Hei
Første tråden her, håper å få hjelp i dette eminente forumet.

Har en fundering angående dimensjonering av stendere i yttervegger i forbindelse med tilleggsisolering som vi skal gjøre på vårt hus. Vi har en liten tanke på å bygge på en etasje om kanskje 5-10 år og da tenkte jeg at det kanskje er mulig å forberede for dette delvis allerede nå når vi skal tilleggsisolere fasaden i sommer.

Så jeg tenkte å teste mitt resonnement her for å se om jeg er på villspor eller ikke, kommer til å ta det til en konstruktør for å gjøre endelige beregninger men vil gjerne teste teorien først. Her er forutsetningene og min tenkte arbeidsprosess:

Huset er, som sagt, et hus fra 1946, ligner et "egna hems"-hus i stil, selv om det ikke ligger i et slikt område. Kjellerplan med murvegger samt en etasje med treyttervegger. Ytterveggene er rundt 12 cm tykke, så min gjetning er at det er en plankveggstamme med 2 tomsplank (skal rive opp og sjekke så snart dreneringsjobben rundt huset er ferdig). Spennvidden er ca 6,7m.

Vi kommer til å rive bort eksisterende trefasade og sette opp isolasjon i to fag (og deretter ny panel). Først stående stendere og så liggende. Min tanke var da å dimensjonere de stående stenderne for å kunne bære en overetasje en gang i fremtiden.

Har to primære spørsmålstegn som jeg ikke helt får grep om, men tar gjerne andre synspunkter også.
  • For det første, hvilken dimensjon ville kreves for å kunne bære overetasjen? Min tanke var å bruke 45x95-treverk. Ifølge tabell på træguiden (https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktiv-utformning/stomme/vaggar/vaggreglar/) klarer 45x95 (C14, cc 600, snøone 2) en spennvidde på 6 meter. Skulle jeg gå opp til C24 og cc 450mm så føles det som at jeg burde kunne komme opp i 6,7m spennvidde tenker jeg, uten å regne på det?
  • Andre spørsmålstegnet er jo at de stående stenderne ikke vil stå på kjellerveggene, så kraften fra de stående stenderne må jo "føres" inn i den eksisterende veggen. Holder det/fungerer det å bare skru stenderne ordentlig fast i eksisterende vegg, klarer plankveggen å ta lastene på den måten? For å ytterligere bedre situasjonen kunne jeg jo også sette en vinkeljern under hver stående stender som festes inn i grunnmuren?

Det ble et langt innlegg, men håper noen orker å lese hele og gi litt input.

Mvh
Ulf

Det meste taler for at plankveggene vil klare de påkommende lastene når du bygger til. Det er viktigere å sjekke at kjellerveggene som står under hjerteveien også gjør det.

Okei. Takk for svar. Dog ser det ikke ut til å være noen bærende vegger inne i huset utenom de bæres fra yttervegg til yttervegg. Iaf tolker jeg det slik siden veggene i kjelleren ikke står under veggene på entreplanet.

Det har jeg vanskelig for å kommentere uten en sektionsritning.

Her er originaltegningene. I høyre del av huset står riktignok en veggene over hverandre men ikke i venstre del.

• Originalbyggetegning av et hus med målinger, viser vegger plassert ovenfor hverandre på høyre side, ikke på venstre side.
  • Originaltegninger som viser fasader og plantegninger av et hus med oppsett for både kjeller og hovedetasje.
Kanskje bunnbjelkelaget består av betong? Takstolene er garantert ikke selvbærende. Hjerteveggene tar hånd om en del taklaster. Det finnes en del tekniske utfordringer i å bygge på en etasje som gjør at du trenger å ha tilgang til byggeteknisk kunnskap. Men umulig er det ikke.

Kjellergulvet er betong (sannsynligvis uarmerte), gulvet mellom kjeller og inngangsetasje er trebjelkelag, ikke betong. Jeg jobber innen bygg, men mest innen prosjektledelse, så konstruksjonsbøkene har samlet støv i ganske mange år. Min tanke er å erstatte takstolene med nye bjelker som skal klare å bære fra yttervegg til yttervegg når den dagen kommer for overetasjen, kanskje trengs ytterligere forsterkning på noen steder, men jeg forestiller meg at man burde kunne bruke lektene i tilleggisolasjonen på en eller annen måte. Jeg ser for meg snittene omtrent som i vedlagte bilde.

• Byggtegning som viser snitt av vegg og etasjer med detaljer om materialer og isolasjon mellom kjeller, entréplan og ny overetasje.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.