Vurderer litt på det her med nedbøyning mellom stål og limtrebjelker. Titter jeg i Tibnors konstruksjonstabell kan jeg se at jeg trenger en HEA 260 for å bære opp 6m og at "godkjent" nedbøyning er 50mm. Har jeg tolket det riktig? Det føles som ganske mye nedbøyning, men bjelken veier jo en del i seg selv også.

Hvis jeg slår inn mine mål i "limtreprogrammet" anbefaler det en mye fetere trebjelke, som naturligvis har mye mindre nedbøyning.

Jo grovere stålbjelke jeg tar, desto mindre nedbøyning får jeg dog, men hele tanken min med stålbjelke i stedet for limtre er at jeg tenkte jeg skulle komme unna med en mindre bjelke og samtidig få en mer stabil sådan. Men jeg lurer kanskje meg selv når jeg tror at en stålbjelke skulle være mer stabil/solid/bedre enn en limtrebjelke.

Forstår at jeg ikke kan sammenligne lastberegningene direkte da de har ulike forutsetninger, men spørsmålet mitt gjenstår om en stålbjelke muligens gir mer nedbøyning eller om det bare er sånn at de har regnet med høyere last som kunne gi den maksimale nedbøyningen...?

Konstruksjonstabell:
http://www.e-magin.se/paper/ndrj52ff/paper/1

Side 57 i konstruksjonstabellen:
Diagram over HEA-bjelker og spennvidde med en understreket HEA 260-profil i en konstruksjonstabell for å vurdere bæreevnen.

"Limtreprogrammet";
http://swelagerbalk.inadire.se/Lagerbalk.aspx

Bilde fra "limtreprogrammet"
Illustrasjon av et hus med beregningsresultater, inkludert bjelkens nedbøyning på 11 mm, med dimensjon LT 115x630. Beregningsdato: 2016-10-13.

Takk på forhånd,
Österby

I Tibnors konstruksjonstabell er lasten 65,1kN/m, dvs. nedbøyning 50mm oppnås ved lasten 65,1kN x 6m (390,6kN).

Lastsituasjonen i limtreberegningen er som jeg tolker det 132kN (pelast 66kN x 2).
Med lasten 132kN får du en nedbøyning på 17mm (1/352) for en HEA260.
Setter du inn en HEB260 havner nedbøyningen på omtrent samme nivå som limtrebjelke ovenfor (12mm).

Takk for svar! 132kN blir vel ca 13tonn, ikke sant? Og stålbjelkens 390kN nesten 40tonn?

Begge burde klare min overetasje og eventuell snølast (bor i Östergötland).

Kan man forenklet si at de omtrent gir like mye nedbøyning ved lasten 132kN, men når trebjelken brekker så tillater stålbjelken enda mer nedbøyning?

Stål velger du når du vil slippe å danse limbo gjennom åpninger, dvs. du kan ha "mindre/lavere" profiler med stål da det har en høyere elastisitetsmodul.

Anbefalingen for bjelkelag er vel 1/400 (lengde gjennom nedbøyning) og da, ut fra gitt lasttilfelle, er en HEB260 å foretrekke.

Har 3m i tak så jeg er ikke veldig følsom for bjelkehøyden.

Om jeg velger en stålbjelke, hva bruker jeg mest hensiktsmessig for materiale til søylene? Går det bra med tresøyler eller bør det være stål der også?

En limtrebjelke krever også større opplag om jeg forstår det hele riktig. 200mm i mitt eksempel ovenfor. Hvordan er det med stålbjelken? Der ser det ikke ut til å stilles samme krav til opplag..?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.