Jeg har brukt det utmerkede verktøyet på byggbeskrivningar.se for å beregne hvilke dimensjoner jeg skal ha i mitt bygg. Det jeg trenger er litt hjelp til å tolke resultatet og svar på noen ytterligere spørsmål.
Når man legger inn alle tallene får man mulighet til å velge litt forskjellige varianter som nedenfor. Det ser ut som programmet beregner alle som tåler en utnyttelsesgrad <100% og deretter rødmerker de som ikke klarer kravet til deformasjon:
Jeg velger de minste svarte dimensjonene og genererer følgende rapport:
Så langt er alt i orden. Huset vil bli bygget på en støpt plate på mark, som ifølge standard er 100 mm tykk, med en solid kantbjelke etter alle kunstens regler. Spørsmålet som jeg ikke vet hvor jeg skal begynne å lete etter svar på er imidlertid: Trenger jeg å forsterke platen der midtsøylen, som tar den største kraften, står? Antar at det i så fall gjøres ved å rett og slett ikke legge like mye isolasjon og dermed lage en renne på tvers akkurat der søylen kommer ned? Eller pleier man å løse dette med en høy ekstra armering?
Hvis jeg oppfatter saken rett, skal midtstolpen ikke stå på midten, men 2,4 m fra den ene enden og 6,06 m fra den andre. I så fall er dimensjonen på mønebjelken feil. Den bør heller være 90x405 mm. Reaksjonskreftene på stolpene stemmer derimot med mine tall. Det beste hvis du skal ha en midtstolpe er å lage en langsgående midtbjelke i betongen, analogt med kantbjelkene. Et alternativ er å droppe midtstolpen og øke dimensjonen på mønebjelken. 140x495 mm ville være tilstrekkelig. Merkostnaden for bjelken er under 3000 kr. Samtidig unngår du kostnaden for midtstolpen og forsterkningen av bunnplaten. Sluttresultatet er garantert billigere. Dropp også C 18 treverket og bruk C 24. Det er uvanlig at trehandlere har C 18 på lager. C 24 blir nok også billigere.
Om jeg oppfatter saken riktig skal midtsøylene ikke stå på midten men 2,4 m fra den ene enden og 6,06 m fra den andre. I så fall er dimensjonen på mønebjelken feil. Den bør snarere være 90x405 mm. Opplagsreaksjonene på søylene stemmer derimot med mine tall.
Hmm, merkelig at det blir så feil med kalkulatoren. Men selvfølgelig stoler jeg mer på deg med din gedigne forumhistorikk.
Jjustusandersson skrev:
Det beste om du skal ha en midtsøyle er å lage en langsgående midtbjelke i betongen, analogt med kantbjelkene. En variant er å droppe midtsøylen og gå opp i dimensjon på mønebjelken. 140x495 mm skulle være tilstrekkelig. Merkostnaden for bjelken er under 3000 kr. Samtidig slipper du kostnaden for midtsøylen og forsterkningen av bunnplaten. Sluttresultatet er garantert billigere.
Topp forslag! Da blir i tillegg den tenkte hemsen over toalett, bod og det mindre rommet mer lett tilgjengelig.
Jjustusandersson skrev:
Dropp også C 18 virket og bruk C 24. Det er uvanlig at trelasthandlere lagerfører C 18. C 24 blir nok også billigere.
Ja det overrasket meg at det ble nevnt, jeg hadde en følelse av at C24 var standard. Jeg går for det!
Et spørsmål til når jeg først har deg på tråden: Siden det er åpent i mønet ønsker jeg gjerne å sette opp en skinne for travers når jeg først er i gang. Det enkleste ville være å bolte den underfra i limtrebjelken, men det føles ikke så bra å belaste den uten å vite hva den tåler. På den annen side burde jo en H-bjelke boltet fra undersiden være positiv for bæringen i limtreet. Eller skal man legge opp H-bjelken i veggen på stående stolpe og deretter sette limtrebjelken oppå?
Enten har du gjort feil eller så er det en feil i programmet. At dine måledata er med i utskriften peker på det siste. Dimensjonen på endestolpene bør justeres dels fordi de får en økt last, ca 27 kN per stolpe, dels for å passe mønebjelkens bredde bedre. 140x140 er en overdimensjonering, men det blir penest. Kantbjelken må også tåle en punktlast på ca 30 kN ved stolpefestene. Størstedelen av taklasten er snø. Bruker du traversen samtidig må bjelken dimensjoneres om. Den beste feste typen synes jeg er gjennomgående bolt, men det blir kanskje litt klumpete i dette tilfellet. Skruinnfestninger må man regne på.