Ska bygga ett garage men har begränsning på bygghöjd och vill kunna ha en billyft så därav tänk bygga ett ryggåstak.
Problemet är ju att garageporten kommer på gaveln så måste ju ha något som bär upp ovanför den frågan är ju bara hur grov behöver den vara?
Väggarna är tänkta att byggas 145mm tjocka reglar och bor i halland så snözon 1 eller max 1.5.
Den långa limträbalken 115x315x800 tillräckligt grov?
Tips mottages gärna på hur jag ska bygga detta på bästa sätt.
/Tommy
Problemet är ju att garageporten kommer på gaveln så måste ju ha något som bär upp ovanför den frågan är ju bara hur grov behöver den vara?
Väggarna är tänkta att byggas 145mm tjocka reglar och bor i halland så snözon 1 eller max 1.5.
Den långa limträbalken 115x315x800 tillräckligt grov?
Tips mottages gärna på hur jag ska bygga detta på bästa sätt.
/Tommy
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Kolla Moelvens app. Där kan du även kolla nockbalken och även stolparna(har jag för mig) bredvid porten
Får ju fram dimensionering på nockbalken och punktlasten som blir i mitten ovanför garageporten i den appen men vet inte riktigt hur jag ska beräkna balken ovan garage porten.
Punktlasten ska tydligen vara 31.2 Kn om jag gjort gjort rätt i appen så frågan är hur grov behöver balken ovanför garageporten vara för att klara det.
/Tommy
Punktlasten ska tydligen vara 31.2 Kn om jag gjort gjort rätt i appen så frågan är hur grov behöver balken ovanför garageporten vara för att klara det.
/Tommy
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Om man överslagsmässigt (utan att känna till detaljer i konstruktionen) räknar med ca 2 kN/kvm för egenvikt och snölast så kommer hela takkonstruktionen att väga ca 80 kN, varav hälften, 40 kN, hamnar på nockbalken. I så fall ligger en limträbalk med måtten 115x315 precis på gränsen. Punktlasten över garageöppningen bör bli ca 20 kN och inte 31,2. Då räcker en limträbalk med måtten 115x270. För att dimensionera stolparna som omger porten noggrant måste man känna till dessas höjd, men stolpar av limträ med måttet 115x115 klarar 14 kN per stolpe upp till en knäcklängd av 8 meter, så de fungerar med säkerhet. En viss varning för dimensioneringsappar kan vara befogad.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Ja, 115x360 blir bra.
Hej håller på med liknande projekt dock 9x10m garage och enligt svenskt trä app så har dom ingen balk som klarar så lång spänvidd?? Med 2 stolpar i väggavlarna. Kan dock tänka mig en tredje stolpe 2m in i garaget hur grov balk behövs isåfall?
Snözon 3
Plåttak
Isoleratgarage
Sen så kommer jag måsta bryta av taket mot gaveln på huset så det blir dessutom en balk som ska vila mot garagetsbalk och huset ca 4.5m
Snözon 3
Plåttak
Isoleratgarage
Sen så kommer jag måsta bryta av taket mot gaveln på huset så det blir dessutom en balk som ska vila mot garagetsbalk och huset ca 4.5m
Klicka här för att svara