Skal bygge en garasje, men har begrensning på byggehøyde og vil kunne ha en billøft, så derfor planlegger jeg å bygge et saltak. Problemet er at garasjeporten kommer på gavlen, så jeg må ha noe som bærer opp over den, spørsmålet er bare hvor grovt det må være? Veggene er tenkt bygget med 145mm tykke stendere, og jeg bor i Halland, så snøsone 1 eller maks 1.5. Den lange limtrebjelken 115x315x800 tilstrekkelig grov?

Tips mottas gjerne på hvordan jeg skal bygge dette på best mulig måte.

/Tommy

• 3D-modell av et rammeverk for en garasje med limtrebjelker, inkludert en gavelport med spørsmål om bjelketykkelse. Bygningen er 8x5 meter.
Sjekk Moelvens app. Der kan du også sjekke mønebjelken og også stolpene (har jeg for meg) ved siden av porten.

Får jo fram dimensjonering på mønebjelken og punktlasten som blir i midten over garasjeporten i den appen men vet ikke riktig hvordan jeg skal beregne bjelken over garasjeporten.

Punktlasten skal tydeligvis være 31.2 kN om jeg har gjort rett i appen så spørsmålet er hvor grov bjelken over garasjeporten må være for å klare det.

/Tommy

Om man overslagsmessig (uten å kjenne til detaljer i konstruksjonen) regner med ca 2 kN/kvm for egenvekt og snølast så vil hele takkonstruksjonen veie ca 80 kN, hvorav halvparten, 40 kN, havner på mønebjelken. I så fall ligger en limtrebjelke med målene 115x315 akkurat på grensen. Punktlasten over garasjeåpningen bør bli ca 20 kN og ikke 31,2. Da holder det med en limtrebjelke med målene 115x270. For å dimensjonere stolpene som omkranser porten nøyaktig må man kjenne til deres høyde, men stolper av limtre med målet 115x115 tåler 14 kN per stolpe opp til en knekkelengde av 8 meter, så de fungerer med sikkerhet. En viss advarsel mot dimensjoneringsapper kan være berettiget.

Takk for hjelpen det høres fornuftig ut.
Holder det å gå opp til 115x360 i mønebjelken for moelvens app sa at jeg skulle bruke 115x495?

Ja, 115x360 blir bra.

• Liker
Load3d
  • Laddar…
Hei, holder på med et lignende prosjekt, men et 9x10m garasje, og ifølge svensk trä-app har de ingen bjelke som klarer så lang spennvidde?? Med 2 stolper i veggavlene. Kan dog tenke meg en tredje stolpe 2m inn i garasjen, hvor grov bjelke trengs i så fall?

Snøson 3
Platetak
Isolert garasje

Deretter må jeg bryte av taket mot gavlen på huset, så det blir dessuten en bjelke som skal hvile mot garasjebjelken og huset ca. 4,5m.

• 3D-skisse av garasjestruktur med takstoler, dimensjoner og spesifikasjoner som bredde, lengde, høyde og takkonstruksjon.
  • Modell av garasje med takstoler og søyler, inkludert beregninger for limtrebjelker og takåsar, og advarsler om overskridelse av krav.
  • Kartskisse som viser planlagt garasje tilbygg ved siden av et eksisterende bygg, med mål på 1330 x 3130 og nærliggende vei markert som Strävägen.
  • Bygningstegning som viser fasader av et hus og en garasje, inkludert mål for vegglengder og dører.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.