Skal sprøyte økofiber på loftet og skal derfor bygge en brygge så man kan ta seg inn og sjekke for fukt osv.

Takstolenes spennvidde på riktig høyde er 270cm og de ligger på cc 75cm.
Hadde tenkt å feste en bjelke i takstolen og deretter legge vanlig rupanel (omtrent 20mm) som gulv.

Hvor kraftige bjelker er passende med den spennvidden? Det er ikke for lagring, bare for å kunne komme opp og inspisere.

Skulle tippe at det holder med vanlig 22 gulvspon uten støtte av bjelker hvis du skjøter på takstolene. Ellers kan du ta for eksempel 125X38 og spikre liggende som gang og droppe rupanelet

Jeg har brukt 90x45-reglar og de er tilstrekkelig stabile. Har du dessuten bare 75 mellom takstolene så blir det jo enda mer stabilt. Jeg har også 22mm råspont, men det hadde gått raskere å legge gulvspon. Det avhenger av hvor lett det er å komme til. Det kan være kronglete å løfte gulvsponplater opp en loftstrapp. Bygge noe direkte på takstolene er vel ikke interessant, du skal vel opp en halvmeter fra "gulvet" (altså taket).

Nei, ikke direkte på takstolen, de blir 60 cm opp fra bunnen av takstolen, det er jo derfor jeg må lage rammeverk. Få kanskje prøve en 90x45 og se om det funker.

Nå ble det litt OT men ByggaNytt, hva er det for vindsavleder du har? Den som skimtes på første bildet.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.