Gutta som la stein hos meg tidligere i vår fikk også oppdraget å sette ned søyler til mitt plank. De satte ned søyler med målene 500 mm høyde og 75 mm mellom søylejernene. Søylene er satt med 1,5 m avstand mellom hver søyle.

Høyden på planket skal være 1,6 m høyt, eksisterende plank som PEAB har bygget har sparrer med mål 90X90.

Spørsmålet er om disse søylene er nok uten at det skal bli et vaklende plank, bor nær kysten på den skånske sletten, så det blåser kraftig.

Mine valg som jeg gjerne ønsker svar fra dere om:

# Kjøre på med disse søylene og kjøpe sparrer som er 70X70

# Kjøre på med disse søylene og kjøpe sparrer som er 90X90 men jacke ut nederst så de passer til søylejernenes mål (penere siden eksisterende plank har sparrer av denne dimensjonen)

# Ta opp søylene og sette nye med bredere avstand mellom søylejernene (95) og da ta sparrer med målene 90X90

Jeg legger ved bilde der man ser søylene samt hvordan eksisterende plank ser ut (høyde 1,8 m og det jeg skal fortsette å bygge på skal veksle ned til 1,6 m høyde). Planket vil bygges som en L, totalt 10 søyler.

• Stabler med betongblokker på en pall i en hage, med plintar synlige i bakgrunnen og et nytt plank under oppføring.
Sist redigert:
Jeg hadde kjørt på alternativ #2 Kjøre på disse plintene og kjøpe sparrer som er 900X900 men jacke ut nedtill så de passer til plintjernens mål (penere da eksisterende planke har sparrer av denne dimensjonen)

Men hensikten er kun estetisk

De vertikale lastene er jo i sammenhengen veldig små, så det går sikkert alldeles utmerket med 70x70. Men når man bygger plank er det estetiske veldig viktig, så 90x90 er et mye bedre alternativ. Fra et konstruksjonssynspunkt er stabiliteten i sidelengs retning det største bekymringen, og det løser ikke stolpenes tykkelse. En vinkel i gatehjørnet kan hjelpe til, men noen ganger kan det kreve en støttende strebe.

Når man bygger med mange horisontale ribber blir også små avvik synlige. Det beste er å velge ekstra høy trelastkvalitet på ribbene og skjøte dem momentfast. Om alle ribber er like lange og går fra én stolpe til neste, kan det føles litt kjedelig "hengende" karakter.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.