Hei
Jeg holder på å bygge om inngangen litt, og trenger hjelp til å dimensjonere bæringen på balkongen.
Det har vært rekkverk rundt inngangen nede, men etter at vi bygde terrasse, ønsket vi å fjerne det. Nå vil vi også fjerne de indre stolpene.
Spennet mellom stolpene blir 330 cm.
Det første bildet viser helheten på inngangen, det andre bildet viser hvordan jeg har tenkt.
En toetasjes gul hus med balkong, stiger opp til taket, og verktøy på terrassen. Skisser for bygging eller renovering.
Under balkongen ses en bjelke med to fargekoder, gul og rød, som illustrerer bærelinjer for konstruksjonsendringer.
Om jeg kutter og freser langs den blå linjen.
Den gulmarkerte bjelken er bæringen og er 45×125.
Den rødmarkerte er også 45×125, men ligger bare mellom stolpene.
Jeg tenker at jeg tar bort den røde bjelken og legger en 45×220 der. Lim og skru sammen med den gule bjelken. Hvor bra blir det?
Jeg har også mulighet til å få en eller to 45×95 på innsiden uten større jobb.
Eller må jeg ta bort den gamle bæringen og bruke doble 45×220 alternativt limtrebjelke?
 
Hei og velkommen til Byggahus forum!

For å kunne ha noen synspunkter på ditt spørsmål trenger man å vite balkongens mål, altså ikke bare bredde men også dybde.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.