Hei!

Vi er i gang med ganske store arbeider i vår hall. Blant annet vil den eksisterende trappen bli erstattet med en trapp med klinker.

Jeg kan starte med et bilde for å vise hvordan sluttresultatet skal se ut:
Moderne hvit trapp med tretrinn og klinkers, dekorert med en liten plante i potte og et kunstverk til venstre for trappen.

Det er bare den nedre delen som er aktuell akkurat nå, se bort fra den øvre trappen.

Trappen ser for øyeblikket slik ut:
To tretrapper i en entré, med diverse verktøy og en stige. Fokus er på nedre del av trappen, planlagt for renovering med klinkers.

For å legge klinker har jeg forstått at det er sterkt anbefalt at disse festes på et "dødt" materiale som betong eller lecablokk. Derfor har jeg skissert en trapp bygget av lecablokk og to støpte betongplan. Problemet er at jeg ikke har noen følelse for hvordan repos og trinn bør dimensjoneres for å holde godt. Fant en tråd her på forumet der det var trappetrinn som ble diskutert og TS fikk da råd om å bruke 6 cm tykke trinn med armering nær bunnen av støpingen. Jeg tror at jeg har litt med bredde i min trapp så det kan være rimelig å øke noen centimeter til?

Penest blir det hvis jeg støper hele bredden som er cirka 2 meter og da kan området under trappen brukes til lagring, men det er egentlig ingenting som hindrer meg i å sette støtte i midten.

En liten enkel tegning som viser trappen fra siden. De to nederste trinnene blir lecablokk. Trinn 3 samt repos tenker jeg som betong. Støttepilarer er ikke tegnet inn, tenker at jeg enten støper disse i rundt rør eller murer med lecablokk.

Sektionsteckning av en trappa med måttangivelser, konstruktionsdetaljer och skuggade steg.

Takknemlig for alle tips og ideer.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.