Er det _nesten_ ikke innenfor en normal feilmargin når man gjør selve gravingen?!
 
Hei.
Man kan kjøpe dreneringsslange (wavin) på Odal, til et hus bør det holde med 50mm slange og den burde koste under 15kr/m, man bør legge 4-8 makadam eller lignende på røret (obs ikke 0-8), å legge fiberduk rundt kan være dumt hvis det er jord som "slammer" da blir duken som et skall og det kommer ikke nett vann til slangen. Lykke til.
MVH
Gustav
 
Der det står (0-8) så ble det feil,
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.