Interessant, holder på å ferdigstille et filmrom hvor jeg skal ha plass til en typ dobbelt så stor senter, og det burde kunne gå å bruke disse for min med (kanskje).
Takk for oppdateringen!

PeterStrandberg skrev:
Sjekk nøkkelhulsbeslagene, de røde høyttalerne et stykke ned
[lenke]

Noen produsenter har dem original på f.eks. surroundhøyttalerne

[bilde]
Jo, slike kjenner jeg til, har slike på nettopp surroundhøyttalere. Av en eller annen grunn vil jeg dog ikke skru i slike på en senterhøyttaler, tror dessuten at det skal til ganske grove treskruer i høyttaleren for at det skal holde. Ser ikke at det skulle holde bedre enn det jeg nå har satt opp, tror at det svake punktet dessverre er gipsveggen i seg selv.

Vurderer om jeg kanskje likevel har brukt feil ekspandere. De er laget for 16 mm og oppover så hvis 16 mm er minste tykkelsen så må man anta at i dette tilfellet fungerer bena mer som klør enn at de ligger jevnt langs veggen.

Kanskje skal jeg bytte ut ekspanderen mot en som er mindre, for eksempel de som har maksnivå på 16 mm, i det tilfellet burde bena ligge flatt mot overflaten på innsiden og på den måten bør konstruksjonen bli markant bedre?

Rent holdbarhetsmessig tror jeg egentlig ikke det er noe problem for gips og trestender med tanke på at den forrige høyttaleren jeg hadde satt kun i gips. Men selvsagt, jeg husker ikke om det var dobbelt eller enkelt gips, men trolig var det enkelt med tanke på at det var en innervegg i en leilighet.

Ser jeg tilbake i min historikk, ser jeg at jeg satte opp TVen med 2 stk 6e, 2 stk 5e og 2 grove treskruer i regel, og det ser ut til å fungere fint. Så da har jeg antagelig brukt feil ekspandere, siden 6e er laget for enkel plate.

Jeg har imidlertid et svakt minne av at noen sa at det var ekstremt viktig at bena foldes helt ut, noe som gjorde det bedre å ta den "større" modellen, men på den andre siden er det sannsynligvis ikke så bra hvis ikke bena virkelig rekker til. Tror helt klart at det blir bedre feste hvis de sitter akkurat på margen, altså 16 mm slik at bena ligger flatt mot innerveggen.

Høres det rimelig ut å bytte ut de 2 ekspanderne?

Jeg kjøpte hjem toggle(M5) og expander(M6) men det endte likevel med at jeg brukte expander laget for 13 mm gips etter som det hadde fungert så bra til TVen. Før jeg fjernet de gamle, kjente jeg på hvordan de satt og de glappet ganske bra i veggen faktisk, så det var ikke rart at hyllen ikke ble helt stabil.

Ved festing av den nye expanderen brukte jeg selvsagt expander verktøyet, som gjør det lett å vite når expanderen har foldet seg ut helt. Forrige gang kunne man trykke og trykke her, og man hørte bare hvordan klørne boret seg dypere inn i gipsen, denne gangen stoppet det virkelig opp, noe som tyder på at armene har havnet riktig til tross for den merkelige tykkelsen på gipsen.

Siden den nye expanderen satte seg så mye bedre, forsvant den ytre skiven også, noe som førte til at konsollen kom helt inn til veggen.

Da jeg hadde problemer forrige gang med at underleppen på konsollen ikke lå an mot hylleplaten helt, valgte jeg å lime fast små skiver nederst på baksiden av underleppene mot veggen. Dette hadde trolig ikke vært nødvendig nå når de havnet helt inn til veggen. Resultatet ble at hylleplatene med last peker smått oppover, men det er veldig lite, hovedsaken er at den ikke peker ned som tidligere.

Så nå sitter det bra i veggen, det føles virkelig stabilt, og jeg føler meg sikker på at den tåler en katt om han skulle klare å hoppe opp.

Jeg kan faktisk anbefale konsollene så lenge man har tålmodighet til å feste dem riktig i veggen.

Her er litt bilder av resultatet.

ltrCHl2.jpg
ILqnCHM.jpg
IpoNtdW.jpg
nL6wBur.jpg
5W4Kf5x.jpg

Okay, da har jeg montert DURALINE versjonen også men da i betongvegg, slik ble det:

MBRCD4L.jpg
Skruene som fulgte med til venstre, skruen jeg valgte å bruke til høyre. Den gikk å skru i konsollen (dvs. største mulige størrelse på skruen), derimot måtte jeg bore litt i glideholderen på baksiden.

MBRCD4L.jpg

jlC2tHV.jpg
Det er minst sagt en solid skrue.

aKPjNxH.jpg
Kagoxyi.jpg
6VsfQ0F.jpg
i5vh8N4.jpg
8Fiml6h.jpg

Man kan konstatere at Duraline konsollene er av mange ganger høyere kvalitet enn hva Biltemas versjon er, det er altså ikke lik konsoll. Duraline er mye kraftigere i godset, svikter ikke og kan justeres vertikalt noen cm om hullene ikke har blitt perfekte. Jeg betalte kun 20-30 kr for 4 stk Duraline på kraftig rabatt, vanlig pris ligger på ca 100 kr / stk klart dyrere enn Biltema men også mye høyere kvalitet og lettere ved montering.

Skulle jeg kjøpe konsoller igjen så blir det Duraline.

Jeg må samtidig løfte en advarsel for Beslag Design AB hvor jeg kjøpte tidligere konsoller fra

Konstruksjonen var minst sagt undermålig, alt for korte skruer, helt feil plugg. Konsollen består av en spesial skrue som er ekstremt vanskelig å demontere uten å ødelegge gjengene. Det verste er nok at firmaet Beslag Design AB tar ikke ansvar og hjelper meg få tak i nye spesial skruer, i stedet sier de bare at det ikke er de som tilvirker. De vil altså at jeg skal kaste konsoller for 500 kr i stedet for å bare bytte ut spesialskruen?

Noen bilder til.

ja7s2M3.jpg
IeyxowS.jpg

Forskjellen mot konsollen som sitter i andre etasje er tilsynelatende ingen (bortsett fra fargen), men den ser klart klumpete ut i denne siste installasjonen, og det skyldes trolig at TV-en er ganske mye mindre (50" kontra 65").

Sist redigert:
Jeg kjøpte hyllekonsoller i dag og kappet en skinne et stykke under oversiden på senteren.

Høyttalere Xtz 95 5.1 og 12.17 bass.
Stereomøbelet lengst til høyre av 16mm mdf hjemmebygd for å matche bassen :)

Hyllekonsoller montert på vegg med en hvit hylle over, sett nedenfra.

Stue med TV på veggen, to høyttalere på hver side og en senterhøyttaler under TV-en. Hjemmelaget stereomøbel lengst til høyre.

• Liker
snowjim
  • Laddar…
PeterStrandberg skrev:
Jeg kjøpte hyllekonsoller i dag og kuttet en skinne et stykke under oversiden på senteren.

Høyttalere Xtz 95 5.1 og 12.17 bass.
Stereomøbelet lengst til høyre av 16mm mdf hjemmebygget for å matche bassen :)
Kult, ser fint ut men tvilsomt til hvor pent det hadde blitt om senteren hadde vært plassert over TV-en (hvor man hadde sett holderen). Apropos plassering, TV-en din ser ut til å sitte litt høyt? Hvis du måler fra overkanten av TV-en og ned til gulvet, hvor langt har du der?

Nei, det hadde nok ikke blitt så pent. Jeg tenkte først å lage egne nøkkelhullbeslag, men dette ble mer solid, mer barnevennlig.

Har 152 til overkant, 80 til underkant (55" tv) og øynene på ca 100 cm over gulvet.
Har også lest om å ikke ha bilderammehøyde. Men man kan nå ha føttene på sofabordet og/eller ligge i divandelen uten at det skjuler eller blir ukomfortabelt, så det ble bra høyde :)

• Liker
snowjim
  • Laddar…
Min løsning viste seg å ikke holde i lengden, planker bøyde seg ganske mye så nå kommer jeg til å kjøre på en lignende løsning som du PeterStrandberg. Var i dag og kjøpte det jeg trenger men butikken hadde ikke annet enn 22 cm lange armer og det er litt vel langt så jeg nå da jeg kom hjem. Tror 17 cm hadde vært mye bedre i mitt tilfelle så jeg må trolig ut og lete i morgen.

Hvilken lengde valgte du? Og hvordan gjorde du med selve veggskena? Antar at du sagde og så boret ekstra egne hull? Så totalt 4 ekspandere?

Kommer bli bra med veggskinne, men synes at det ville blitt bra med slike konsoller også, da vil senteren komme nær veggen og bli fiksert i sideveis.

To metallkonsoller for veggmontering, designet for å holde ting tett mot veggen og stabilisere dem i sidene.

Det hadde sikkert blitt fint men problemet er at når man bytter center så må man også bytte festet hvilket ikke er så gøy(med tanke på hulltaking).

Eller mener du at man skulle skru fast høyttaleren i konsollen?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.