Hei holder på å leke litt i en tidlig fase med å rive alle veggene i en del av huset.
Har kikket litt i tabeller, men finner ingen veiledning som tar hensyn til samspill mellom konstruksjoner.
Forslag ifølge bilde:
Bjelkelag med oppholdsareal i form av soverom.
Limtredrager 140x405x10000mm, CC 2000mm, frittspenn 10000mm.
Limtrestolpe 140x140x2800mm
Bjelkelag 45x220x8000 CC 600mm, frittspenn 2000mm. C14? C24?
Mitt forslag har ingen som helst grunnlag i utregninger, kun i grov amatør oversetting fra tabeller.
Er ikke ute etter en komplett utregning, kun en pekepinn for å grovplanlegge eventuell renovering, før byggearbeidet begynner kommer naturligvis en konstruktør til å regne og tegne opp det.
Selvfølgelig ville jeg gjerne hatt bare 2 fag i stedet for 4, men vil ikke at totalhøyden på bjelkelaget skal overstige 700mm.
Kanskje er løsningen 140x630x10000 limtre, og 220'ere imellom, men da får man ikke stivhetshjelp av 220'erne.
Bjelkelagets 220'ere er eventuelt ikke full lengde, men skjøtes da over limtre, ikke generalskjøt.
Overside 220'ere dekkes med sponplate som skrus fast.
Underside 220'ere dekkes med lekter og gips.
Har ikke tenkt at jeg trenger forsterkningsklosser/liming.
Dermed blir nå lengste friheng på de tre limtrebjelkene i midten ca 8000mm.
Justerte også opp høyden på de ytterste limtrebjelkene til 630mm der 220'erne tilslutter mot i stedet for oppå, friheng på disse er uforandret på 10000mm.
Limtre har vanligvis samme pris per kubikkmeter uavhengig av dimensjonene. Derfor gir høye (og smale) limtrebjelker best ytelse i forhold til prisen. Samtidig er limtre omtrent tre ganger så dyrt som vanlig konstruksjonsvirke, så det er ingen optimal erstatning. I praksis er det pengene som dimensjonerer. Hvis jeg prøver å oversette ditt skisserte alternativ til virkeligheten, kreves det 5 stk 10 meter lange limtrebjelker med dimensjonen 215x495, 17 stk 8 meter lange 45x145 C24 og 10 stk 90x90 limtresøyler til en kalkulert kostnad av 58586 kr. Da har jeg regnet med 10000 kr/kubikkmeter for limtre og 3500 kr/kubikkmeter for annet trevirke. Går man i stedet for 4 limtrebjelker med dimensjonen 90x720, 17 stk 45x195 C24 (som kan bygges ned) og 8 limtresøyler 90x90, blir kalkylekostnaden 32365 kr. En tredje variant med 3 stk limtrebjelker 90x855, 9 stk limtrebjelker 42x315 (nedbygde) og 6 stk limtresøyler gir kostnaden 34879 kr. Da må man i tillegg ha kraftigere gulvbord som kan ligge på c/c 1200 mm. Jeg kunne laget et slikt program som du etterlyser i Excel, men knapt noen andre enn jeg ville kunne bruke det...
Limtre pleier å ha samme pris per kubikkmeter uavhengig av dimensjonene. Derfor gir høye (og smale) limtrebjelker best ytelse i forhold til prisen. Samtidig er limtre omtrent tre ganger så dyrt som vanlig konstruksjonsvirke, så det er ingen optimal erstatning. I praksis er det pengene som dimensjonerer. Hvis jeg prøver å oversette ditt skisserte alternativ til virkelighet, kreves det 5 stk 10 meter lange limtrebjelker med dimensjonen 215x495, 17 stk 8 meter lange 45x145 C24 og 10 stk 90x90 limtrestolper til en beregnet kostnad av 58586 kr. Da har jeg regnet med 10000 kr/kubikkmeter for limtre og 3500 kr/kubikkmeter for øvrig virke. Går man i stedet for 4 limtrebjelker med dimensjonen 90x720, 17 stk 45x195 C24 (som kan bygges ned) og 8 limtresøyler 90x90, blir beregningskostnaden 32365 kr. En tredje variant med 3 stk limtrebjelker 90x855, 9 stk limtrebjelker 42x315 (nedbygget) og 6 stk limtrestolper gir en kostnad på 34879 kr. Da må man dessuten ha kraftigere gulvbjelker som kan ligge på c/c 1200 mm. Jeg kunne laget et slikt program som du etterlyser i Excel, men knapt noen andre enn meg ville kunne bruke det...
Rått! Nå kommer vi jo et stykke! Så gøy
Jeg må begynne med å si at grunnen til mitt sene svar er at mine SketchUp-kunnskaper ikke er de beste .
Uansett, så tegnet jeg om litt etter å ha tatt del i svaret ditt, og vil gjerne ha et par raske øyne på bildet, ville satt stor pris på det!
Trappehull ca 4300x1500
Søyler plassert slik at de ikke skygger for vinduer.
Innfesting limtresøyler og limtrebjelke med store lange platt/T-jern.
Innfesting limtresøyler og betonggulv med kraftige vinkeljern.
Innfesting C24 195´er og limtrebjelke med bjelkesko.
Underside 195´er dekkes med spredning og gips, alternativt rupanel.
Bjelker synlige. Fra gulv til underside bjelke ca 2400mm, fra gulv til underside 195´er ca 2900mm.
Overside 195´er dekkes med gulvspån som skrus, helst ikke lim.
Overetasje vil okkuperes av soverom.
Spørsmål:
*Hvor store permanente "snedstøtter" trengs for at denne konstruksjonen ikke skal ramle sammen som et korthus? Skulle helst hatt så få som mulig da jeg har mange døråpninger og vinduer.
*Hvor lange platt/T-jern kan tenkes å trenges? 50x10x2000mm?
*Noe annet jeg bør tenke på før jeg sender dette videre til en konstruktør?
Er noen del festet i en eksisterende vegg eller er hele konstruksjonen frittstående?
Er det ikke en null for mye på det siste målet?
Ifølge bilde:
Lysegrå: Yttervegg bygget i 45x220x2400 CC60
Mørkegrå: Bærende innervegg bygget i 45x220x2400 CC60
Svart: Rammetakstol bygget i 45x220 CC1200
Oransje: Kattvindstøtteben bygget i 45x90 CC60
Tanken er å sage av og feste eksisterende takstolsunderliggere i nye limtrebjelker.
Samt montere inn nye Kattvindstøtteben over limtre opp i takstol.
Samt "flytte opp" takstolsoverliggeren så det fortsatt er ok takhøyde i overetasjen.
Mellom de fire limtrestolpene på gavlen nærmest ifølge bildet er det tenkt å ha store vinduer.
På begge langsidene finnes eksisterende døråpninger, samt en 4000mm åpning.
På motsatt gavl har jeg eksisterende to vinduer og en entredør.
Mørkegrå eksisterende bærende innervegger rives i sin helhet.
Årsaken til de overambisiøse plate-/T-jernene er nettopp for å motvirke velt, litt som et bord, det trenger jo generelt ikke skråstøtter.
Alle limtrestolpene (bortsett fra de to som er plassert 1500mm fra bortre gavlvegg) er plassert i det som nå er innsiden av eksisterende innervegger, tanken er deretter å ramme inn eksisterende vegger 90mm og fylle med isolasjon, der det ikke kommer vinduer.
Mye tekst, men håper jeg har gjort det forklarlig.
Jeg har et tenkt budsjett på ca 100.000kr for selve materialet ifølge mine SketchUp-tegninger. Deretter tilkommer dekkemateriale + arbeid.
Så spørsmålet gjenstår, hvor mange skråstøtter trenger jeg å bygge inn? Har ingen erfaring i det hele tatt med akkurat det bygningstekniske angående sidekrefter etc.
Om en kortside er festet i husets skall og dette er stabilisert på normalt vis med plate- og skivemateriale etc, holder det med diagonaler i bjelkelagets plan, f.eks. på undersiden av de grønne bjelkene. Riktig betegnelse på forskjellige takstolsdetaljer gjør kommunikasjonen lettere.
Om en kortside er festet i husets skall og dette er stabilisert på normalt vis med plate materiale etc, holder det med diagonalstag i bjelkelagets plan, f.eks. på undersiden av de grønne bjelkene. Riktig betegnelse på forskjellige takstolsdeler letter kommunikasjonen.
[bilde]
hva mener vi med diagonalstag i bjelkelagets plan? liggende eller stående diagonalstag?
Jeg kommer jo per definisjon svekke en gavl, tanken er å stabilisere med skråstivere egentlig overalt der det ikke er vinduer eller dører.
mine SketchUp ferdigheter er ikke de beste., men jeg tror man kan se hva det er jeg prøver å vise.
Om vi leker med tanken at man skal bygge dette som om det var frittstående, hva er fremgangsmåten da for stabilisering?
Jeg har en illustrasjon for å vise prinsippet for hva jeg mener med diagonaler i bjelkelagets plan. Hvis en kortside av konstruksjonen er festet til bygningens skall kan den typen av diagonaler være tilstrekkelig. Hvis konstruksjonen er helt frittstående må hver plan (dvs. side og bjelkelag) være stabilisert med diagonaler.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.