Hei,
Vi har bygget en gjestehytte i løsvirke og har litt spørsmål om mønebjelkens dimensjon og byggemåten virkelig er i orden. Det jeg har sett og lest er at taksperrene bør hvile på mønebjelken, men hos oss er det bygd slik at sperrene heller mot bjelken og er festet med 2 stk med forsterkede vinkler. Taksperrene hviler på veggsperrene og er også der skrudd fast med forsterkede vinkler, men kun 1/vinkel.
Er dette i orden? Trenger man å være bekymret for at vinklene knekker?
Så lurer jeg på om dimensjonen på mønebjelken er i orden, den er en 315*115 og avstanden mellom søylene er 6,2 m. Bygningens bredde er ca. 5 meter. Taket har 27 graders helling og bygningen er plassert i Uppsala.
Ville virkelig sette pris på et svar på dette da jeg har vært litt bekymret.
Vi har bygget en gjestehytte i løsvirke og har litt spørsmål om mønebjelkens dimensjon og byggemåten virkelig er i orden. Det jeg har sett og lest er at taksperrene bør hvile på mønebjelken, men hos oss er det bygd slik at sperrene heller mot bjelken og er festet med 2 stk med forsterkede vinkler. Taksperrene hviler på veggsperrene og er også der skrudd fast med forsterkede vinkler, men kun 1/vinkel.
Er dette i orden? Trenger man å være bekymret for at vinklene knekker?
Så lurer jeg på om dimensjonen på mønebjelken er i orden, den er en 315*115 og avstanden mellom søylene er 6,2 m. Bygningens bredde er ca. 5 meter. Taket har 27 graders helling og bygningen er plassert i Uppsala.
Ville virkelig sette pris på et svar på dette da jeg har vært litt bekymret.
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
Om det bare er byggvinklene som holder takbjelkene ser det ikke så bra ut, spesielt de bortre som sitter i regelens overkant. Så ser det ut som om takregel ikke er kappet (horisontalt opplag) ved yttervegg, men hviler bare på hjørnet, litt vanskelig å se dog på bildene så et nærbilde her kunne kanskje vært bra å få se. Kontakt de som har bygget og be om en beregning på innfestingen samt mønebjelke.
Takk for svar!
Ja, jeg tror det bare er vinklene som holder dem sammen. Riktignok er de forsterket og to stk på hver regel, men jeg mistenker likevel at det er for svakt? Reglene er kappet ved enden, men kun ved "hjørnet" som ligger på hammarbandet og festet med bare 1 stk forsterket vinkel.
Takk for tipset om å be dem ta fram beregninger, skal nok kreve det.
Ja, jeg tror det bare er vinklene som holder dem sammen. Riktignok er de forsterket og to stk på hver regel, men jeg mistenker likevel at det er for svakt? Reglene er kappet ved enden, men kun ved "hjørnet" som ligger på hammarbandet og festet med bare 1 stk forsterket vinkel.
Takk for tipset om å be dem ta fram beregninger, skal nok kreve det.
Allvitende
· Stockholm
· 1 831 innlegg
Vinklene føles litt svake. hvordan skal råsponten ventileres?
Klikk her for å svare