Hei

Jeg ønsker å sette inn en 25x21 slagport i midten på garasjeveggen. Se vedlagt bilde.

Kan jeg bruke samme dimensjon som mønebjelken som tåler en spennvidde på 5,8m?
Jeg tror det siden det bare er vekten av 2,4m møne som kommer gjennom søylen og over garasjeporten. Men forskjellen er at kraften ikke er fordelt som over mønen, men er sentrert midt over den 2,5m brede garasjeporten.

Jeg tror det vil fungere, men det hadde vært kult om det fantes et verktøy på nettet som kan regne på det eller kanskje det finnes noen flink fyr på forumet?

MVH

• Byggetegning av garasje med spesifikasjoner for midtbalk, takvinkel, og pelare, inkludert materialdetaljer og belastningsberegninger.
  • Liker
andreashe
  • Laddar…
Det du skal dimensjonere din bjelke for er 32.217kN punktlast i midten av bjelken med en spennvidde på 2.5m. Jeg har for meg at jeg har sett tabeller på den typen av last men finner ikke den akkurat nå.

En 45X145 på høykant klarer det lett og ligger på stolper i ytterendene, litt grovt kanskje men bedre det enn svakt, bare 2,5 m

• Liker
Workingclasshero
  • Laddar…
N NoOne2k skrev:
Det du skal dimensjonere din bjelke for er 32.217kN punktlast i midten av bjelken med en spennvidde på 2.5m. Jeg mener jeg har sett tabeller på den typen av last men finner ikke den akkurat nå.
Veldig godt oppsummert!

J jonaserik skrev:
En 45X145 på høykant klarer det lett og ligger på stolp i ytterendene, litt grovt kanskje men bedre det enn spinkelt, bare 2,5 m
Stående regel er jævlig sterkt men 3200 kg er ganske mye.

Du har kanskje rett men når jeg bygger resten av taket til å klare ekstrem snølast så tenkte jeg få en eller annen tabell på dette også. Burde nok ringe en eller annen produsent når jeg har mer tid

• Liker
CarVal
  • Laddar…
Staffans2000
Da jeg bygde ut, regnet den lokale byggevarehandelen ut dimensjonen på min mønebjelke. De har dataprogrammer akkurat for det.

Staffan

Det ville kreves limtre 90x315 alternativt 115x225.

Limtre 90x270 klarer det, men jeg anbefaler 90v315. Da blir nedbøyningen ca 4 mm, noe som er bra hvis du skal klemme inn en port under bjelken. Konstruksjonsvirke 45x145 er ikke i nærheten av å være brukbart. Det finnes en del andre stabilitets- og innfestningsproblemer i forbindelse med konstruksjonen som man må klare av.

• Liker
Joak
  • Laddar…
G Gamlehav skrev:
Stående regel är jævlig sterkt, men 3200 kg er jævlig mye.
Klart det er, har selv satt en 45X145 på høykant over mine dører til boden, 2,5 m bredt og med en takvinkel på 25 grader det holder bra, men hvis du skal feste en garasjeport i den kan det kanskje bli for tynt. Limskru en til ved siden av, så kommer det til å holde. Snølast på dine breddegrader kan ikke være av større mengde, og ser ut som din takvinkel er større enn min. Klart det finnes synspunkter på mitt prosjekt her på forumet, men det er ingen grunn til å overdrive noe.

J jonaserik skrev:
Klart det er, har selv satt en 45X145 på høy kant over mine dører til lageret 2,5 m bredt og takhelling 25 grader det holder bra, men hvis du skal feste en garasjeport i den så blir det kanskje tynt. Limski 2 ved siden av hverandre da, så kommer det til å holde. Snølast på dine breddegrader kan ikke være av større mengde og ser ut som din takvinkel er større enn min. Klart det finnes synspunkter på mitt også her på forumet, men det er ingen grunn til å overdrive noe.
Haha, menhar du en mønebjelke som takløsning da? :thinking:

En 2,5 m lengde 45x145 C 24 med en punktlast på 32 kN på midten vil bøye ned ca 10 cm.

• Liker
tobbbias og 1 annen
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
En 45X145 på høykant klarer det lett og ligger på stolp i ytterendene, litt grovt kanskje men bedre det enn klent, bare 2,5 m
3 tons punktlast midt på en slik? Er det riktig regnet?

Den jeg la ligger på høyde over selve hullet på dørhullet mot gavlen, da festes også panelen i den og takstolen, jeg har stående panel. Så går det an å forsterke med en hanebjelke ekstra lenger ned for at ikke takstolen skal kunne skeke med beina. I mitt tilfelle holder det, er du urolig så la bjelken gå helt ut til takstolen og fest den inn og kanskje et byggbeslag litt større og ankarskrue.

K Kane skrev:
3 tons punktlast mitt på en sådan? Är det rätt räknat
Om jag inte tänker helt fel så är 3 ton punktlast ca 2 meter snö på taket, det ska mycket till innan det blir det. Det som kan hända är om vinden driver så ene sidan får mycket att det kan bli en skyvningsfunktion ( snedlast ) på taket, tryck på ena långsidan.

richardtenggren
J jonaserik skrev:
Om jeg ikke tenker helt feil så er 3 tonn punktlast ca 2 meter snø på taket, det skal mye til før det blir det. Det som kan skje er om vinden driver så ene siden får mye at det kan bli en skyvningsfunksjon ( snedlast ) på taket, trykk på den ene langsiden.
Du har ikke glemt takkonstruksjonen med mønebjelke og stolpe, der en av stolpene skal vekslas av? Se justus svar ovenfor...

*skjuvning/skjuvlast?

• Liker
Joak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.