Hei forumet!

Jeg har havnet i det evige bygge-spørsmålet: skal jeg bekymre meg for en bærende vegg – eller er det bare en vanlig skillevegg?

Fakta om huset:

- Byggeår 1960-tallet
- Mexitegel, 89 kvm pluss kjeller
- Takvinkel 27°

Ifølge originaldokumenter: ingen bærende innervegger

Tegningene viser W-takstoler

Men virkeligheten: mine takstoler ser ikke helt ut som på tegningen (se bilde).

Spørsmålet: veggen jeg vil rive, er den faktisk bærende likevel, eller er det bare en vanlig vegg som tror den er mer betydningsfull enn den er?

Jeg vet at ingen kan si 100% via nettet, men deres erfaringer, tips og gjetninger settes virkelig pris på – spesielt om noen har vært i samme situasjon med 60-tallshus og "egentolkning" av tegninger.

• Loft med åpen trekonstruksjon og takstoler, finger peker mot en del av strukturen. Byggematerialer og ledninger er synlige på gulvet.
  • Gammel husplan over et 1960-tallshus med W-takstoler, takk med 27° vinkel, etasjer og materialangivelser, inkludert murtegel og betonghullblock.
  • Originaldokumentation som beskriver konstruksjonsdetaljer for et 1960-talls hus, inkludert takstoler og bjelkelag. Rød markering fremhever viktige punkter.
  • Wow
cpalm
  • Laddar…
100% bærende

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
B
Min kvalifiserte gjetning er at det er bærende fordi takstolene ikke er fagverk. Og at det ser ut til å være hjertevegg

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.