Hei,

Holder på å plukke ned en innervegg bestående av gipsplater og stålprofiler, og alt har gått fint, frem til at jeg skal få bort de ytterste profilene som sitter fast i den møtende betongveggen ved hjelp av en form for ekspansjonsspiker.
Hvordan får jeg bort disse spikrene? De virker å være av en form for hardmetall for jeg har ikke engang klart å bore dem opp.
Noen tips?

Mandus

Ta bilde av den. Vanlig expanderspik har Ph spor for å skrus ut. Det blir lettere om vi ser hva du har.
Ellers fikser vinkelsliperen det meste.

Er det ikke spiker skutt med spikerpistol men det meste pleier å gå å ordne med et kubein. Skru ut spikerplugg kan funke iblant men oftest ikke.

Skallet på en skrue i en betongvegg. Skruen har en glatt overflate uten spor, og det er synlige merker etter mislykket boring.

Slik ser det ut, det som kan mistolkes som et bits spor er jeg som har prøvd å bore av hodet uten hell. Den har egentlig helt glatt hode.

Fjern med vinkelsliperen. Noen ganger fungerer det med brekkjern, men ikke alltid.

• Liker
Atom og 1 annen
  • Laddar…
Vinkelsliper.

Atom skrev:
Vinkelslip.
Føles litt farlig å bruke vinkelslip innendørs. Men kanskje får bli det likevel.

Rart. Det ser jo ut som at det burde gå bra å bore. Det er jo betydelig hyggeligere enn vinkelsliper så det kan hende det er verdt et nytt forsøk, med et godt borstål.

Våt håndkle over slipen gjør underverker. Fanger alt. Man skal ikke skjære i betongen som støver!
Bare litt stål.

• Liker
Trollskidan
  • Laddar…
Ta en huggmeisel og slå av spikeren tar ikke mange minutter og er ikke brannfarlig.

smurfen72 skrev:
Ta en huggmeisel og slå av spikeren tar ikke mange minutter og ikke brannfarlig.
En del er så harde, at det er meningsløst.

Er de harde som f.eks. skuddspiker er det enkelt, men man må ha noe skikkelig å slå med; en snekkerhammer duger ikke.

Tenkte at jeg skulle fortelle hvordan det gikk.
Ettersom jeg ikke følte meg så komfortabel med å bruke vinkelsliper innendørs (aldri brukt vinkelsliper før), så tok jeg omveien med å bore opp betongen rundt spikrene så pass mye at jeg kom til for å klippe dem med en boltsaks.
Ganske kronglete og jeg har litt sparkelarbeid foran meg, men resultatet blir nok i det minste bra.
Men pokker for noen harde spiker som finnes på markedet...

• Liker
Atom
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.