41.568 lest ·
183 svar
42k lest
183 svar
Det mest holdbare limet for tre?
Igjen slenger du ut opplysninger som du ikke har en anelse om. Som ovenfor, et tak skal klare 15 tonn snølast…???…P patriklarsson skrev:
Hvor får du det fra??? Det finnes normer som sier hvordan man skal regne og der takets geografiske plassering er en inngående opplysning som bestemmer hvilken snøsone som gjelder. Deretter finnes det ytterligere et antall parametre som bestemmer hvilken belastning man skal bruke for å dimensjonere sitt tak/takstol. Samme gjelder trapper, dvs. det finnes normer som forteller hva som gjelder ved dimensjonering.
Og hva vil jeg da ha sagt med dette. Jo man skal ha «varmt om føttene» før man kritiserer og/eller forteller noen hva som gjelder eller hvordan man skal gjøre eller burde gjort. Å bare slenge ut noe uten å vite hva som gjelder hjelper ingen.
Stor forskjell på gruveheis og en trapp mellom to plan, noe jeg gjetter at du vet. Du skrev om normaltilfellet og beviser det med et ekstremtilfelle.P patriklarsson skrev:[media]
Jeg liker ikke holdningen?
Har ikke skrevet noe negativt om TS mer enn at jeg ser flere mangler i konstruksjonen og får til svar at det absolutt ikke finnes noen. Hvorpå TS vil anmelde meg etter et eksempel på hva som kunne skje ved en feilkonstruksjon og deretter kommer med trusler som "håper noe skjer med deg" osv. Jeg tar absolutt ikke illa opp, men synes at jeg kan vise til at jeg vet hva jeg snakker om, inntil det motsatte er bevist.
Men uansett. Til forskjell fra deg og TS slipper jeg dette og gjør noe morsommere. Noe jeg kan anbefale.
Gjør-det-selv-bygger
· Östergötland
· 1 837 innlegg
Du tar feil, jeg har virkelig en viss peiling, det var et eksempel med snølast 1,5 men det kan variere mellom 10-55tonn/100kvm avhengig av hvor i Sverige og hvilken snølast 1,0-5,5 man har.R roli skrev:På nytt slenger du ut opplysninger som du ikke har en anelse om. Som ovenfor, et tak skal tåle 15 tonn snølast...???...
Hvor får du det fra??? Det finnes normer som sier hvordan man skal regne og hvor takets geografiske plassering er en inngående opplysning som bestemmer hvilken snøsone som gjelder. Så finnes det ytterligere ett antall parametere som bestemmer hvilken belastning man skal bruke for å dimensjonere taket/takstolen. Det samme gjelder trapper, dvs. det finnes normer som sier hva som gjelder ved dimensjonering.
Og hva vil jeg da si med dette. Jo man skal ha "varmt om føttene" før man kritiserer og/eller forteller noen andre hva som gjelder eller hvordan man skal gjøre eller burde gjort. Å bare slenge ut noe uten å vite hva som gjelder hjelper ingen.
Nå tror jeg ikke at noen ville kjøre opp et 10-talls biler (utbredt last) på taket.
Men det er hva det skal tåle.
Det samme gjelder for trapper, de skal tåle betydelig mer enn hva de normalt utsettes for.
Forstår du ikke det, så har du ingen anelse.
Kom med relevant fakta selv i stedet for antagelser?
Sist redigert:
Gjør-det-selv-bygger
· Östergötland
· 1 837 innlegg
Konstruksjonsmessig er det ingen større forskjell da man regner likt i de fleste tilfeller, eller vet du bedre?Hep skrev:
Du er velkommen til å slippe det, om du ikke kan argumentere.
Ja, til forskjell fra dine 350 kg på en fots flate så kan jeg si at trapper i villaer dimensjoneres for boliglast, dvs 2 kN/m². Skulle det derimot være en trapp i offentlige rom så dimensjoneres den for evakueringslast som er 4 kN/m².
Gjør-det-selv-bygger
· Östergötland
· 1 837 innlegg
Du mener altså at om 4 trappetrinn tilsvarer 1kvm = 204kg/kvm skal et trappetrinn tåle 51kg?R roli skrev:
OK! Det høres helt rimelig ut??
Gjør-det-selv-bygger
· Östergötland
· 1 837 innlegg
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 innlegg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6.615 innlegg
Du kan jo begynne med å lese Maskindirektivet, da det er gratis og kan gi deg en reality checkP patriklarsson skrev:
Vi bruker oss ofte av 1,25 eller 1,5 ifølge maskindirektivet, men da jobber jeg ikke innen bygg. Så at alle skulle regne med sikkerhetsfaktor 5 stemmer dog ikke. Jeg har gjort noe arbeid som tangere eurokode, da har jeg fått at jeg skal regne på 1,5x, men det var nok en forenkling av det hele, kjøp EN 109x om du er nysgjerrig. Akkurat de oppdragene hendte å være i nettopp gruvemiljø også.
Har hendt at jeg har regnet på vindlast også og min oppfatning er at det er flere faktorer som utgjør selve sikkerhetsfaktoren innen byggstandarder.
Akkurat for trapper finnes det trolig flere standarder, jeg har EN14122-3, men den har en industriell anvendelse og den sier slik;

Gjør-det-selv-bygger
· Östergötland
· 1 837 innlegg
Altså 153kg uten eller 510kg konstruert for last og om trappens luftbårne bredde er under 1200mm skal lasten beregnes sentrert som en kvadratdecimeter med den ene siden mot trappetrinnets kant.richardtenggren skrev:
Du kan jo begynne med å lese Maskindirektivet, da det er gratis og kan gi deg en reality check
[lenke]
Vi bruker oss oftest av 1,25 eller 1,5 i henhold til maskindirektivet, men da jobber jeg ikke innen bygg. Så at alle skulle regne med sikkerhetsfaktor 5 stemmer derimot ikke.
Jeg har gjort noe jobb som har tangert eurokode, da har jeg fått at jeg skal regne på 1,5x, men det var nok en forenkling av det hele, kjøp EN 109x om du er nysgjerrig.
Akkurat de oppdragene var tilfeldigvis i nettopp gruvemiljø også.
Det har hendt at jeg har regnet på vindlast også og min oppfatning er at det er en rekke faktorer som utgjør selve sikkerhetsfaktoren innen byggstandarder. .
Akkurat for trapper finnes det antakelig flere standarder, jeg har EN14122-3, men den har en industriell anvendelse og den sier slik;
[bilde]
Nå forutsetter jeg at dette gjelder for trapper der trinnet har en innfesting i hver sin ende og ikke mot midten som TS, da bør det beregnes i henhold til tilfelle 2, den mest ugunstige plassering altså det ene ytre hjørnet.
Ser ikke noe rart med dette, sikkerhetsfaktor blir da 2,18 eller 7,28.
Jeg kan bare henvise til det jeg lærte på skolen for 20 år siden og da regnet vi alltid med sikkerhetsfaktor 5. Jeg forstår naturligvis at det ikke alltid er slik.
Gøy å lære mer, jeg antar at trappen i dette tilfellet oppfyller denne standarden?
Sist redigert:
Allvitende
· Västra Götaland
· 12 292 innlegg
Rivende tråd dette.
Alt for en trapp som har 2 åpenbare mangler med en sprø avfasning på vangstykket og langt utstikk i ugunstig retning. Hadde trinnene vært i plywood hadde det aldri vært et problem.
En risikokonstruksjon der svakheten har blitt tydelig.
Så går det an å forsterke underfra ved å f.eks. lime en plate. Jeg ville nok ha limt midlertidig for senere å bytte ut alle trinnene med nye i f.eks. møbelplywood som tåler belastningen bedre.
Alt for en trapp som har 2 åpenbare mangler med en sprø avfasning på vangstykket og langt utstikk i ugunstig retning. Hadde trinnene vært i plywood hadde det aldri vært et problem.
En risikokonstruksjon der svakheten har blitt tydelig.
Så går det an å forsterke underfra ved å f.eks. lime en plate. Jeg ville nok ha limt midlertidig for senere å bytte ut alle trinnene med nye i f.eks. møbelplywood som tåler belastningen bedre.
Et meget bra innlegg på slutten som fanger opp i prinsippet alt teknisk som man trenger å forstå.Johannes Carlsson skrev:
Rivende tråd dette.
Alt for en trapp som har 2st åpenbare mangler med en sprø avfasning på vangstykket og langt utspring i ugunstig retning. Hadde trinnene vært i plywood hadde det aldri vært et problem.
En risikokonstruksjon der svakheten har blitt åpenbar.
Så kan det forsterkes under ved for eksempel å lime en plate.
Jeg ville nok limt midlertidig for senere å bytte ut alle trinnene med nye i for eksempel møbelplywood som tåler belastningen bedre.
Vi burde lage en annen tråd om det som gikk galt ellers med denne tråden. Eller egentlig, vi kanskje skal glemme det når jeg tenker etter.
Eller… så lager vi en ny tråd (om det ikke finnes allerede) der vi legger opp ting som vi har bygget som ikke holder mål. Det kommer vi alle til å lære mye av tror jeg. En tråd der man i likhet med TS blottlegger seg, der man viser hva man har tenkt? Jeg skal rote frem noen synder tuxenfonn som jeg har på bilde.
Jeg synes ikke at trappen er pen. Men jeg respekterer andres designidealer og smaken er kjent som baken og tråden handler ikke om estetikk men om lim.Mulvaden skrev:Jeg synes forresten også du har bygd en pen trapp, glemte å si det.
Nei, selvfølgelig vil en solid bygd trapp i eik også ta skade av en sånn vennlig. Men den vil ikke gå av sånn.
Og jeg tror ikke på deg når du sier at du kan stå ytterst på trinnene dine og småhoppe uten at den svikter. Det vil jeg se på film når det skjer i så fall!
Til temaet: mange tvinger langs hele veien, og hold øye med at den blir tvunget sammen helt rett. Kanskje tvinge nedover også.
