Vær glad for at trappens svakheter viste seg da du "bare" mistet en hantel.
Selv skled jeg og brakk en liten tå.
Er det skruehull man ser midt i bruddflaten?
Pass på og forsterk de andre trinnene når du først er i gang.
Dessuten, som å legge løk på laksen, er vangestykket avfaset; skikkelig...
[bilde]
Man får den formen om man tilvirker vangestykket av en for smal regel. At deretter forsterke den reglen med stål for tusenlappen, skaper ytterligere spørsmål om materialvalg og hvor gjennomtenkte løsningene er. For min del vitner det om et "learning by doing" bygg, med diverse etterkonstruksjoner.
Jeg har ikke noe imot om noen sier, dette er mitt første trappebygg, jeg mangler/manglet erfaring/kunnskap og dette ble ikke så verst og viser litt ydmykhet når man diskuterer hva som kunne blitt gjort bedre. Men å finne på f.eks. at du ville slå tåa i vangestykket kan jo alle se igjennom, det er skitsnakk.
Enten er vangestykket laget av en smalere regel, eller så finner du på at du har saget av hjørnene?
Å ha tverrgående fibre i trappens retning og så skru rett igjennom, evt uten å forbore skaper allerede sprekker i treet og dermed er trinnet allerede kraftig svekket. Man ser også at det har sprukket gjennom begge skruehullene.
Trinnene er også unødvendig tynne osv osv.
Men du virker mer interessert i å komme med diverse unnskyldninger istedenfor å lære noe nytt?
Er skikkelig lei av alle selvforherligende selverklærte eksperter som rett og slett ikke kan la være å fortsette å mate en tråd som i utgangspunktet var et enkelt spørsmål om lim. Så snart de så et bilde av en trapp var det som fluer til en møkk, og fra flere av dere vet jeg nå hvor ubrukelig byggherre jeg er og har gjort alle feil i boken, og det må påpekes firehundreogfemti ganger og om jeg uttrykker et ønske om at tråden burde behandle det jeg spurte om siden både jeg og andre har brukt trappen i 15 år uten at noe svikter i konstruksjonen, så er ikke det nok, for den burde tåle en massiv stålklump på 10 kg fra 3 meters høyde, som jeg har fått vite at den ville ha gjort om jeg hadde hatt all deres kunnskap og jeg skal ikke innvende mot deres bombardement her for andre risikerer å slå seg i hjel om de lager en trapp som min. Jeg er forbauset over hvor låst dere er og finner det nødvendig å kaste ut eder og galle fordi dere ser noe dere ikke tror fungerer, og jeg har lagt merke til at det ikke holder å forsikre at alt er fullstendig stabilt, for det kan jeg tydeligvis ikke bedømme selv, og om de hellige bøkene har sagt noe jeg har brutt mot, så er jeg en frafallen. STORT feiltrinn å i det hele tatt vise et bilde, innser jeg, og stort feiltrinn å tro at flere i forumet kan lese og reflektere utenfor sine egne bokser.
Til dere alle anbefaler jeg å starte en egen tråd som henger ut alle dere finner i alle tråder, og foreslått kalle den 'Byggeidioter'. DA kan alle selvforherligende snakke med hverandre og gi styrkeklemmer de ser ut til å trenge. Jeg er ikke dummere enn at jeg forstår at man kan komme med innvendinger og vil styrke kunnskapsbasen som noen sa, men man kan for f-n også respektere at noen som faktisk har jobbet med bygg, renovering over flere år og sannsynlig mange flere enn de som har lest seg opp på forum, faktisk har et omdømme og faktisk etter 15 år kan konstatere at en idé holdt og er svært fornøyd med den. Det er vel det som irriterer alle, og analogien med humlen som faktisk kunne fly er helt relevant, og i det tilfellet er det mange mange her som vil fortelle oss at en humle faktisk ikke kan det.
For den som vil bygge en trapp som min kan jeg si at det fungerer utmerket med overheng som mine, at man prøver å øke det for å kunne gå i en relativt rett stigende trapp uten å slå i tærne, at jeg har gjort visse forsterkninger som man selv kan vurdere om man vil prøve eller ikke, og at trappen holder i minst 15 år uten å vise minste tegn på å risikere benbrudd og dødsfall. Derimot tåler den ikke et massivt slag som ville ha knust mange ømme tær, og det var heller ikke i mine krav ved byggingen at den skulle gjøre det. Vi får vel forestille oss at en ifølge mange her korrekt bygd og levert trapp har informasjonen: Du trenger ikke være forsiktig med tunge massive gjenstander som faller fra høyden, for det vil din trapp klare. Skulle nesetippen på ditt overheng brekke, får du pengene tilbake. Selv slurvet jeg grovt på det punktet, og nå må jeg betale for det og må reparere trappen. Og går ikke det, så bytter jeg trinn. Som jeg også er en åpenbar idiot som ikke gjør med en gang (hvorfor finnes også i tråden, som dere kan lete opp selv) da jeg ville teste om en liming holder, og selv om jeg har sagt det flere ganger, så skal jeg høre det igjen bare fordi folk ikke kan la være å slutte seg til 'ekspertene', få håndhjerter og dermed overbelaste tråden i den grad at ingen foruten latterliggjørerne selv kan styrke seg med nok en fornærmende kommentar om TS (jeg heter TS her) og dennes dumhet og motvilje til å lytte til dem.
Men... ...jeg har en veldig fin og bra trapp og våget å teste noe eget og fikk det til å fungere perfekt. I alt rotet her over finnes det i det minste en og annen sanset og fornuftig person som faktisk tilfører kunnskap om hvordan man best kan lime et trinn, og de skal ha stor takk og oppfører seg som helt normale individer i en tråd. De som tilfører annet om trapper fikk gjøre det, men i neste omgang stoler de ikke på hva de hører, men bare mater på og mater på og mater på og... Jeg forlater denne tråden til sitt eget øde og logger ut. Skal f-n aldri vise bilde av noe jeg har gjort for å gi mer input til spørsmålet. Shitstorm er bare fornavnet... Hei og farvel sier jeg og nyter i hagen til det urenoverte 20-tallshuset jeg en gang kjøpte og jobbet med i 20 år og økte verdien fra 390 Tkr til 3,5 Milj. Er ganske fornøyd allikevel og kan ta det meste av skiten, men orker ikke se innlegg etter innlegg snakke i sirkler med hverandre og i forbindelse med det fortelle hverandre hvilken idiot som opprettet denne tråden. Jeg er fornøyd. Trappen er bra og fin. Dere kan bygge en lik for den har gjennomgått testen å tåle en voksen mann i 15 år, selv om det er som noen sa 'middelaldersk empiri' å trekke konklusjoner av det. Jeg burde innse at min oppfatning har vært 'feil' og jeg burde rive trappen og bygge en styggere.
Hermed avslutter jeg mitt engasjement her, for det finnes ikke noe nytt under solen i dette emnet. Trist å konstatere at et vanlig bygdeforum kan anta verste Twitterstormen, men det er vel en annen sak.
Skriv ingen flere svar rettet til meg, for jeg forlater og kommer ikke til å lese. Vil dere prate videre, foreslår jeg som sagt en egen tråd. Mitt fo-kapital rekker faktisk, og jeg har full tillit til mitt omdømme. Har løst masse ved hjelp av det
Hvis du spør om hvilket sterkeste limet er og flere svarer at det er en dum idé, kanskje du skal tenke om i stedet for å være så jævla sta?
Hjulet er allerede oppfunnet og det finnes sikkert kurs i konstruksjon å ta, så kan du lære mer.
Jeg leste konstruksjon på videregående for over 20 år siden, da tegnet vi på papir og regnet krefter med kalkulator.
Gjør man det i dag med en datamaskin blir resultatet forhåpentligvis rett, men man lærer ikke like mye.
Trolig rammer dine egne byggverk bare deg selv, men i verste fall noen andre.
Dette er et litt grovere aktuelt eksempel: https://tv.aftonbladet.se/video/356732/haer-rasar-bron-foer-andra-gangen
Har det kommet fram noe om hvor tykke trinnene er?
For øvrig virker det jo som at hullene er det svake punktet, jeg hadde jo benyttet anledningen til å gjøre om alle trinnene, så slipper det å skje igjen...
Sterkt jobba alle som har viet mange sider av tråden til å belære TS. Både med hensyn til bedrøvelige kunnskaper når det kommer til å bygge trapper og måten å møte kritikken på. At tråden handler om å lime en sprukket planke er selvfølgelig ikke relevant.
Jeg tror både TS, og andre som følger tråden, vil tenke seg om en ekstra gang før de ber om råd her igjen.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.