Ta fram popkornene, TS sluttet å svare 09:36 men kan fortsatt ikke ta kritikk?

Greia er følgende, hadde den bygning hvor trappen befinner seg vært et en- eller flerboligshus skal det meldes til kommunen om man bygger en trapp, nå kan vi forutsette at så ikke er tilfelle. Kommunen på sin side vil gjøre en vurdering om de mener det kreves en konstruktørs uttalelse eller ei. De vil trolig se en enklere skisse/tegning og liste over materialvalg osv, osv.

Hadde jeg vært byggesaksbehandler, hadde det i dette tilfelle ikke vært nok med at TS insisterer på at hen har arbeidet innen byggebransjen og kan "et og annet" om trapper. Jeg ville fått en dårlig magefølelse og dermed gjort det enklest for meg selv, av nedenstående årsaker, og krevd at TS ansetter en konstruktør. Konstruktøren på sin side ville slått ned på ideen og trolig foreslått en kjempedyr løsning som TS på sin side ikke vil betale for og dermed velger å bygge en mer "normal" trapp, med kanskje tre vanger, tykkere trappetrinn og av bedre styrkekvalitet osv, osv. Hvorfor vil da byggesaksavdelingen plage TS? Til tross for at hen gang på gang påpeker at hen ikke er dum eller uerfaren osv, osv.

Jo, vi leker med tanken at TS gir blaffen i å melde trappen til kommunen, for hvorfor skal de ødelegge TS sine planer med den fantastiske ideen om en flytende trapp av gratis materiale som ligger og slenger i uthuset? TS får kanskje besøk av noen, la oss si lille Lisa 5 år, som synes det er utrolig gøy å springe opp og ned i denne trappen når TS går på toalettet for å gjøre sitt fornødne. Når TS har tørket seg og kommer tilbake ligger Lisa i en haug av treverk og metall, spiddet gjennom buken i en pøl av blod. Ambulansen er snart på vei, men da kommer TS på at det kanskje ikke er en god idé, de kontakter trolig politiet og politiet kontakter trolig i sin tur kommunen og spør om TS har søkt byggetillatelse eller meldemelding for denne trappen som har tatt livet av lille Lisa.

Det hele ender med at TS havner bak lås & slå et par år og hvorfor, hvorfor stoppet ingen på forumet TS fra disse galskapene i tide? Nei, å komme med kritikk gjør trådskaper lei seg og de får psykiske men for livet. Kanskje allikevel bedre at lille Lisa må bøte med livet, uansett vil jo TS forsøke å overbevise politiet om at trappen i det minste ikke var det D* NOK noe galt med!!
 
  • Liker
  • Haha
Roger Fundin og 1 annen
  • Laddar…
Sånn kan man gjøre trappetrinnene litt mindre sårbare for å brekke.

Trapp med sprukne trinn og trekantede klosser som støtte, ved siden av en grønn plante mot en lys vegg.
Altså å sage til noen trekantede klosser, forankre dem og la vangen gå litt lenger inn under trinnene for mer støtte.

Det bør gå utmerket å ta seg opp trappen selv med disse uten å slå tærne.
 
  • Trapp med synlig sprekk i et trinn, omgitt av en grønn plante og en håndrekke på veggen.
Sist redigert:
  • Liker
Roger Fundin og 1 annen
  • Laddar…
P patriklarsson skrev:
Ta frem popkornene, TS sluttet å svare 09:36 men kan fortsatt ikke ta kritikk?

Greia er følgende, hadde den bygning der trappen befinner seg vært et en- eller flerbolighus skal det anmeldes til kommunen om man bygger en trapp, nå kan vi forutsette at så ikke er tilfellet.
Kommunen på sin side kommer til å gjøre en vurdering om de mener at det kreves en konstruktørs uttalelse eller ei.
De vil trolig se en enklere skisse/tegning og liste over materialvalg osv, osv.

Hadde jeg vært byggesaksbehandler, hadde det i dette tilfellet ikke vært nok med at TS insisterer på at hen har arbeidet innen byggebransjen og kan "ett o annet" om trapper. Jeg hadde fått en dårlig magefølelse og dermed gjort det enklest for meg selv, av nedenfor følgende grunner, og krevd at TS ansetter en konstruktør.
Konstruktøren på sin side hadde slått ned på ideen og trolig foreslått en kjempedyr løsning som TS på sin side ikke vil betale og dermed velger å bygge en mer "normal" trapp, med kanskje tre vangstykker, tykkere trinn og av bedre holdfasthetskvalitet osv, osv.
Hvorfor vil da bygningsrådet plage TS? Til tross for at hen gang på gang påpeker at hen slett ikke er dum eller uerfaren osv, osv.

Jo vi leker med tanken at TS gir blaffen i å anmelde trappen til kommunen, for hvorfor skal de ødelegge TS' planer med den fantastiske ideen om en flytende trapp av gratis materialer som ligger og slenger i uthuset?
TS får kanskje besøk av noen, la oss si lille Lisa 5 år, som synes det er forbannet morsomt å løpe opp og ned i denne trappen når TS går på do for å bæsje.
Når TS har tørket seg og kommer tilbake ligger Lisa i en haug av tømmer og metall, spiddet gjennom buken i en dam av blod.
Ambulansen er snart på vei, men da kommer TS på at, det er kanskje ikke en god idé, de kontakter sikkert politiet og politiet kontakter nok i sin tur kommunen og spør om TS har søkt om byggetillatelse eller anmeldelse for denne trappen som brakte lille Lisa om livet.

Det hele ender med at TS havner bak lås & slå et par år og hvorfor, hvorfor stoppet ingen på forumet TS fra disse galskapene i tide?
Nei, å komme med kritikk gjør trådstartere triste og de får psykiske mén for livet.
Kanskje likevel bedre at lille Lisa får ofre med sitt liv, uansett kommer jo TS til å overbevise politiet om at trappen var det i det minste F*N ikke noe feil med!!
Hei Patrik. Du er nå anmeldt for din oppførsel. Til tross for at jeg har bedt deg slutte så begriper og respekterer du ikke mine valg og utmaler meg stadig som en idiot. Det du nå skrev går f-n i meg over min grense for anstendighet. Håper du får noen slags trøbbel og en tankevekker. Begriper meg ikke på folk som deg og færre av slike på forumet er en velsignelse. Ha et godt liv!
 
  • Haha
Roger Fundin og 2 andre
  • Laddar…
Kul tråd å lese og for min del får TS ha sånn trapp han vil….. men får skylde seg selv som stiller spørsmålet som han gjort i et byggahusforum…….

hadde jo bare vært å lime sammen trinnet…. Holder det så funker det ellers bytt til å nytt :thinking:
 
T Taxture skrev:
Kul tråd att lese og for min del får TS ha sånn trapp han vil….. men får skylde seg selv som stiller spørsmålet som han gjort i et byggahusforum……

var jo bare å lime sammen trinnet…. Holder det så funker det ellers bytt til et nytt :thinking:
Tja du. Visste at jeg skulle prøve å lime, men ville bare sjekke om det kanskje tross alt fantes et bedre trelim enn standardsorten. Så ville noen se sprekken, så jeg tok et bilde. Så brøt helvete løs. Har sagt det før og sier det igjen, stor del av befolkningen ser ikke ut til å være modne nok til å håndtere sosiale medier ;)
 
  • Haha
Anonymiserad 217177 og 1 annen
  • Laddar…
Gjør som Ernst. Bor og trykk i litt rundstav som stiver det opp.
 
  • Haha
  • Liker
Dilato og 2 andre
  • Laddar…
P
Selvinnsikten er på topp! :crysmile:
 
  • Liker
Roger Fundin og 3 andre
  • Laddar…
D DanMicke skrev:
Hei Patrik. Du er nå anmeldt for din oppførsel. Til tross for at jeg har bedt deg slutte, forstår og respekterer du ikke mine valg og fremstiller meg gjentatte ganger som en idiot. Det du nå skrev går f-n i meg over min grense for anstendighet. Håper du får noen slags trøbbel og en tankevekker. Forstår meg ikke på folk som deg, og færre av slike på forumet er en velsignelse. Ha et godt liv!
Din dobbeltmoral er komisk.
Anmeldt for hva?
At jeg har andre meninger enn deg?
Det finnes ingen konstruktør som deler dine meninger?
Har du en attest på trappen fra byggkontoret, kan du vel legge ut en kopi her?

Mine synspunkter er relevante når det gjelder konstruksjonen av din trapp, og det er knapt bare du som skal føre en monolog her, spesielt ikke med tanke på flere feilaktigheter du kommer med som kan inspirere andre til å gjøre samme feil.

Jeg respekterer dine valg, og det er derfor jeg synes at du skal stå for dem som en mann, uten å komme med oppspinn.
Forstå dine valg, hvordan skal jeg kunne det når jeg synes de er feilaktige??
Du overbeviser meg ikke.
Jeg har ingen aggresjoner mot deg om du nå tror det, derimot kommer du nå med trusler?
Tror du at et eksempel som ovenfor, fremstiller deg som en idiot?
Det finnes mange mennesker som daglig utsetter andre for fare uten å tenke seg om eller engang bry seg.
Av den grunn finnes det lover og regler, derav interessant å se om ditt bygg oppfyller disse?
Vi hadde ikke trengt å dra det til det ytterste om du bare hadde tatt til deg mer erfarne meninger, hvilke du gir blaffen i :)
 
  • Liker
Roger Fundin
  • Laddar…
yoloboi skrev:
Selvinnsikten er på topp! :crysmile:
Twitterskadet? :crysmile:
 
  • Bild av en tom firkant med teksten "Error 404" og en liten fugl som flyr.
T Taxture skrev:
Kul tråd att lese og for min del får TS ha sånn trapp han vil….. men får skylde seg selv som stiller spørsmålet som han har gjort i et byggahusforum…….

det hadde jo bare vært å lime sammen trinnet…. Holder det så funker det ellers bytt til at nytt :thinking:
For min del får gjerne TS også ha sin trapp, har heller ikke sagt noe annet, derimot har jeg oppmerksommet et antall mangler som påvirker bæreevnen.
Så spiller det ingen rolle hva du, jeg eller TS synes om det er byggnadsnämnden som bestemmer hvordan en trapp skal se ut, hvilket jeg er ganske sikker på at de vil, om man spør dem og har man ikke spurt, kan det evt klassifiseres som et svartbygge. Derfor ville det vært interessant med mer info.
Mitt eksempel var bare et "worst case scenario" med glimt i øyet.
Nå kunne jo ikke jeg vite at TS datter/barnebarn heter Lisa eller at TS anser seg utmålet som en idiot for at hen da og da går på toalettet.
Ellers har jeg savnet hvor aggresjonene kommer fra?
 
  • Liker
Roger Fundin og 2 andre
  • Laddar…
P
D DanMicke skrev:
stor del av befolkningen verkar ikke moden nok til å håndtere sosiale medier ;)
På alvor? Fra deg som havner i forsvarsmodus når vi påpeker mangler med en greie du har bygget? Du må tulle, vær så snill.
 
  • Haha
  • Liker
Roger Fundin og 2 andre
  • Laddar…
P patriklarsson skrev:
Trefiberretningen er feil.
Kjøp en billig trebordplate med langsgående ådring, kapp trinn tvers over med ønsket dybde. Det knekker du ikke.
Trinnene ser ut til å være i alle fall 70-80 cm brede. Hvor finner du et billig bord i den bredden?
 
  • Liker
sturnus
  • Laddar…
useless useless skrev:
Trappetrinnene ser ut til å være i alle fall 70-80 cm brede. Hvor finner du en billig planke i den bredden?
Spot on! Bordet (det er ikke en planke) er montert på langs.
Det finnes som jeg skrev tidligere benkeplater, stavlimte hylleplan og lignende.

Eller om man har snekkerlyst er den beste løsningen å krysslime sammen to plater, da får man styrke i begge retninger, er man tøff legger man i et lag 45 grader med.
 
  • Liker
RoAd og 1 annen
  • Laddar…
P patriklarsson skrev:
Om du har et sertifikat på trappen fra byggnadskontoret, kan du vel legge opp en kopi her?
Siden når begynte byggnadskontoret å skrive ut sertifikater på trapper?
 
R roli skrev:
Siden når begynte byggkontoret å skrive ut attest på trapper?
Det kan jeg ikke svare på, de avgjør jo byggemelding/tillatelse fra sak til sak. Det finnes nok mange trapper som har havnet mellom stolene og det finnes også mange byggeprosjekter hvor de krever inn konstruktører. I en kommune som berører meg, krever de dette for eksempel når man bygger overetasje, noe som pleier å være vanlig i saker med trapper. Dermed inngår også trappen i søknaden. Eller tar jeg feil?

Normalt sett ser en konstruktør på vanlig last, når det gjelder kjøretøy regnes en passasjer til 70 kg, vi sier derfor at den skal tåle dette og 5 ganger så mye, det er en vanlig sikkerhetsmargin. Det blir 350 kg. Man må dermed forutsette at trappen aldri vil bli belastet med mer vekt, den skal følgelig tåle 3 stk 115 kg personer som står i den samtidig.

Man må også forutsette at denne lasten skal tåles innenfor et område som tilsvarer en fotsåle og på hele trinnets overflate. En fot er ganske liten.

Jeg har vanskelig for å se at denne trappen tåler en fot på 350 kg ytterst på trinnet og av den grunn tror jeg ikke at en konstruktør har godkjent byggingen. Dermed heller ikke kommunen, hvis de har krevd inn uttalelse, noe jeg dermed forutsetter at de ikke har. Hvorpå jeg skrev at det trolig ikke er i en enebolig eller flerboligbygning den er plassert.
 
  • Liker
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.