Vi er i gang med ganske store arbeider i vår hall. Blant annet vil den eksisterende trappen bli erstattet med en trapp med klinker.
Jeg kan starte med et bilde for å vise hvordan sluttresultatet skal se ut:
Det er bare den nedre delen som er aktuell akkurat nå, se bort fra den øvre trappen.
Trappen ser for øyeblikket slik ut:
For å legge klinker har jeg forstått at det er sterkt anbefalt at disse festes på et "dødt" materiale som betong eller lecablokk. Derfor har jeg skissert en trapp bygget av lecablokk og to støpte betongplan. Problemet er at jeg ikke har noen følelse for hvordan repos og trinn bør dimensjoneres for å holde godt. Fant en tråd her på forumet der det var trappetrinn som ble diskutert og TS fikk da råd om å bruke 6 cm tykke trinn med armering nær bunnen av støpingen. Jeg tror at jeg har litt med bredde i min trapp så det kan være rimelig å øke noen centimeter til?
Penest blir det hvis jeg støper hele bredden som er cirka 2 meter og da kan området under trappen brukes til lagring, men det er egentlig ingenting som hindrer meg i å sette støtte i midten.
En liten enkel tegning som viser trappen fra siden. De to nederste trinnene blir lecablokk. Trinn 3 samt repos tenker jeg som betong. Støttepilarer er ikke tegnet inn, tenker at jeg enten støper disse i rundt rør eller murer med lecablokk.