Hei,

Vi holder på å sette opp nye innerdører, og som vanlig i eldre hus er det meste ikke helt rett. Så veggene er ikke i lodd, og da er spørsmålet hvordan man gjør med dørene? Skal vi velge å følge veggen slik som de forrige dørene gjorde, eller skal vi sette dem i lodd selv om det innebærer at karmen ligger kant i kant oppe og der nede går de inn kanskje 1 cm?

Egentlig er den ikke helt i lodd i den situasjonen heller, men den er innenfor strekene i hvert fall. Mer kan vi ikke ta da det ligger et parkettgulv i veien.

Det hadde helt klart vært enklest å følge veggen bare, men det sier ikke monteringsinstruksjonene.

• Liker
Fender_KBA
  • Laddar…
Vaterpass plassert mot en vertikalflate med boblen sentrert mellom to linjer, indikerer at flaten er i lodd. Dørkarme installert ved en trevegg, med hvit himling. En hvit dørkarm installeres mot et tregulv. Karmen er delvis på plass, og det er synlig et mellomrom og ubehandlet treverk ved basis.

L
Har vært oppe tidligere her, lei meg for det finnes ingen patentløsning på problemet, uten man må fikse det på beste måte etter eget hode, og svelge samt leve med det,
Sjekk om klackfoder kan brukes, kanskje litt modifikasjon av det (slipe, sage etc.)
eller en list,

Så man skal ikke følge veggen, men det må være 100% i lodd?

Setter du den parallelt med veggen, er det en risiko for at artene går i gulvet når du åpner, den vil dessuten åpne seg hvis den står på gløtt. Bortsett fra de problemene kan du sette den plant mot veggen. Du må avgjøre hva som er viktigst.

L
S snowjim skrev:
Så man ska inte følge veggen uten det må være 100% i lodd?
Om du følger veggen med ny karm, kommer døren enten til å åpne eller lukke seg selv p.g.a. at den heller til den ene eller andre siden, vet ikke hvordan den g;a gjorde, det er som å velge mellom pest og kolera.
Og som daniel sier, om den heller for mye så kan den ta i gulvet.

Det viktigste er jo at døren ikke glir opp eller igjen fordi den henger skjevt. Så får man tilpasse med passbiter, saling mot fôr etc. Ser ikke ut til å være en katastrofe i ditt tilfelle. Jeg har et gammelt tømmerhus hvor veggen heller skikkelig. Det skiller 5 cm opp mot nede. Hvis jeg skulle tilpasse meg etter veggen ville døren konstant stå åpen eller lukket avhengig av hvordan den heller.

• Liker
Liteavvarje
  • Laddar…
Tror vi kjører på å følge veggen som alle andre i huset. De går jo ikke opp av seg selv.

Prøvde å dra i første karmskruen men det gikk tregt som pokker, min18v klarte knapt trykket. Treet laget litt lyd også!? Måtte skru den ut igjen. Tydeligvis bunner hodet på karmskruen før den er helt inne?

Man kan jo bore opp men da er det ikke mye tre igjen som man kan se her

En hånd holder en karmskrue mot en dørkarm der treet er synlig. Skruens hode ser ut til å bunne før den er helt inne.

L
Bare å bore om det er en bunn i karmen, noen karmer har det, karmskruven holder om bare halvparten er i karmen, ellers lengre karmskruv

Aha, hehe man skal bore opp karmen rett igjennom med 14 mm borr, selvfølgelig har jeg 12 og 16 mm bare så det blir til å dra av gårde og handle litt ;)

Du skal bore ut hullet helt i karmen med den karmskruen.

L
S snowjim skrev:
Aha, hehe man skal bore opp karmen rett gjennom med 14 mm bor, selvfølgelig har jeg bare 12 og 16 mm, så det blir til å dra ut og handle litt ;)
Er du fortsatt hjemme??? Det er et spesialbor som ikke vingler i hullet med en bor som sitter i nesen, så det blir eksakt i sentrum for hull i regelen pris ca 300,- utrolig vanskelig med en flatbor, den vingler, men går om man holder eksakt rett, men uten sentralhull.

L Liteavvarje skrev:
Er du hjemme fortsatt??? Det er en spesialborr som ikke vingler i hullet med en borr som sitter i nesen, så det blir eksakt i sentrum for hull i reglen pris ca 300:- utrolig vanskelig med en flatborr, den vingler, men går hvis man holder helt rett, men uten sentrumshull
Aha! Bra at du sa det, hvor finner man en sånn da?

L
S snowjim skrev:
Aha! Bra att du sa det, hvor finner man sånn da?
Finnes på byggevarehusene, kalles for karmskruvsborr, har du den spesialnøkkelen for å sette i skruen, den andre enden er for justering.

Ja, jeg kjøpte tidligere en spesialnøkkel som man setter i skrumaskinen.

Karmeskruvborren måtte jeg kjøpe på Biltema, ingen av de andre hadde hjemme dessverre.

Kjøpte også et hultafors SM 180 vater, håper det er tilstrekkelig bra, føltes ikke motivert å bruke 2000 kr.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.