Ikke tror jeg hellingen blir noe stort problem på tegningen, men det eneste som slår meg er vel at understøttelsen ser spinkel ut. I hodet burde det være en skikkelig solid en hvis man tenker seg at snøen blir liggende på taket. Nå føles det mer som om man antar at alt alltid glir av umiddelbart og takstolen bærer seg selv og taket kun. Kanskje til og med på grensen.
Men jeg er ingen konstruktør skal sies og man ser heller ikke alle målene fullt ut på tegningen.
yes, tanken er en H bjelke i forkant ved porten som også holdes opp av stålstolper på hver side
Hmm, vet ikke om jeg har forstått noe feil nå siden jeg fikk et så annerledes tall...MEN
Hvis du først tenkte at takstolene skulle sitte som i ditt eksisterende hus (samme retning); men at det ikke skal bli for høyt for at vinduene der på loftet ikke skal dekkes over, kan det ikke bli slik med hellingen:
Jo, akkurat, taket skal ha samme retning som eksisterende hus. Hvis man tenker at man står foran huset, blir målene 6.5m bredt og 10m dypt.
yes, tanken är en H balk i framkant ved porten som også holdes oppe av stålstolper på hver side
Opplaget i endene er jo én sak men en takstol på 10m som skal bære seg selv pluss tak og eventuelt snø burde bli ganske kraftig. Den på bildet ser ikke så bemerkelsesverdig ut.
Et alternativ til takstol på 10m er å legge taklekter rotert i takets helning fra langsiden til huset. 6,5m er relativt langt, så det blir ganske tett mellom lektene. På lektene legger du deretter "luftingslekter" parallelt med takhellingen, og på disse råspont. Sannsynligvis mer materialforbruk, men gir størst fri høyde inne i garasjen samt tynnest takkonstruksjon. Lektene vil bøyes i deres svake retning når de ligger rotert, men dette er ikke noe problem å løse. Hvor i landet ligger garasjen?
Et alternativ til takstol på 10m er å legge takbjelker rotert i takets helning fra langsiden til huset. 6,5m er relativt langt så det blir ganske tett mellom bjelkene. På bjelkene legger du deretter "luftingsbjelker" parallelt med takfallet og på disse underpanel. Sannsynligvis mer materialforbruk men gir størst fri høyde inne i garasjen samt tynnest takkonstruksjon. Bjelkene vil bøyes i sin svake retning når de ligger rotert men dette er ikke noen utfordringer å løse. Hvor i landet ligger garasjen?
Hvor bredt, langt, høyde til møne og hvilken takvinkel har det eksisterende huset? Om mulig, med tanke på garasjetakets helling, er tanken plåt eller takstein?
Målet fra betongplate og vindu, antar at det er forutsatt at platen ligger noen cm over bakkenivå?
Hvor bredt, langt, høyde til møne og hvilken takvinkel har det eksisterende huset? Om mulig, med tanke på garasjetakets helling, er tanken plate eller takstein?
Målet fra betongplate og vindu, antar at det er forutsatt at platen ligger noen cm over bakkenivå?
6.5 bredt og 10 langt. Høyde fra ferdigplate til platelekk til vindu er ca. 3670mm. Takbekledning spiller ingen rolle plate blir litt dyrere antar jeg, så helst tegl da det skal følge eksisterende stil. Når vi tegnet uten 1 meter "grøften" da fikk vi veldig lav takvinkel/takhøyde. Men jeg tenkte at det kanskje finnes en smart løsning eller kompromiss. Det stemmer, da vi har mye berg så har jeg kun kommet ned som mest 30 cm noen steder. Så da velger jeg å heve platen så den kommer i samme høyde som husets.
At fjellet ligger så høyt var jo litt kjedelig, ellers hadde man vunnet noen dm om man kunne plassere platen rett over bakkenivå og slippe rampe opp i garasjen. Hvor høy port hadde dere tenkt dere?
Har din takstolleverandør fått gode mål å gå etter ved tilbudsforespørselen? Og ønsket om minst 14°? For eksempel, hadde takstolleverandøren disse målene som ikke jeg kan finne ut fra det du har delt med meg her? Vis vedlegget 468394
Takstolen som du har øverst i tråden ser ut til å ha målsattningen på høyre side til underkant på overrammen i mønet. Så hellingen stemmer ikke.
Jeg vil si at det burde være mulig å løse problemet ditt, med omtrent en lignende takstol som du har blitt tilbudt. Men de vil nok måtte ligge tett og kanskje være noen doble nærmest veggen. Hvis du trenger en takstol med en helling på minst 14°, så er det vegghøyden du må gi slipp på. Ellers blir det som det blir på grunn av omstendighetene.
Har din takstolsleverandør fått gode mål å gå på ved tilbudsforespørsel? Og ønsket om minst 14°? For eksempel hadde takstolsleverandøren disse målene som ikke jeg kan få fram av det du har delt med deg? [media]
Takstolen som du har øverst i tråden ser ut til å ha målsatt på høyre side til underkant på overribben i mønet. Så stigningen stemmer ikke.
Jeg vil si at det burde være mulig å løse problemet ditt, med omtrent en lignende takstol som du har blitt tilbudt. Imidlertid vil de trenge å ligge tett og kanskje være noen doble nærmest veggen. Hvis du trenger en takstol med en stigning på minst 14°, så er det vegghøyden du må inngå kompromiss på. Ellers blir det hva det blir på grunn av omstendighetene.
Huset er 8,8 m bredt fra den vinkelen, tilbyggingen kommer til å fortsette 1,2 m lengre på baksiden (høyresiden på bildet)
Mellom vinduene 141 cm. Bredde på vindu utvendig karm 134 cm. Fra fasade til vinduskarm 325 cm.
Jeg tror som du sier, jeg får nok kompromisse på innertakshøyden. Jeg har nå også begynt å se på platetak, og det kan nok bli fint med det også.
Skal du noen innervegg til et lager eller lignende, isåfall kunne man på noen måte bruke denne på noen måte. Kan en søyle et sted i garasjen være et alternativ ellers? Er det en eller to porter dere skal ha?
Med en mønebjelke trenger taksperrene å være minst 45x220s300 c24 og mønebjelken limtre 140x495, en skikkelig bit. Denne ville nok vært mer passende i stål istf. Hvis man i stedet legger to "mønebjelker", hver av dem trukket et stykke fra mønet, kan man få ned bjelkehøyden til 360mm samt man kan spre taksperrene. Hvis man har en tverrgående innervegg, gjør man denne bærende og kan da droppe en av bjelkene.