Ok, nå har jeg lest meg opp. Som sagt, det har kommet opp mer enn en ting som var nytt for meg her i tråden. Og det er veldig velkomment, selv om denne veggen er ferdig/gjort så er det en rekke vegger deretter som står for tur.
75+45=120 av en ren slump, så å spleise på låter jo som en klart klok idé. Antar at man "låser sammen" bjelkene med en slags skiver? Stål? Det eneste jeg tenker jeg "går glipp av" er syllpapp, jeg kan jo få det inn under det nye, men 75 mm-bunnen ligger direkte på betongen. Men det er kanskje tid for en risikovurdering? Det blir kanskje ikke så vått på gulvet i overetasjen? Og som sagt, bunnene som finnes ligger mot gulvet, men jeg har ikke funnet noen fuktighetsskader på dem når jeg har revet. Mer interessant med syllpapp i første etasje antar jeg, men da skal man vel bruke stålregler i stedet? I første etasje så finnes det mugg, det har blitt brukt trebjelker som ligger direkte mot gulvet i det rommet, men jeg er litt usikker på hvor fukten kommer/kom fra, renseluken som sitter i det rommet ser ut til å ha en tendens til å flomme over nå og da, et par cm vann på gulvet..
PatrikJo: Høres jo litt skremmende ut når du sier det på den måten. Huset har et rom mot hver langside, med en korridor imellom, så foruten stammene mot ytterveggene så er det 2 innervegger med trebjelker c/c 30-ish. Så egentlig så er det vel som du sier uansett. Bra påpekning om vindsperren også, må lære meg å være mer pragmatisk i byggingen. Edit: Tilleggs spørsmål bare: Hvis man "fjerner" vindsperren mellom luftspalten og bjelken så kommer jo fukten til, i den grad det er fukt.. Antar at det ikke er noen fare i dette tilfellet? Hvis man ser på bjelkene som trolig har stått der siden huset ble bygget uten vindsperre så ser det ut som de har klart seg fra mugg..
prototypen: Smart. Jeg har kjøpt materiale for rom 1, så der blir det vindsperre, men i kommende rom der det samme skal gjøres så er det verdt å huske på. Takk .
tommib: Heh, ja de åpningene som finnes i mørtelen er verken jevnt fordelt over veggen, særlig jevne/rette hele veien gjennom veggen eller engang i liggefuger.. Jeg innbiller meg at det er drenering nederst, se bilde, men min magefølelse sier meg at det uansett ikke ville være en god erstatning for en fullt ventilert vegg. Hvordan lager man liggefuger i ettertid? Hammer&hacke?
Fotene av veggen, betongplaten. Renne mellom?
Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.