Nå er det jo for sent for deg men jeg kjøpte tidligere en baderomshylle i glass som har ganske diskrete "klossar" som monteres på veggen. Jeg skrudde klossene opp-ned så de ble gjemt bak høyttaleren.
Den hylla skulle klare 20 kg har jeg for meg. Kjøpte den på Hornbach eller Bauhaus (husker ikke hvilket).
For sent kanskje, men jeg satte slike i en teglesteinvegg. Kjørte med sånn der 2-komp sement i tube, sitter sykt bra. https://www.svenssons.se/p/hyllor-sk%C3%A5p-och-f%C3%B6rvaring/hyllsystem/exilis-aluminium-118-cm/45308004001
Finnes vel "nyckelhål" å skru på høyttaleren ellers?
Jeg har (forsøkt) montere hyller med lignende beslag som vist tidligere i tråden, men de var for svake så jeg fikk sette en annen variant (jeg dro altså av den gjengede delen før den hadde bunnet).
Testet: http://www.theofils.se/produkt/Konsol-32014--22978.aspx
Men det ser ut til at dere har små fjuttiga centrar alle sammen
Jeg har en B&W LCR600 som er 31 cm dyp og veier typ litt for mye (12,5 kg). Men akkurat nå vurderer jeg sterkt å kjøpe en mindre center, det er nok beste veien fremover....
Ser pent ut men det er et par problemer, selve holderen tar opp plass på hylleplanet der høyttaleren skal være. Det ser ut som at man må bruke en hylle der man legger høyttaleren?
Hadde dessverre ikke kunnet stole på lim, og dessuten om det virkelig hadde holdt bra, så vil ikke veggen bli særlig fin etterpå. Derimot, kan man sette den med 2-4 skruer så hadde det ikke vært dumt, men jeg finner ingen beskrivelse så ingen anelse om hvordan det fungerer.
13th Marine, de siste du peker ut ser ikke så dumme ut, visst litt mye gods kanskje men er det stabilt kan man sikkert leve med det. Kanskje det kan være noe for det andre rommet der jeg har gips, får se når siden du lenket til er online igjen.
Det fine med de du peker ut er at de kan justeres, noe som er et pluss om de skal sitte i betong for der vandrer gjerne boret en del.
Finnes vel "nøkkelhull" å skru på høyttaleren ellers?
Jeg har (prøvd å) montere hyller med lignende beslag som vist før i tråden, men de var for svake så jeg måtte sette en annen variant (jeg brøt altså av den gjengede delen før den hadde bunnet).
Testet: [lenke]
[bilde]
Endte med: [lenke]
[bilde]
Ser nå at den siste er altfor kort dessverre ellers så den ut til å være beste alternativet for meg. Nå vurderer jeg en slik som denne i stedet (30x30 cm):
Jeg tror ikke på å manipulere selve høyttalerkabinettet, dels mister de veldig mye verdi (spesielt om de er finere) og dels så må det trolig til ganske grove skruer for å feste oppheng som tåler vekten.
Har du bilder av det du har gjort så man forstår bedre?
De minner en hel del om de som bauhaus selger fra Habo og som heter Duraline
Egentlig hadde jeg heller kjøpt Habo's, men de finnes dessverre ikke her i byen.
Etter å ha pakket opp Biltemas versjon kan man konstatere at det faktisk er metall, men det er likevel ikke særlig solid, presser man sammen svikter det noe, d.v.s. veggene er relativt tynne. Dog skal hyllen ligge oppå, og da blir trykket den andre veien, hvilket vil holde bedre. Kan også konstatere at det er enkle plastskiver som presses mot selve hylleplanet, men det bør ikke spille noen større rolle. På Duraline ser det ut som gummi av en klart grovere dimensjon.
Ettersom disse skal settes i gipsvegg, blir det ekspanderskruer (i stedet for treskruene som medfulgte), og i dette tilfellet Biltemas M6 eller som de egentlig heter E6. Disse går faktisk akkurat inn i hullet på festet, men det er på håret, de må gjenges gjennom. Jeg håper at disse ekspanderne gjør at konsollene faktisk tåler mer enn den angitte vekten på 20 KG om katten skulle få for seg å hoppe opp der.
Jeg har også kjøpt et hylleplan fra Biltema ifølge følgende:
Denne hyllen er saget på midten da konsollene angir maks 400x200 hylleplan, og jeg har også fått malt et lag med matt takmaling.
Dessverre la jeg ikke merke til før nå at det faktisk er limtre, lurer på om det virkelig holder? Noen som vet? Må jeg kanskje kjøpe en solid hylle i stedet?
Jeg har i alle fall regnet ut at høyttaleren vil ende ca. 3,5 cm fra veggen på grunn av hvordan konsollene ser ut, når hyllen er 20 cm bred betyr det at hylleplanet slutter ca. 3,5 cm før høyttaleren. På sidene blir det ca. 5 cm på hver side. Det er altså min tanke at hylleplanet er noe mindre enn selve høyttaleren.
Det ser ut som at hylla luter MYE her men tenk på at bildet i seg selv er ganske skjevt.
Man kan se her at festet sin underleppe ligger ikke helt mot planket selv om den sitter godt skrudd i veggen. Enten skyldes dette at ekspanderfestet har en ring som skyver ut festet noen mm, eller så er konsollen fra Biltema av dårligere passform (noe som ikke ville vært overraskende).
Man kan se her at de 2 som sitter med ekspander sitter litt fra veggen. Et alternativ er kanskje å banke inn ekspanderfestet mer, men man vil samtidig ikke skade gipsveggen der en stor TV henger.
Selve hylleplanet sitter bra, det går ikke rive ut, derimot så svikter det en del når man legger senteren på den. En del av svikten er at leppen under platen differer med et par mm og når vekten legges på så kommer brettet ned til leppen. Man kan se her at vateret sier at det luter en del.
Det jeg funderer på er metall ekspandere, de jeg brukte var fra 13-26, de var laget for dobbel gips. I mitt tilfelle har jeg 16 mm, hvilket trolig medfører at beina ikke legger seg flatt mot gipsen uten at spissene i "knærne" borer seg litt inn i stedet? Så vidt jeg vet finnes det ingen ekspandere laget for akkurat 16mm, bare 13 eller 25, dvs. enkel eller dobbel. Hadde jeg fått tak i passende ekspandere, hadde det trolig ikke sviktet i det hele tatt, og man hadde heller ikke hørt at den trenger seg inn i gipsen.
Hva tror dere, holder dette? Eller må jeg se over innfestingen mer?
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.