L
Det er ok, nå
S snowjim skrev:
Hvilken vei er best å bore fra? Baksiden eller forsiden? Disse karmene har jo fra forsiden sett et 14 mm hull som går et stykke ned og så går det over i et mindre som går rett gjennom.
Du skal jo dra karmesskruen utenfra boring skjer etter at du har fått karmen på plass, så prøv å få til karmen slik du vil ha den, overdelen på karmen kan klemmes fast med å sette kiler der, nede med terskelbiten på plass går det også an å kile fast, da har du et utgangsleie for å dytte karmen litt lett i alle retninger, følg bare med kilene, om du er litt forsiktig og vil prøve, så kan du stramme opp kilene og sette i døren for å se hvordan den oppfører seg, litt kronglete men går, om du er fornøyd borer du i hullet og får et sentrum for karmesskruen, drar i den og tar neste.

• Liker
snowjim
  • Laddar…
L
Går litt fort av og til
Det som er lurvete ::::: sidepanelene kan stå i lodd men alt sammen skjevt, overstykket må være i vater, ellers går ikke døren inn, den tar imot oppe eller nede, det betyr at du må sørge for i begynnelsen at det kommer rett, når skruene er på plass går det ikke å heve eller senke dem, bare skru litt, skrur du inn (da skal den løse delen på skruen gå ut) (det er liksom litt baklengs moment) på hengselssiden så må du slippe litt på andre siden oppe så løfter døren seg på låsesiden, noen ganger flere justeringer enn man tror

• Liker
snowjim
  • Laddar…
Må og må. Det går an å få rette vinkler selv om det heller. Men det er nok lettere å sette terskelen i vater og karmen loddrett, i sidelengs mener jeg da.

• Liker
snowjim
  • Laddar…
Takk for informasjonen!

Vi har nå fått 2 dører på plass!

Den første døren glemte vi å rette av terskelen og toppbjelken, men det fungerte likevel. Det er imidlertid maks 1 mm glippe mellom dørens ytterste del og karmen, vet ikke om døren sveller, men hvis den gjør det, kan den skraper der. Ser heller ikke hvordan jeg skal kunne justere dette da karmeskruene sitter der de sitter? Det jeg mener er at når man lukker døren, ser det bra ut på siden der hengslene sitter, men på siden der låsen sitter, er det maks 1 mm glippe mot toppbjelken.

Først boret jeg opp hullene fra innsiden, men det hadde en tendens til å gjøre eksisterende hull stygge, så i stedet boret vi først gjennom sentrum og deretter boret vi resten fra baksiden av karmen, noe som helt klart ga penere hull.

Den andre døren gikk klart raskere... inntil vi kom til å sage opp veggen i overkant, men dessverre ble det beregnet litt feil, i tillegg hadde sabelfilens blad en tendens til å bøye seg. En god stund senere med stikksag og sabelfil ble det okay.

Denne gangen var vi oppmerksomme på at terskelen og toppbjelken også skulle være i vater, noe som også ga et perfekt sluttresultat =D

For vår del var det enklere å bore hullene først, sette på plass og lode og rette av karmen, og deretter skru den fast. Hvis den trengte å heves fra gulvet i én ende, så la vi avstandsstykker der. Justeringen ble da gjort med 180-vaterpasset, det var da enkelt å se hvilke skruer som trengte endring.

Det interessante er likevel at mitt ene Hultafors vater ser ut til å være helt ute. Det skjedde flere ganger at det viste forskjellig selv om det var på samme sted vi målte. Vi gjorde en rask test der vi sjekket vater med hultafors 1, snudde det og så om det viste det samme, og så gjorde vi det samme med hultafors 2. Det viste seg at Hultafors 1 endret vateret sitt avhengig av hvilken retning man hadde det!? Vi snurret altså 180 grader horisontalt. Hultafors 2 som er i oransje plast viste riktig uansett hvordan man snudde det. Skal vise litt bilder av det i morgen hvis jeg får tid.

Det er bare å justere med karmskruen. Det er det som er hensikten med dem.

D Daniel 109 skrev:
Det er bare å justere med karmskruen. Det er det som er hensikten med dem.
Ikke i høyden.

Ja, om du justerer ut hengselssiden i overkant så går det yttehjørnet på døren nedover. Døren kommer ikke i lodd, men den sentrerer i karmen. Du trenger å justere like mye på begge sider slik at du ikke påvirker bredden på karmen.

S snowjim skrev:
Takk for informasjonen!

Vi har nå fått 2 dører på plass!

Første dør glemte vi å vatre terskel og toppbrett, men det fungerte likevel. Dog er det maks 1 mm glippe mellom døras ytterste del og karmen, vet ikke om døra sveller, men gjør den det så vil den sikkert skrape der. Ser ikke heller hvordan jeg skal kunne justere dette da karmeskruene sitter der de sitter? Det jeg mener er at hvis man lukker døra så ser det bra ut på den siden hvor hengslene sitter, men på den siden hvor låsen sitter er det maks 1 mm glippe mot toppbrettet.

Først boret jeg hullene fra innsiden, men det hadde en tendens til å gjøre eksisterende hull stygge, så i stedet boret vi først gjennom sentrum og så tok vi resten fra baksiden av karmen, hvilket ga klart penere hull.

Andre dør gikk klart raskere... inntil vi kom fram til å sage opp veggen i overkant, dessverre ble det regnet litt feil pluss at tigersagens blad gjerne bøyde seg. Etter en god stund med stikksag og tigersag ble det okay.

Denne gangen hadde vi kontroll på at terskel og toppbrett også skulle være i vater, hvilket ga et perfekt sluttresultat =D

For vår del var det lettere å bore hullene først, sette dem på plass, vatre og loda karmen, og så skru den fast. Trengtes den opp fra gulvet i noen ende så la vi distanser der. Justeringen ble så gjort med 180 vaterpasset, da var det enkelt å se hvilke skruer som trengte å endres.

Det interessante er dog at mitt ene Hultafors vaterpass synes å være helt ute av stilling. Det skjedde flere ganger at det viste forskjellige målinger selv om det var på samme sted. Vi gjorde en rask test hvor vi sjekket vater med Hultafors 1, vendte den rundt og så om den viste samme, og så samme med Hultafors 2. Det viste seg da at Hultafors 1 endret sitt lodde avhengig av hvilken vei man hadde det på!? Vi snudde det altså 180 grader horisontalt. Hultafors 2 som er i oransje plast viste rett uansett hvilken vei man vendte det. Skal vise litt bilder av det i morgen hvis jeg får tid.
Karmeskruenes justering bruker du slik at karmens sidestykker blir rette. I noen grad kan man også justere glippen mellom dør og karm (på sidene), men overstykket og terskelen holder jo imot så risikoen er at sidene bare buer i stedet. Hvis dørbladet ikke er sentrert i karmen er det hengslene som skal justeres. Vet ikke hvordan man gjør med moderne klikkhengsler, men med gamle hengsler knekker man dem med et spesielt verktøy (100 kr), altså deformerer hengslet så bladet flyttes.

Angående vaterpasset så høres det ut som det har blitt skadet slik at libellen har kommet ut av posisjon. Kan jo være feil fra fabrikken også, men det virker merkelig at det har sluppet gjennom kvalitetskontroll.

Rette i sammenhengen er hensiktsmessig vinkelrett mot terskel og overligger snarere enn loddrett. Disse bør jo riktignok være i vater, da blir sidestykkene loddrette.

Husk. Strekk opp to snorer fra karmens ytterkanter tvers over åpningen i et kryss. Snorene skal berøre hverandre i midten. Gjør de ikke det, må du justere en av karmsidene inn eller ut. Da vet du at karmen ligger i et plan og at døren vil slutte tett.

49781d1335481102-exterior-door-wont-seal-diy-cross-leg.jpg

• Liker
JohanLun og 2 andre
  • Laddar…
J
Med gammelt hus og gamle dører har jeg forsøkt å sette så vinkelrett og i lodd som mulig, men jeg har satset på at hengslesiden havner i lodd og så justert resten. Vinduene jeg satte inn lot jeg derimot følge veggen og ikke i lodd (dog vinkelrett).

Snormetoden var smart.

Jeg synes dog kiler fungerer bra, karmeskruer kan jeg tenke meg fungerer bra for f.eks. en ny ytterdør, men innerdører og vinduer føles det litt overkill?

Noen ganger tror jeg dog slike ting overteoretiseres.

Mitt tips for montering av innerdører er å feste hengselssiden av karmen og deretter montere tilbake døren og montere den andre siden av karmen etter døren. Det synes jeg gir best og raskest resultat.

• Liker
Per i Hamrånge og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.