Skal til å rive en bærende vegg i huset.
Huset er et 1 ½ plans bygd 49. Den bærende veggen består i dag av stående plankvegg, tykkelse 50mm.
Husets totale bredde er 8m og veggen som skal rives har en lengde av 4.7m og er plassert midt i huset på entréplan.
I kjelleren finnes en murt vegg i samme linje som riveveggen.
Ifølge svensk limtre dimensjoneringsliste skal jeg bruke en 4.7m med dim 90x410mm.
Denne høyden føles litt for mye og vurderer nå å bruke en stålbjelke i stedet, type HEA.
-Finnes det noen tilsvarende lister eller lignende for å dimensjonere en HEA-bjelke?
-Finnes det noen gode alternativer til bjelke type lettvektskonstruksjon eller lignende som har mindre byggehøyde enn limtre?
Brukes normalt firkantrør til støtter eller går det bra å bruke tre?
Er litt skeptisk til å sveise sammen bjelke + støtter på plass i stuen.
-Er limtre 90x410 overdimensjonert kanskje fungerer en 90x315 bjelke?
Huset er et 1 ½ plans bygd 49. Den bærende veggen består i dag av stående plankvegg, tykkelse 50mm.
Husets totale bredde er 8m og veggen som skal rives har en lengde av 4.7m og er plassert midt i huset på entréplan.
I kjelleren finnes en murt vegg i samme linje som riveveggen.
Ifølge svensk limtre dimensjoneringsliste skal jeg bruke en 4.7m med dim 90x410mm.
Denne høyden føles litt for mye og vurderer nå å bruke en stålbjelke i stedet, type HEA.
-Finnes det noen tilsvarende lister eller lignende for å dimensjonere en HEA-bjelke?
-Finnes det noen gode alternativer til bjelke type lettvektskonstruksjon eller lignende som har mindre byggehøyde enn limtre?
Brukes normalt firkantrør til støtter eller går det bra å bruke tre?
Er litt skeptisk til å sveise sammen bjelke + støtter på plass i stuen.
-Er limtre 90x410 overdimensjonert kanskje fungerer en 90x315 bjelke?
har du vurdert å legge en limtre på loftet, ovenfor bjelkelaget og la det samme henge i bjelken? Da slipper du helt en synlig bjelke.
Det går bra å lage opplag av tre, et par 45x5 eller 45x120 som danner en stolpe blir veldig stødig.
Jeg tror ikke at 90x410 er overdimensjonert hvis jeg sammenligner med bjelkene jeg har her i huset på lignende spennvidder.
Det går bra å lage opplag av tre, et par 45x5 eller 45x120 som danner en stolpe blir veldig stødig.
Jeg tror ikke at 90x410 er overdimensjonert hvis jeg sammenligner med bjelkene jeg har her i huset på lignende spennvidder.
Sist redigert:
Har dessverre overetasje ovenfor.
Alternativet er jo å bryte opp gulvet i overetasjen og kappe bjelkene for deretter å trykke opp en limtre, men det skaper litt problemer, så det er siste utvei.
En bjelke med lav byggehøyde er helt ok, spørsmålet er bare hvilken??
Alternativet er jo å bryte opp gulvet i overetasjen og kappe bjelkene for deretter å trykke opp en limtre, men det skaper litt problemer, så det er siste utvei.
En bjelke med lav byggehøyde er helt ok, spørsmålet er bare hvilken??
Om du søker på forumet så skal det gå an å finne en gammel tråd som jeg opprettet for flere år siden. Der ble det diskutert avveksling i de lengdene du er på jakt etter. Noen hyggelige forumbrukere gjorde også noen beregninger. Jeg husker ikke lenger resultatet, men det burde være mulig å finne denne tråden (søkte litt nå, men fant den dessverre ikke). Jeg TROR at det var en HEA 240 som det ble snakket om, du må imidlertid sjekke dette.hebbe skrev:
Om man googlet var det lett å finne riktig:
http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/41757-balk-vilket-material.html
http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/41757-balk-vilket-material.html
Bra tråd med mye nyttig info.
En HEA ser ut til å være det som gjelder.
Må begynne å regne litt, men har vanskelig for å anslå lastene som virker på bjelken bortsett fra egenvekten.
Hva er det som gjelder? Finnes det noen generell last som kan brukes?
Huset er et 1 1/2 plan + kjeller. 10x8m.
Vurderer også hvordan bjelken skal festes i stolpene på en god måte. Borre hull i nedre flens og deretter bolte? (Tre stolper).
En HEA ser ut til å være det som gjelder.
Må begynne å regne litt, men har vanskelig for å anslå lastene som virker på bjelken bortsett fra egenvekten.
Hva er det som gjelder? Finnes det noen generell last som kan brukes?
Huset er et 1 1/2 plan + kjeller. 10x8m.
Vurderer også hvordan bjelken skal festes i stolpene på en god måte. Borre hull i nedre flens og deretter bolte? (Tre stolper).
Mha Martinssons limtre dimensjoneringsprogram har den totale lasten blitt estimert til 2x27KN.
(1 ½ plans villa 8x10m, bjelke med spennvidde på 4.7m plassert i midten av huset.)
Nedbøyning har blitt beregnet med formel (5*qL*L^3)/384*EI
For en IPE200 ville dette gi en maksimal nedbøyning av: 1.6cm (Ix=1943cm4)
Dette tilsvarer samme nedbøyningen som en 90x405 limtrebjelke ville gi.
Kan man føle seg trygg med en IPE200 alt IPE220?
Disse bjelkene har jo ganske bra vektegenskaper.
(1 ½ plans villa 8x10m, bjelke med spennvidde på 4.7m plassert i midten av huset.)
Nedbøyning har blitt beregnet med formel (5*qL*L^3)/384*EI
For en IPE200 ville dette gi en maksimal nedbøyning av: 1.6cm (Ix=1943cm4)
Dette tilsvarer samme nedbøyningen som en 90x405 limtrebjelke ville gi.
Kan man føle seg trygg med en IPE200 alt IPE220?
Disse bjelkene har jo ganske bra vektegenskaper.
Kanskje litt mye nedbøyning.
Man bruker som regel et grenseverdi på L/400.
For din bjelke tilsvarer det 1,2 cm.
(Jeg har ikke sjekket lastene dine!)
Man bruker som regel et grenseverdi på L/400.
For din bjelke tilsvarer det 1,2 cm.
(Jeg har ikke sjekket lastene dine!)
Klikk her for å svare