Enig i at det er bra når folk skriver, dette er en virkelig dårlig idé.
Jeg fikk mange gode svar og hjelp når jeg registrerte meg her og spurte om mine første ideer.
Siden da har jeg bygget en bod, en 1,5-etasjes garasje på 92 kvm, diverse mindre boder, etterisolert og byttet fasade på huset, en bod til, jobber nå med en attefallsgarasje og et attefallsrom igjen, bygde i helgen halvveis ferdig et trappedeck til foreldrene.
Hadde ikke klart noe uten å spørre de kunnskapsrike her.
Men om jeg hadde tatt alle svar som dårlig kritikk og hardnakket holdt fast ved dumme ideer, hadde bygningene ikke stått igjen i dag.
Så ja, det er som sagt bra med berettiget kritikk.
 
  • Liker
  • Elsker
  • Haha
Roger Fundin og 10 andre
  • Laddar…
Thomas59
Det er din selvtilfredse holdning snarere enn dine konstruksjonsfeil som får de som svarer til å reagere.

Du har påpekt gjentatte ganger at du er veldig erfaren og "kan dette". Ingenting i din trappkonstruksjon tyder imidlertid på at det er tilfellet, men ok, har trappen holdt i 15 år, til tross for konstruksjonsfeilene, er det jo bra for deg, men en tråd på et åpent forum kan jo bli funnet av noen som er på vei til å bygge en trapp, og da er det vel bra om det blir oppmerksomhet på hvordan man burde ha bygget den.

Så må jeg si at du uttrykker deg unødvendig uhøflig. Det er ingen grunn til å stå i forsvarsposisjon. Kan ikke se at noen av svarene du har fått er i nærheten av å være uhøflige.

En bedre/alternativ måte å håndtere innlegg som du ikke mener at du har nytte av, eller som irriterer deg, eller som du rett og slett ikke liker, hadde jo vært å bare ignorere dem.

Bare en tanke.
 
  • Liker
Roger Fundin og 6 andre
  • Laddar…
D DanMicke skrev:
Skriv inga fler svar riktade til meg for jeg forlater og kommer ikke til å lese.
Hvorfor liker du noe du ikke har lest?

Brukerens profil på et diskusjonsforum med detaljer om medlemskap, antall innlegg, likerklikk og bilder. Diskusjon om bygging og kritikk.
 
  • Liker
  • Haha
Dilato og 4 andre
  • Laddar…
P
N nybyggarn3 skrev:
Jeg tror både TS, og andre som følger tråden, kommer til å tenke seg om en ekstra gang før de ber om råd her igjen.
Om vi ser bort fra din ironi, så kanskje det finnes en grunn til ettertanke før man svarer slik som TS har gjort, vel? Å ikke gå i polemikk og forsvare noe helt åpenbart sprøtt, og komme med påfunnede anklagelser om nedsettende epitet? Det har nok alle som har lest tråden tatt til seg, tror jeg. Jeg synes det var bra at TS viste sin trapp, hvem f-n har ikke bygget noe som er sprøtt? Det er vel ikke hele verden? Det er derimot synd at han reagerer slik han har gjort, det finnes det virkelig ikke grunnlag for. Men folk reagerer forskjellig. Folk er forskjellige. Så det finnes noe å lære av tråden på flere plan.
 
  • Liker
Roger Fundin og 1 annen
  • Laddar…
D DanMicke skrev:
Uforskamheten ligger snarere i at du valgte en ganske 'nedlatende' tone, noe du igjen gjør ved å relatere til Knohult. Innlegg med slike elementer er 'trolling' og hører ikke hjemme på noe forum. Jeg har vært på Internett siden starten, og akkurat forum hvor man kan diskutere ting med folk er noe av det mest nyttige som finnes. Den etiketten jeg foretrekker er at man undersøker det konkrete spørsmålet som stilles. Hindrer selvfølgelig ikke at man reflekterer over emnet. Uavhengig av bygningsnormer osv. (som jeg for øvrig respekterer da jeg lager løsninger for meg selv og har vært i kontakt med gjennom flere års arbeid i byggbransjen) så kan man også innse at noe fungerer bra selv om man 'bryter' mot en eller annen 'lov' om overheng osv. Og tro meg. Denne trappen innebærer ingen som helst risiko for noen, utenom den risikoen en trapp i seg selv innebærer for at noen tar et feiltrinn. Jeg er faktisk ingen idiot som aner at det kanskje kan være risiko for at trinn skal knekke da folk går i dem. Tror du ikke at jeg etter 15 år i så fall ville begynne å bekymre meg. Den ulykken som skjedde var en enorm kraft langt over 15 års trasking av voksne personer, og min ambisjon er ikke at trappen skal tåle ekstreme vekter som dumper ned. Om jeg på noe tidspunkt skulle oppfatte minste svikt, ville jeg umiddelbart tatt tak i det og utbedret det. Saken er at jeg har nok dømmekraft til det, og denne trappen vil leve lenge i nåværende tilstand, men den trenger reparasjon på grunn av ulykken. DET er hensikten med å bruke forumet – å høre om noen har erfaring eller kan øke kunnskapen om lim i dette tilfellet er relevant for spørsmålet det handler om. Ok om noen vil påpeke at det ifølge teoriene er 'feil', men man kan kanskje også respektere hvordan tilstanden er for denne trappen uten at de har tatt et steg i den for å forstå hvor stabil den er. For den er stabil. Det finnes en underliggende drift til å 'fortelle' andre at de ikke har kunnskap på nivå med en selv, men det er respektløst å avvise andres erfaringer – uansett om man har lest på alle bygningsnormer i verden.

Jeg vil ikke reflektere mer over det 'livsfarlige' ved å bruke denne trappen for jeg vet at den er trygg. Skulle noe føles usikkert utover at de trinn jeg trenger å fikse får samme stabilitet som resten av trappen, ville jeg ha forstått at jeg hadde feil i konstruksjonen. Men det er som sagt ingen grunn eller erfaring til å bekymre seg over det. Så hør på meg: Jeg vil beholde denne trappen da den er fullstendig sikker og stabil, og om det senere av tidens tann skulle antyde noe annet, vil jeg fikse det. Så står det selvfølgelig alle fritt å bygge trapper i henhold til alle bygningsnormer, full respekt for det. Mot det krever jeg respekt for min oppfatning om at denne trappen er 100% sikker. Jeg har tilstrekkelig erfaring og dømmekraft til å fastslå det.

Dermed slutt på min diskusjon om trappens sikkerhet. Jeg testet en løsning (selvfølgelig før jeg ferdigstilte) som virket å fungere, og empirisk 'forskning' viser at en absolutt kan ha en stabil trapp selv om noen centimeter hit eller dit avviker fra visse normer. At jeg kan stå ytterst på trinnene og svikte uten at noe som helst svikter, sier meg at dette holder for opp- og nedstigning i mange år fremover.

Jeg er veldig takknemlig for innlegg som gir mulighet til å oppnå et optimalt resultat for å reparere trinnene (og bytte av trinn er i mine tanker om limingen ikke blir bra). Forum har en tendens til å bli oversvømt med innlegg som IKKE behandler emnet i tittelen, og emnene sporer derfor ofte av. Forumtråder som holder seg til emnet er de mest nyttige.

Takk for vist respekt! ;)
Hei! Med all respekt liker jeg tanken, og den er interessant om det finnes lim som holder ut fra et limperspektiv. Men det er uansett interessant å vurdere rimeligheten i visse tiltak og når en alternativ løsning kan være passende. Er originalvirket viktig å beholde av en eller annen grunn, er limet ekstra interessant. De som leser på forum med lignende sprukne trappetrinn bør imidlertid vurdere ulike alternativer før liming vurderes. Følg gjerne opp med innlegg om hvordan reparasjonen forløper. Gjerne med bilder. Her er det mye å lære! Det er også mange relevante spørsmål som folk tenker. Hvorfor er valgt design gjort? Hvorfor ikke bytte planken og velge limtre? Innlegget har av kommentarene å dømme gitt flere spørsmål enn svar så langt.
 
Sist redigert:
  • Liker
DanMicke
  • Laddar…
C
S Skyflakes skrev:
Med all respekt tycker om tanken och den är intressant om det finns lim som holder fra et limeperspektiv.
Det ble fastslått allerede i innlegg #4 at vanlig hvitlim er sterkere enn treet. Så har det blitt gjentatt frem og tilbake om limfogens passform, men utover det er alt som i denne sammenhengen er interessant angående limets styrke allerede sagt på side 1 i tråden.

Så ikke så rart at det siden har sporet av til å handle om den mangelfulle konstruksjonen.

Selv begynner jeg å lure på om det heller handler om et sosialt eksperiment / trolling...
 
Sukk av a
S Skyflakes skrev:
Hei! Med all respekt synes om tanken og den er interessant om det finnes lim som holder fra et limperspektiv. Men det er uansett interessant å vurdere rimeligheten i visse tiltak og når en alternativ løsning kan være hensiktsmessig. Er originalverket viktig å beholde av en eller annen grunn, så er limet ekstra interessant.
De som leser på forum med lignende brustne trappetrinn bør dog vurdere ulike alternativer før limning overveies.
Følg gjerne opp med innlegg hvordan reparasjonen fortløper. Gjerne med bilder.
Her finnes mye å lære! Det finnes også mange relevante spørsmål som folk tenker.
Hvorfor valg av design er gjort? Hvorfor ikke bytte planken og velge limtre. Innlegget har av kommentarene å dømme gitt flere spørsmål enn svar så langt.
Ser at det males videre om min manglende evne og karakter. Godt å være trygg i seg selv i de tilfellene. Men logger inn for å kommentere ditt relevante innlegg samt har kontakt (som også har gått lei i tråden) i private meldinger som jeg logger inn for å kommunisere.

Som jeg har sagt er ambisjonen bare å teste om trinnet kan gjenopprettes med lim for å beholde samme slitasje som de øvrige trinnene, og er jeg ikke fornøyd med resultatet så bytter jeg hele trinnet. Angående design uttaler seg folk som ikke har en anelse om forutsetningene for løsningen. Utgangspunktet er selvfølgelig hvilken høyde trappen skal nå, hvor mye plass mot 'inngangen' som kreves da det finnes en murt vegg der man går opp og kommer ned samt hvor mange trinn man da trenger for å ha en behagelig opplevelse av å gå i den.

Ambisjonen som sagt en 'flytende' trapp med luftig inntrykk derfor de to vangen i midten med litt avstand for å utvide anliggningen. Med den hellingen som krevdes hadde man slått tærne i bjelkene om uten den lille avfasningen/nesen og var selvfølgelig bevisst om at det ble et kraftig overheng. Jeg gjorde derfor test og med de valgte innfestingene ble trinnet stivt uten å svikte selv om jeg sto ute på kanten. Hadde tanker om innfasede jern men de trengtes ikke. Finnes for øvrig noen bilder fra selve byggingen men de legger jeg IKKE ut her ;). Det var stabilt nok og har som jeg har mast om vært like stabilt i alle år. Jeg hadde plugget og det fantes trappernormer jeg brøt, men man kan også bruke eget skjønn om noe fungerer. Om jeg mot formodning skulle stille krav til fallende tunge gjenstander så hadde jeg bygget en klumpete og i rommiljøen uskjønnelig trapp, men syntes ikke det var nødvendig. Men i den sammenhengen jeg ER en idiot er det å ikke ha med hjernen da man fører ned en hantel fra stativet utenfor da man maler vinduer. Jeg soner med å skaffe litt mer arbeid. Didn't expect a kind of Spanish Inquisition ;)

Ble veldig fornøyd med resultatet da det ble akkurat den trappen jeg ønsket. Den er vakker, stødig kan slippe opp en monstera mot overvåningen i trappehullet. Veldig fornøyd med den antikke malerteknikken med limfarge tonet med litt kimrøk og deretter gnidd med hvit linoljemaling. Blir en beinhard overflate men en glans i den litt flammete fargen.

Jeg klør meg i hodet når jeg ser kommentarer som forutsetter at man er en fullstendig idiot. Nylig fikk jeg vite at flatjern på høykant bærer mer enn de jeg har montert. Dessuten at de var for dyre! De var skitbillige men hvorfor ikke kaste dritt dersom man kan tydeligvis? Sukk! Mine flatjern forresten og er for å styrke opp men også for å mot den bjelke trappen hviler være vinklet til vertikalt innfaset posisjon og der sitter deretter skruvbolt som fester vangene.

Håper du fikk litt bedre innblikk i hvorfor designen ble som den ble og de valg jeg måtte gjøre. Svarer som sagt på de som stiller relevante spørsmål i den grad jeg finner slike. Men med en shitstorm som aldri ser ut til å slutte er det sprettent mellom disse så derfor har jeg mer eller mindre gitt opp å åpne og se. For slitsomt. Men da jeg har tid å begynne så lover jeg å komme tilbake med noen form for redegjørelse av hvordan det gikk. Har fått tips om at Titebond III kan være det sterkeste trelimet men må bestille det da det ikke finnes i de vanlige bygg-og-alt-mellom-himmel-og-jord-varehusene.
 
  • Liker
Teacer
  • Laddar…
D DanMicke skrev:
Men da jeg har tid til å begynne, lover jeg å komme tilbake med en eller annen form for rapport om hvordan det gikk.
Takk, det ville være interessant å se om det går an å reparere et trinn (brett) med lim som har blitt utsatt for en slik knekk og samtidig få det bra. Man vil jo ikke ha en sprekk igjen etter reparasjon som eventuelt kan gi fliser i foten når man går i trappen.
 
  • Liker
DanMicke
  • Laddar…
R roli skrev:
Takk, det ville vært interessant å se om det gikk an å reparere et trinn (brett) med lim som er utsatt for en slik knekk, og samtidig få det bra.
Jeg tror absolutt at det går an å få det i prinsippet like bra som det var før hantellfallet. Jeg har som jeg skrev tidligere reparert en ganske spinkel hagemøbel der bærende del "knekkes brutalt" etter at en "festsrue" gjenget seg opp. Den holder for voksne i dag mer enn ti år senere, og reparasjonen synes ikke hvis man ikke virkelig vet hva man leter etter.
 
D DanMicke skrev:
Her er min egenbygde trapp som jeg liker og håper å fikse etter det fatale som skjedde og bilder av sprekken. Håper det ser mulig ut? [bilde] [bilde] [bilde]
Det er bare å lime med trelim og dra sammen med en tvinge under tørkingen så holder det like bra som de andre trinnene i trappkonstruksjonen din.
Men som noen sa, og du som snekker vet, så er jo vanlig hurtigvokst furu, og spesielt når den blir eldre, ganske skjør langs fibrene og du har ganske stort utspring der ikke dine 22mm planker har noe støtte.
 
  • Liker
Roger Fundin
  • Laddar…
Så er det, og jeg har forklart behovet av utspringet over 'tillatt' grense, men testet til tilfredshet før jeg gjennomførte prosjektet. Korrekt at alder på sikt kan gjøre det svakere, men mistenker at det daglige bruken gjør at enhver forskjell i svikt vil bli merkbar. Da får man selvfølgelig være oppmerksom. Men 15 år har som sagt gått uten noen forverring. Hantelen som krasjet ned var way over all normal belastning, så den er fullt forståelig.

PS. Muligens kan behandlingen med vitlinolja ha tilført litt i treverket som kan forlenge levetiden.
 
Hva gjorde du for øvelse med manualen i trappen?
 
raveper raveper skrev:
Hva slags øvelse gjorde du med manualen i trappen?
Det står i en av innleggene, men jeg skal være grei nok til å ikke henvise dit i mylderet av innlegg. Den usannsynlige ulykken der hjernen koblet ut for et øyeblikk. Har stillas på utsiden og renoverer fasade samt to øvre innad-svingende vinduer. Hadde delt og malt med linolje mellom rutene og trengte å ha dem åpne og luftige, så for at de ikke skulle blåse opp plasserte jeg en manual i den 40cm dype vindusnisjen. To dager senere var jeg på utsiden og malte. Presset litt for å komme til med penselen uten å tenke på hva jeg hadde plassert der, så... Så fort jeg hørte krasjet (det var 3 m til trinnet) innså jeg tabben. Nei, eventuelle øvelser med mine manualer utfører jeg trygt mens jeg står på gulvet. De er gode til mye annet. For eksempel å banke ut et kjøttstykke til en snitzel - men da pleier jeg å bruke min 15 kg manual ;)
 
  • Liker
Dilato og 1 annen
  • Laddar…
Det finnes 100 andre måter å løse en trapp på den plassen og likevel ha en fungerende trapp, i ditt tilfelle handler det utelukkende om en fastlåst idé om hvordan du vil at den skal se ut. At du i tillegg har arbeidet innen bygg gjør bare det hele skremmende. Du vil ha flytende trinn og da velger man et passende materiale, f.eks. helsveiste trinn i stål som man vet holder og tåler belastning over tid. Man velger ikke billigste ytterpanelbord fra nærmeste byggvarehus.

Å få inn tærne 5 cm under trinnet er en umulighet, du tar rett og slett feil i det du sier, at du har testet og slått tåen, eller har jeg gått glipp av noe, er trappen horisontal med loddrette trinn?

Jeg lurer på hvilke andre prosjekter du holder på med, å bygge om en sykkel til romrakett? Fortell gjerne hvordan det går. 15 år senere er den nesten klar? Dumme kommentarer får dumme svar.
 
  • Haha
Thomas59
  • Laddar…
Tipset om lim og limknäkt i innlegg #18, men nå er jeg i tvil om jeg skal sniffe limet eller ta frem popcornet :thinking:
 
  • Liker
-MH- og 4 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.