Heisann.
Jeg har søkt og lett litt etter informasjon om dimensjonering av bjelker i betong. Jeg tegner på en litt større veranda, og siden jeg trenger å komme opp et stykke og bor i et steinhus, tenkte jeg det kunne være et morsomt prosjekt å støpe egne søyler og bjelker.
Jeg skulle gjerne lage et par bjelker som skal ha 3500 mm spennvidde. Jeg fikk anbefaling om at hvis jeg lager dem 230*60 med 2*10 mm armering i topp og bunn, ca. 30 mm fra ytterkantene, vil det holde.
Men jeg skulle gjerne hatt litt mer om hvordan man faktisk beregner dette. Noen som har tips om hvor man finner informasjon om dette?
Mvh Johan Ch
Jeg har søkt og lett litt etter informasjon om dimensjonering av bjelker i betong. Jeg tegner på en litt større veranda, og siden jeg trenger å komme opp et stykke og bor i et steinhus, tenkte jeg det kunne være et morsomt prosjekt å støpe egne søyler og bjelker.
Jeg skulle gjerne lage et par bjelker som skal ha 3500 mm spennvidde. Jeg fikk anbefaling om at hvis jeg lager dem 230*60 med 2*10 mm armering i topp og bunn, ca. 30 mm fra ytterkantene, vil det holde.
Men jeg skulle gjerne hatt litt mer om hvordan man faktisk beregner dette. Noen som har tips om hvor man finner informasjon om dette?
Mvh Johan Ch
Hei,J JohanCh skrev:Heisann.
Jeg har søkt og letet litt etter informasjon om dimensjonering av bjelker i betong. Jeg tegner på en litt større terrasse, og siden jeg trenger å komme opp en bit og bor i et steinhus tenkte jeg det kunne være et morsomt prosjekt å støpe egne pilarer og bjelker.
Jeg skulle gjerne lage et par bjelker som skal ha 3500mm spennvidde. Jeg fikk anbefalingen at hvis jeg gjør den 230*60 med 2*10mm armering i topp og bunn, ca 30mm fra ytterkantene vil den holde.
Men jeg skulle gjerne få litt mer innsikt i hvordan man faktisk regner ut dette. Noen som har tips om hvor man finner informasjon om dette?
Mvh Johan Ch
Kan ikke regne betong så bra men du burde kunne gjøre en overlag på bøyingen ved å tenke at armeringen tar momentet dvs. Det blir på sikre siden siden betongen i seg selv kan ta en del av i det minste trykket i underkanten.
Mmax = 2*Aarm*fyd*(230mm - 2*30mm) = ... Nm
og sammenligne det med momentet du har f.eks. M = 1.35*g*L^2/8 (utbredt last, typ egenvekt av bjelken og annet som du laster på)
Siden du har et slankt tverrsnitt (h / b = stort) så bør man tenke på stabilitet i sidelengs retning. Det kan sikkert noen kunnskapsrike hjelpe deg med.
Det er helst snarere drag i underkant, dvs armeringen (som jeg tror er underdimensjonert) og trykk i overkant.C calzonespecial skrev:Hei,
Kan ikke regne betong så bra men du burde kunne gjøre et overlag på bøyingen gjennom å tenke at armeringen tar momentet dvs. Det blir på sikre siden siden betongen i seg kan ta en del av i hvert fall trykket i underkant.
Mmax = 2*Aarm*fyd*(230mm - 2*30mm) = ... Nm
og sammenligne det med momentet du har f.eks. M = 1.35*g*L^2/8 (utbredt last, type egentyngde av bjelke og annet som du laster på)
Siden du har et slankt tverrsnitt (h / b = stort) så bør man tenke på stabilitet i sideveis. Det kan sikkert noen kyndig hjelpe deg med.
Klikk her for å svare