41.565 lest ·
183 svar
42k lest
183 svar
Det mest holdbare limet for tre?
Når jeg bygde huset mitt for noen år siden stilte kommunen ingen spørsmål om trappen. Derimot var de interessert i rekkverket.P patriklarsson skrev:Det kan jeg ikke svare på, de avgjør jo byggemelding/tillatelse fra sak til sak.
Det finnes nok mange trapper som har havnet mellom stolene, og det finnes også mange bygg der de krever inn konstruktører.
I en kommune som berører meg, krever de dette f.eks. når man bygger overetasje, noe som pleier å være vanlig i tilfeller med trapper.
Dermed inngår også trappen i søknaden.
Eller har jeg feil?
Normalt sett ser en konstruktør på vanlig last, når det gjelder kjøretøy regnes en passasjer til 70 kg, vi sier derfor at den skal tåle dette og 5 ganger så mye, det er en vanlig sikkerhetsmargin. Det blir 350 kg. Man må dermed forutsette at trappen aldri vil bli belastet med mer vekt, den skal således tåle tre personer på 115 kg som står i den samtidig.
Man må også forutsette at denne lasten skal tåles innenfor et område som tilsvarer en fotsåle og på hele trappetrinnets overflate.
En fot er ganske liten.
Jeg har vanskelig for å se at denne trappen tåler en fot på 350 kg ytterst på trappetrinnet, og av den grunn tror jeg ikke at en konstruktør har godkjent bygget.
Dermed heller ikke kommunen, hvis de har krevd inn uttalelse, noe jeg dermed forutsetter at de ikke har.
Hvorpå jeg skrev at det sannsynligvis ikke er i et en- eller flerboligshus den er plassert.
Mye vrøvl her. Har du noen anelse om hva som gjelder eller gjetter du bare? Hvor finnes kravet om at et trappetrinn skal tåle 350 kg på et område av en fot?? Du må slutte å gjette nå og komme med gjeldende fakta.P patriklarsson skrev:Det kan jeg ikke svare på, de avgjør jo byggemelding/lov fra sak til sak.
Det finnes nok mange trapper som har falt mellom stolene, og det finnes også mange bygg der de krever inn konstruktører.
I en kommune som berører meg, krever de dette for eksempel når man bygger loft, noe som vanligvis er vanlig i tilfeller med trapper.
Dermed inngår også trappen i søknaden.
Eller tar jeg feil?
Normalt sett ser en konstruktør på vanlig last, når det gjelder kjøretøy regnes en passasjer til 70 kg, vi sier derfor at den skal tåle dette og 5 ganger så mye, det er en vanlig sikkerhetsmargin. Det blir 350 kg. Man må derfor forutsette at trappen aldri vil bli belastet med mer vekt, den skal derfor tåle 3 stk 115 kg personer som står i den samtidig.
Man må også forutsette at denne lasten skal håndteres innenfor et område som tilsvarer en fotsåle og på hele trappetrinnets overflate.
En fot er ganske liten.
Jeg har vanskelig for å se at denne trappen tåler en fot på 350 kg ytterst på trappetrinnet, og av den grunn tror jeg ikke at en konstruktør har godkjent byggingen.
Dermed heller ikke kommunen, dersom de har krevd inn uttalelse, noe jeg dermed forutsetter at de ikke har.
Hvorpå jeg skrev at det sannsynligvis ikke er i et ett- eller flerboligshus den er plassert.
Gjør-det-selv-bygger
· Östergötland
· 1 837 innlegg
Gjør-det-selv-bygger
· Östergötland
· 1 837 innlegg
Det er normale konstruksjonsregler i Sverige at styrken er minst 5 ganger normal belastning, kjøper man noe fra Kina er det trolig mindre, derav kvaliteten. Det fungerer "for det meste".R roli skrev:
Kom gjerne med motbevis i stedet så slipper jeg ta den ballen.
Kjenner du noen konstruktør?
En kompis i Västerviks kommune måtte ansette en konstruktør for å tegne og deretter bygge en enbilsgarasje.
Det kravet finnes ikke i de kommunene jeg holder til i som eksempel. Det er opp til bygginspektøren og kan variere fra tilfelle til tilfelle.
Gjør-det-selv-bygger
· Östergötland
· 1 837 innlegg
Jeg gjetter. Har du noen aning?R roli skrev:
Jeg har ikke sagt at det finnes et krav, kun hvordan man konstruksjonsmessig regner.
Er målet fra vangstykket ut til kanten 300mm og en fot 10cm bred regner man lastpunktet på 250mm og arealet for en fot, deretter tar man holdfastheten for treslaget, i dette tilfelle sannsynligvis furu, legger til tykkelse og dybde, resterende beregninger omfatter ungdomsskolematematikk.
Jeg husker ikke alt nå 20 år senere og har ikke behov for å sette meg inn i det heller, men det kommer sikkert tilbake fort om jeg skulle få lyst.
De trapper jeg har bør klare 350kg uten problem, det er ikke spesielt mye.
Sammenlign med en takstol og de krefter et tak utsettes for. Bare betongpanner veier rundt 3,5 tonn/100kvm.
Det skal deretter klare 15 tonn snølast.
Så hva er det du lurer på?
Gi deg.P patriklarsson skrev:Din dobbelmoral er komisk. Anmeldt for hva? At jeg har andre meninger enn deg? Finnes det ingen konstruktør som deler dine meninger? Hvis du har et sertifikat på trappen fra bygningskontoret, kan du vel legge ut en kopi her?
Mine synspunkter er relevante når det gjelder konstruksjonen av din trapp, og det er knapt bare du som skal føre en monolog her, spesielt ikke med tanke på flere feilaktigheter du kommer med som kan inspirere andre til å gjøre de samme feilene.
Jeg respekterer dine valg, og det er derfor jeg mener at du skal stå for dem som en mann, uten å komme med påfunn. Forstå dine valg, hvordan skal jeg kunne det når jeg synes de er feilaktige?? Du overbeviser meg ikke. Jeg har ingen aggresjoner mot deg om du nå tror det, derimot kommer du nå med trusler? Tror du at et eksempel som over, framstiller deg som en idiot? Det finnes mange mennesker som daglig utsetter andre for fare uten å tenke seg om eller engang bry seg. Av den grunn finnes det lover og regler, derav interessant å se om ditt bygge oppfyller disse? Vi hadde ikke trengt å dra det til sin spiss hvis du bare hadde tatt til deg mer erfarne meninger, som du ikke bryr deg om![]()
Gjør-det-selv-bygger
· Östergötland
· 1 837 innlegg
Bare for moro skyld fant jeg at en fot har ca 73cm2 kontaktflate. Dermed blir 350kg under 5kg/cm.
Det kan vi forutsette at de fleste harderere treslag tåler da et tregulv av pinnestol får utstå høyere vekt.
Dermed vil styrken avgjøres av innfestninger og de bærende delene i konstruksjonen.
Det er forskjell på å ha en trapp man kan gå rolig og forsiktig i, sammenlignet med en trapp man kan stå og hoppe i.
Man må ikke gjøre det, men det kan skje, derfor tar en konstruktør høyde for det i og med sine beregninger.
Det skiller sikkert litt mellom ulike konstruktørers meninger, men i bunn og grunn er det samme skole/lære.
Alt som produseres bygger på disse teoriene og vet man ikke hva man gjør, ja da går det som med broen i India.
Man kan også konstruere et tak som tåler sommerhalvåret eller dager uten vær og vind, det fungerer inntil videre men oppfyller heller ikke de regler som finnes.
Jeg synes spørsmålet er ganske irrelevant i tråden, men jeg liker heller ikke TS ufine holdning.
Det finnes folk her med betydelig mer erfaring, som kanskje uttaler seg av en grunn.
Å da ta det ille opp er feil vei å gå.
Det kan vi forutsette at de fleste harderere treslag tåler da et tregulv av pinnestol får utstå høyere vekt.
Dermed vil styrken avgjøres av innfestninger og de bærende delene i konstruksjonen.
Det er forskjell på å ha en trapp man kan gå rolig og forsiktig i, sammenlignet med en trapp man kan stå og hoppe i.
Man må ikke gjøre det, men det kan skje, derfor tar en konstruktør høyde for det i og med sine beregninger.
Det skiller sikkert litt mellom ulike konstruktørers meninger, men i bunn og grunn er det samme skole/lære.
Alt som produseres bygger på disse teoriene og vet man ikke hva man gjør, ja da går det som med broen i India.
Man kan også konstruere et tak som tåler sommerhalvåret eller dager uten vær og vind, det fungerer inntil videre men oppfyller heller ikke de regler som finnes.
Jeg synes spørsmålet er ganske irrelevant i tråden, men jeg liker heller ikke TS ufine holdning.
Det finnes folk her med betydelig mer erfaring, som kanskje uttaler seg av en grunn.
Å da ta det ille opp er feil vei å gå.
Hva er det for galt med deg? Tulling..P patriklarsson skrev:Bare for moro skyld fant jeg ut at en fot har ca 73cm2 kontaktflate. Dermed blir 350 kg under 5 kg/cm.
Det kan vi forutsette at de fleste hardere tresorter tåler da et tregulv av pinnestol får utstå høyere vekt.
Dermed vil styrken avgjøres av festene og de bærende delene i konstruksjonen.
Det er forskjell på å ha en trapp man kan gå rolig og forsiktig i, sammenlignet med en trapp man kan stå og hoppe i.
Man må ikke gjøre det, men det kan skje, derfor tar en konstruktør høyde for det i sine beregninger.
Det er sikkert litt forskjell mellom ulike konstruktørers meninger, men i bunn og grunn er det samme skole/lære.
Alt som produseres bygger på disse teoriene, og vet man ikke hva man gjør, ja da går det som med broen i India.
Man kan også konstruere et tak som klarer sommersesongen eller dager uten vær og vind, det fungerer inntil videre men oppfyller heller ikke de reglene som finnes.
Jeg synes spørsmålet er ganske irrelevant i tråden, men jeg liker heller ikke TS uhøflige holdning.
Det finnes folk her med betydelig mer erfaring, som kanskje uttaler seg av en grunn.
Å da ta seg nær av det er feil vei å gå.
Nå var det ganske lenge siden jeg gikk på skolen, men det der stemmer veldig dårlig med min minne.P patriklarsson skrev:
Så lurer jeg på hva TS har gjort som har gjort deg nærmest besatt av å gå imot ham. Visst, litt dårlig holdning i møtet fra ham i begynnelsen, men nå har du overtatt den rollen med glans. På tide å slippe dette her og gå videre nå.
Gjør-det-selv-bygger
· Östergötland
· 1 837 innlegg
Hep skrev:
Nå var det ganske lenge siden jeg gikk på skolen, men det der stemmer veldig dårlig med min minneframstilling.
Deretter lurer jeg på hva TS har gjort som har fått deg nærmest besatt i å gå på ham. Joda, litt dårlig holdning i møtet fra ham i starten, men nå har du tatt over den rollen med god margin. På tide å slippe dette og gå videre nå.
Jeg liker ikke holdningen?
Har ikke skrevet noe negativt om TS mer enn at jeg ser flere mangler i konstruksjonen og får til svar at det absolutt ikke finnes noen.
Hvorpå TS vil anmelde meg etter et eksempel på hva som kunne skjedd ved en feilkonstruksjon og deretter kommer med trusler som "håper at noe skjer med deg" osv.
Jeg tar absolutt ikke ille opp, men synes at jeg kan vise at jeg vet hva jeg snakker om, inntil det motsatte er bevist.
Visst.. tulle litt med ts er ok men du ser ut til å ha alvorlige problemer.P patriklarsson skrev:[media]
Jeg liker ikke holdningen?
Har ikke skrevet noe negativt om TS mer enn at jeg ser flere mangler i konstruksjonen og får til svar at det absolutt ikke finnes noen.
Hvorpå TS vil anmelde meg etter et eksempel på hva som kunne skje ved en feilkonstruksjon og deretter kommer med trusler som, "håper at noe skjer med deg" osv.
Jeg tar absolutt ikke skade av det, men synes jeg kan vise at jeg vet hva jeg snakker om, til det motsatte er bevist.
Få deg et liv.
Jeg fullkomment ELSKER alle disse trådene om dimensjonering!
Så mange selverklærte eksperter, overbevist om sin egen ufeilbarlighet.
Sjelden eller aldri finnes det noe annet enn meninger, fremført som fakta.
Aldri noen henvisning til gjeldende normer og regler. Bare vilkårlige gjetninger.
Må bestille mer popcorn før neste forestilling!
Så mange selverklærte eksperter, overbevist om sin egen ufeilbarlighet.
Sjelden eller aldri finnes det noe annet enn meninger, fremført som fakta.
Aldri noen henvisning til gjeldende normer og regler. Bare vilkårlige gjetninger.
Må bestille mer popcorn før neste forestilling!
Gjør-det-selv-bygger
· Östergötland
· 1 837 innlegg
Hva er det du opplever som et problem?raveper skrev:
TS kan åpenbart ikke ta en spøk, heller ikke ifrågasettende kommentarer.
At jeg tar opp konstruksjons/lov spørsmål beror på at TS benekter alt men har jobbet endel i byggebransjen? Noe som for meg er bekymringsfullt.
Jeg ville satset på et annet yrke.
Takk, det samme?? (Jeg er veldig fornøyd med mitt liv)!
