Jeg har en Monitor Audio Silver RX Centre som veier 10 KG, den trenger å monteres på veggen over TVen.
Tidligere i leiligheten hadde jeg to hyllekonsoller fra Habo som følgende:
De var festet med mollyskruer i gipsvegg og fungerte utmerket. Den eneste ulempen var egentlig at de er veldig synlige.
Nå skal senteren monteres på en vegg i betong og da er spørsmålet om det finnes noe mer diskret å henge i? TVen sitter nå montert på veggen så det er ikke veldig mye plass opp til der senteren skal stå. Det fineste hadde vært en L-form akkurat som på bildet ovenfor, men da uten byen og som var satt på andre veien slik at ingenting stakk ned under høyttaleren, men jeg forstår at det blir vanskelig å finne materiale som tåler det uten støttepilarer.
Noen forslag?
En annen ting, hva ville dere brukt for skruer for å feste dette? Hvor grove og hvor lange?
Om du kan akseptere at høyttaleren kommer ut litt fra veggen ville jeg satset på byggbeslag. Spray dem i riktig farge først så de blir veldig diskrete. Den lille kulen i midten gjør at høyttaleren kommer ut litt, men du skal vel uansett ha en ledning der? https://www.byggmax.se/spik-och-skr...eslag-och-halplattor/vinkel-forstarkt-p729162
To under og noen små vinkler som holder fast i bakkant øverst slik at høyttaleren ikke tipper fremover. Jeg ville festet med to 40-50mm 4,5mm skruer og plugg per beslag, det er nok ikke så viktig om det er en god betongvegg.
Vil du unngå den lille vinkelen øverst kan du jo skru fast høyttalerne nedenfra, men det er kanskje ikke aktuelt å skru i dem.
Ærlig talt så er ikke 10 kg så mye belastning. Om man ikke trenger å dimensjonere for at småbarn potensielt forsøker å stå på senterhøyttaleren så holder det nok med tynnere vinkeljern også, spesielt om man setter ett i overkant så høyttaleren ikke kan tippe fremover. Mal som sagt i passende farge så de matcher høyttaleren så synes de ikke så mye. Dette forutsetter selvfølgelig at høyttaleren er noenlunde rektangulær.
Konsollene fahlis foreslår er selvfølgelig også stilige. De trenger å være ganske lange så høyttaleren ikke tipper. Hvor stor risiko det er for at det skjer avhenger av hvor høyttalerens tyngdepunkt ligger.
Hyllebærer for å montere direkte i veggen.
Maks avstand mellom to konsoller:
40 cm
Maks belastning: 40 kg
MAKS HYLLEDYBDE: 20 eller 25
De ser faktisk veldig fine ut, 40 kg bør være tilstrekkelig og min senter er 20 dyp pluss litt for ledning og kontakt så 25 cm (antar det er cm) virker fornuftig. Høyttaleren er totalt 50 cm bred så det gir 5 cm på hver side, noe som høres rimelig ut. Får se hvor man kan kjøpe dem bare.
Om du kan akseptere at høyttaleren kommer ut litt fra veggen ville jeg satset på byggbeslag. Spray dem i riktig farge først bare så blir de veldig diskrete. Den lille kulen i midten gjør at høyttaleren kommer litt ut, men du skal vel uansett ha en ledning der?
[lenke]
To under og en liten vinkel som holder fast i bakkant oppe slik at høyttaleren ikke tipper fremover. Jeg ville festet med type to 40-50mm 4,5mm skruer og plugger per beslag, det er nok ikke så viktig om det er en god betongvegg.
Vil du unngå den lille vinkelen oppe kan du jo skru fast høyttalerne nedenfra, men det er kanskje ikke aktuelt å skru i dem.
Jeg kjente på en slik byggbeslag i dag, det finnes jo ganske kraftige så de vil holde, men det føles uansett som man trenger å bygge ut armer på et vis. Visst kan man sette et beslag i overkant, men det føles ikke fullt så stabilt. Å skru i en 4000 kr høyttaler føles ikke så interessant ellers hadde det vært den beste løsningen.
Finnes lengre varianter... Stabilt kan jeg love at det er, så lenge man ikke rykker i høyttaleren. Setter du to vinkler på sidene også så kan høyttaleren bare falle ut om man drar i den.
Men de der konsollene var pene, så kjør på dem du. Jeg ville ikke sette dem på maks avstand uten på ca 30-35 cm, det blir mer stabilt så.
Har fått hjem konsollene nå og jeg misset en liiiten detalj, de er ikke 25 cm men 20 cm. De klarer likevel hyller på 25 cm. Dette blir på håret at det går tror jeg, de er helt klart i korteste laget. Verdt å nevne også er at bildet er ikke helt rettferdig, de er mer matte enn blanke.
Butikken der jeg bestilte tilbyr så klart ikke åpent kjøp siden det var en bestillingsvare, så jeg har ikke mye annet valg enn å få dette til å fungere. Kjøpte 2 sett siden jeg har 2 TV-rom nå.
Kan man ikke feste inn en slags plattjern med hull i på baksiden av høyttaleren og deretter henge dem på en skrue, og så sette noen møbeltasser nederst på høyttalerens bakside som lar dem hvile mot veggen?
Det er nå montert, skal se om jeg kan få frem et bilde.
Dessverre må jeg si at produktet ikke er noen suksess, skruen er altfor kort og de pluggene som følger med til betong er ikke en gang i nærheten av riktige. Bruker man dem, vil ikke den korte skruen få godt nok feste, definitivt ikke 20 KG der nei.
Selv etter å ha justert pluggene, føles de ganske slappe når man presser på dem, og med litt makt kan de bøyes slik man ønsker, til tross for at man har strammet dem så hardt som mulig.
Når vi hadde montert 2 stykker og lagt høyttaleren oppå, kunne vi konstatere at de ikke ville holde for 40 KG. Hvis katten hadde hoppet opp på centeren, er det tvilsomt om det virkelig hadde holdt.
Så for å føle meg tryggere, brukte vi den andre metoden også og monterte det, selvfølgelig var det ikke lett å få alle i nøyaktig samme posisjon, men etter litt makt ble det greit rett og korrekt. Nå bør det holde selv en katt uten problemer.
Verdt å nevne er også at på bildet ser de krommet ut, men i virkeligheten er de grå metallic malt. Ganske stor forskjell etter min mening.
Nå er det jo for sent for deg, men jeg kjøpte tidligere en baderomshylle i glass som har ganske diskrete "klosser" som monteres på veggen. Jeg skrudde klossene opp-ned slik at de ble skjult bak høyttaleren.
Den hyllen skulle tåle 20 kg tror jeg. Kjøpte den på Hornbach eller Bauhaus (husker ikke hvilket).
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.