6.519 lest ·
8 svar
7k lest
8 svar
Dimensjon på Limtrebjelke under mellom bjelkelag.
Trenger tips på hvilken dimensjon på Limträbalk som trengs for å stive opp et mellombjelkelag med fri lengde på 7 meter
Bjelkelaget er i seg selv bærende men ønsker å ha det litt stivere. Bjelkens frie lengde blir 5 meter med opplag mot yttervegg samt en innervegg.
Kan en 270x140 bjelke være godkjent?
Bjelkelaget er i seg selv bærende men ønsker å ha det litt stivere. Bjelkens frie lengde blir 5 meter med opplag mot yttervegg samt en innervegg.
Kan en 270x140 bjelke være godkjent?
Sist redigert:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Om den samlede gulvflaten som belaster den tenkte bjelken er 35 kvm, har en normal boliganvendelse (2 kN/kvm) og en normal egenvekt (0,5 kN/kvm), så er ikke 140x270 nok for å holde nedbøyningen på et akseptabelt nivå. Bruker du i stedet 140x360 blir nedbøyningen ca 1/500 av bjelkens spennvidde, noe som er OK i sammenhengen. Vil du få ned høyden på konstruksjonen kan du i stedet ta en 215x315.
Mellombjelkelaget er jo dimensjonert for den nedbøyning som skal være godkjent.
Så jeg skal jo egentlig ikke trenge å ha en bjelke. Uten vil bare ha det litt stivere ved løping og hopping (barnelek)
215x315 kan være et alternativ. Trodde ikke man var nødt til å ha så grovt men 5 meter er jo et stykke.
Så jeg skal jo egentlig ikke trenge å ha en bjelke. Uten vil bare ha det litt stivere ved løping og hopping (barnelek)
215x315 kan være et alternativ. Trodde ikke man var nødt til å ha så grovt men 5 meter er jo et stykke.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
7 meter er en meget stor spennvidde for et trebjelkelag. Dagens krav (ikke bare normer men allment vedtatte) er strengere når det gjelder svikt i bjelkelag. For å klare det trengs bjelker i størrelsesorden 4x14 tommer, noe jeg ikke tror du har. Når man dimensjonerer den nye limtrebjelken må man ta utgangspunkt i de laster som faktisk finnes.
Har hb balk 400 høye( i balk masonite beams )
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Den er dessverre altfor svak. Den har mindre enn halvparten av kapasiteten til de limtrebjelkene jeg har foreslått.
Ok der ser man, enda var det en som regnet på det. men skal jo opp med en bjelke nå så det skal vel bli bra til slutt. Skal se hvilken dimensjon jeg kan få dit uten at det blir problem. Men satser på så solid som mulig
Nå har jeg i alle fall litt oversikt over hva som trengs.
takker
Nå har jeg i alle fall litt oversikt over hva som trengs.
takker
En liten innskytelse bare:
Det er forskjell på 5 meter og 7 meter fordi justus regner på den lengden opphøyd i 3... (5^3 = 125 mens 7^3 = 343) D.V.S. belastningen blir nesten 3 ganger så stor mellom 5 meter og 7 meter.
(jeg oppfattet det som at justus så på en spennvidde om 7 meter nå).
Det er forskjell på 5 meter og 7 meter fordi justus regner på den lengden opphøyd i 3... (5^3 = 125 mens 7^3 = 343) D.V.S. belastningen blir nesten 3 ganger så stor mellom 5 meter og 7 meter.
(jeg oppfattet det som at justus så på en spennvidde om 7 meter nå).
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Spennvidden for den tenkte bæringslinjen (limtrebjelken) er 5 meter og for de tverrgående eksisterende bjelkene 7 meter. Jeg beklager dersom min redegjørelse ble litt rotete.
Masonittbjelken type HB 400 har jo en imponerende kapasitet med hensyn til den lille mengden materiale den inneholder, men her er det ikke tilstrekkelig. Ytreghetsmomentet ligger på ca. halvparten av det som kreves for en limtrebjelke, samtidig som elastisitetsmodulen for flensene tilsvarer vanlig konstruksjonsvirke og livet (i masonitt) mye mindre.
Masonittbjelken type HB 400 har jo en imponerende kapasitet med hensyn til den lille mengden materiale den inneholder, men her er det ikke tilstrekkelig. Ytreghetsmomentet ligger på ca. halvparten av det som kreves for en limtrebjelke, samtidig som elastisitetsmodulen for flensene tilsvarer vanlig konstruksjonsvirke og livet (i masonitt) mye mindre.
Klikk her for å svare