T Takstolsnissen skrev:
Om jeg forstår dine målangivelser rett så burde det bli noe sånt her:
[bilde]

Stemmer dette?
Ikke helt, jeg misstolket et mål, og det er målet fra 3250 fra fasade til karm, skal være 2190. Vinduene skal være sentrerte, og den lange delen havner da til høyre ut fra denne utsikten.

Vi har nok kommet fram til en løsning, men tror ikke den er så vanlig? bifogar en bild. Hva tror dere om man bygger på denne måten? Dvs man bygger bjelker ut fra eksisterende fasade til nye.

bhGdqqx.jpg

S Samwest skrev:
Vi har nok kommet fram til en løsning, men tror ikke den er så vanlig? Legger ved et bilde. Hva tror dere om man bygger på denne måten? Altså at man bygger bjelker ut fra eksisterende fasade til nye.

[bild]
Jeg regnet litt raskt på et slikt alternativ og det blir veldig tett med bjelker med limtre eller Kerto. Som jeg nevnte litt lenger opp, kunne man legge to par bjelker tvers over garasjen på hver side av mønet og da kunne bruke konstruksjonsvirke som takbjelker. Likevel ville jeg foreslå at de to bjelkene er i stål da limtrealternativet ga store dimensjoner.

• Liker
Samwest
  • Laddar…
Skulle jeg gjøre dette selv ville jeg gjøre i henhold til denne prinsippen:

Takstoler i henhold til snittet
Om det er slik dere vil ha takstolen, tenker mest på utstikket og takfotshøyden, også hvilken høyde det blir på stamme og ønsket åpning på garasjeporten. H-bjelken kommer jo til å bli ganske ordentlig med den spennvidden.
Byggetegning av takstol med mål for høyde, bredde og helling. Viser prinsipper for takfotshøyde og støttebjelker.

Så er det store problemet snøficken som blir her, det gir jo store ekstra snølaster som må tas hånd om.
Dette medfører at vi må doble takstolen på ca. c/c 600 (raskt dimensjonert):
Arkitektonisk tegning av takstoler og bærebjelker med vinkler og dimensjoner for konstruksjonsplanlegging.

For å ikke få så tett mellom takstolene må man heve takfotshøyden, ganske ordentlig.
Alternativt om det skal til en innervegg eller at man kan legge inn en bjelke med en søyle i sentrum.

• Liker
Samwest
  • Laddar…
Sånn får det nok bli, selv om jeg på en eller annen måte helst ville sluppet å bygge en ny innsidevegg.
5i59nZll.jpg

S Samwest skrev:
Sånn må det nok bli, selv om jeg på en måte helst hadde sluppet å bygge en ny innervegg.
[bild]
Tenk bare på hvordan du skal løse hellingen på en god måte. Det positive er jo at du får høyt under taket.

• Liker
Samwest
  • Laddar…
T Takstolsnissen skrev:
Tenk bare på hvordan du skal løse luftingen på en god måte. Det positive er jo at du får høyt under taket.
Oi, det skulle stå luftingen.

• Liker
Samwest
  • Laddar…
T Takstolsnissen skrev:
Tenk bare på hvordan du skal løse hellingen på en god måte. Det positive er jo at du får høyt under taket.
Ja så er det, takhellingen bør man få til, men jo mer jeg tenker desto mindre vil jeg gjerne bygge opp en ny bærende innervegg.. Men ser ingen annen løsning akkurat nå.

S Samwest skrev:
Ja så er det takhellingen man bør få til, men jo mer jeg tenker desto mindre vil jeg gjerne bygge opp en ny bærende innvendig vegg.. Men ser ingen annen løsning akkurat nå.
Løsningen med takstoler føltes for dyr eller?

Innlegg #29, Mønebjelke i limtre/stål med takbjelker av konstruksjonsvirke alt limtre/kerto. Bygger litt og luftingen av taket er lett å få til. Dette hadde jeg gått for.

• Liker
Samwest
  • Laddar…
T Takstolsnissen skrev:
Løsningen med takstoler føltes for dyr eller?
Nei, ikke i det hele tatt, da limtrærbjelkene blir utrolig dyre også. Det var bare det at takvinkelen ble så lav, og nå med den nye metoden har vi fått til takvinkelen samt høyere innertak, samt at jeg kan bruke tegltakstein.

B bossespecial skrev:
Innlegg #29, Mønebjelke i limtre/stål med takbjelker av konstruksjonsvirke evt limtre/kerto. Bygger litt og ventilasjonen av taket er lett å få til. Dette hadde jeg kjørt på.
Ja, dette høres bra ut hvis det går an å få til, men har lekt litt i et dimensjoneringsverktøy men får ikke til dette.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.