Heisann.
Jeg holder på å bytte ut innerveggen, alt innenfor teglsteinen skal bort og ny trestolpe dit. Det er første gang, så jeg fisker etter andres mye større erfaring her en runde .
Det gjelder 2 rom som deler samme rette yttervegg. Veggen mellom rommene skal byttes ut også i samme slengen, så å rive løs den er ikke noe problem. Den nye veggen blir:
[inne]
Gips
Sponplate
45x45 liggende stender
Dampsperre
120x45 stående stender
Vindsperre
Luftspalte
Tegl
[ute]
Den store utfordringen blir selvfølgelig å bygge stenderverket og reise det. Veggen mellom rommene er garderober hele veien, men de i Rom 1 har blitt revet ut.
- Rom 1 med 2 garderober er helt revet ut, tegl og betonggulv gjenstår der.
- Rom 2 er ikke revet ut ennå, men kommer til å bli det i nær fremtid.
Det handler om ~8 m stenderverk totalt. Spørsmålet er, kan jeg dele det opp i en stender/rom, for å gjøre det mer håndterlig? Eller er det bedre å lage stenderverket i ett stykke (For stabilitet? For isolasjonens skyld kanskje? Men det blir jo ikke store åpninger mellom stenderverkene da, utenom 2 stendere side ved side)?
Noen som har noen tanker? Hvordan ville dere ha gjort det? Jeg vet ikke om jeg tenker for mye.. Men det er en litt uvanlig situasjon, ingen huseiere jeg kjenner har gjort noe som dette, og jeg er ny på det. Alle synspunkter er interessante.
Hmm.... hvordan hadde du tenkt å få inn luftespalte og vindski innenfra?
Jeg håper du er klar over at teglvegger ofte er festet med såkalte kramler i det bakliggende materialet for å få det stabilt. Vet du hvordan teglveggen din er konstruert? Er det bare enkle steiner som værbeskyttelse? I så fall er ikke veggen særlig stabil når du fjerner det som er bak...
Jeg oppfatter det også som yttervegg, med tanke på TS veldig tydelige beskrivelse.
Som sagt er jeg veldig nysgjerrig på hvordan TS har tenkt å få til veggen.
Er vel vanskelig å lage et regelverk og deretter reise det på plass. Er vel mer passende å legge en syll og noe på toppen og deretter slå inn stående regler med presspasning.
Takk for svarene! Selv om det var ganske mange som var formulert som spørsmål .
Det handler altså om yttervegg (øverste etasje) til et terrenghus med teglfasade, bygget -67.
Rom 1, inn i garderobeområdet.
Rom 1, samme yttervegg på andre siden av vinduet, rest stomme med svart vindsperre mot tilstøtende yttervegg.
Den gamle veggen var:
[inne]
9 mm gips
75x45 stående stender
"luftspalte" - men jeg tviler på at det virkelig var en spalte mellom den ubeskyttede isolasjonen og teglet
tegl
[ute]
Teglet er en enkel rad. (Eller sier man lag?) For øvrig ikke imponerende laget, om jeg som nybegynner får mene noe. Fuges tykkelser varierer mellom i hvert fall 0.5-1.5 cm, noen steder er det ikke noe mørtel i det hele tatt, dagslyset skinner inn mellom steinene, skiver av mørtel henger ut fra veggen (på innsiden, utsiden ser jo normal ut så jeg kan ikke la være å tenke "øyeservice"). Skivene må ha “hekta i” den gamle isolasjonen, når jeg skulle fjerne den ble det som et belegg av isolasjon igjen på teglveggen. Jeg har gått over veggen med murerhammer nå for å jevne ut det verste, føles bedre da med tanke på luftspalten selv om det kommer vindsperre imellom.
Jeg har reist stomme i rom 1 mot den veggen som tilstøter ytterveggen (den er også yttervegg). Siden rommet var revet ut, kunne jeg sette sammen 120x45, svill, svillepapp og topplate liggende. Så stiftet jeg på vindsperren og reiste stommen, med markeringer i gulvet kunne jeg dytte den så den sto passe nært inntil teglet. Men det er sant, det er nok ikke den mest plasseffektive metoden. Jeg prøver å lære så mye som mulig etter hvert .
..og å slå inn stenderne høres jo mye mer smidig og plasseffektivt ut, men da vet jeg ikke helt hvordan jeg skal gjøre med vindsperren . Hvis luftspalten er en tomme og stommen er reist, så kommer man jo fortsatt til å dra pappen, men å stifte den fast i stommen?? (Min feil antakelig, det var jo en del info som manglet i det første innlegget)
Årsaken til veggbyttet er blant annet gnagere i veggene. Når jeg fjernet ytterveggen i rom 1 var det en "grotte" i isolasjonen (helt borte) som var 3-4 dm tvers over (kuldebro ?). Med bare gips i veggene var det også vanskelig å bruke veggene til noe (barn i familien). Og så prøver jeg å forbedre isolasjonen i huset generelt, den er tynn overalt. Taket var
[kaldt loft]
100 mm flis
100 mm isolasjon
lekter
gipsplater
[rom]
..og gulvet var..ja..
eikeparkett
bord
flis med bjelkelag som "løftet" noen cm fra betonggulvet ved hjelp av noen slags støpte "klumper" (virker som om de i prinsippet har helt en klump mørtel og trykt ned bjelken i det). Så flisene var mellom og under bjelkene.
Gulvet knirket ganske mye, og det var utrolig vanstelt. Jeg kunne se hvordan parketten hadde sett ut opprinnelig da jeg fjernet gulvet i garderobene der det hadde vært litt beskyttet, men ute i rommet var den totalt ødelagt. Og det er vel omtrent årsakene til at jeg gjør om rommet.
Det er takstolene på det kalde loftet ovenfor som er tyngden ovenfra. Det kalde loftet er uutnyttet siden det bare var 100 mm isolasjon + 100 mm flis oppå mellom takstolene, det er ikke noe gulv å ha ting på (som jeg jo vil forandre). Men absolutt, så er det dumt å ta sjanser, derfor har jeg fjernet alle de gamle stenderne, men har noen av dem igjen for å støtte taket til den nye veggen er på plass. Og som sagt, jeg er ingen ekspert på tegl, det er kanskje mer solid enn jeg syntes, men det gjør meg enda mindre tilbøyelig til å slurve med støtter.
Forstår fortsatt ikke hvorfor du tok bort det gamle regelverket. Var det råttent?
Nei, det var ikke råttent, treverket var ganske ok. Men:
- Delvis så var(er) det gnagere litt omkring i huset, det fikk meg til å undre over tilstanden til tingene.
- Delvis så vil vi ha inn flere kabler(skult) for forskjellige formål.
- Fremfor alt så vil jeg ha bedre isolasjon -> tykkere vegg. Dette er vel årsaken til at jeg ikke beholdt den gamle stommen, jeg bor riktignok i Mälardalen, men likevel.. Det går ikke an å få så mye tynnere enn 75 mm, og materialet til veggen koster ikke altfor mye.. Energideklarasjonen snakker om akkurat tilleggsisolasjon, riktignok først og fremst i taket, men med alt dette samlet så føltes det riktig å ta hånd om veggene også.
- Delvis så var forrige eier røyker, noe som fortsatt merkes. Jeg prøvde først å dampe bort tapetene, men det som lukter kommer nok ikke til å forsvinne med det, og jeg ble kvalm av lukten som oppstod. Jeg vet at det finnes ting man kan dekke over slike med, men da skal man både stole på at det fungerer, og når man legger dette sammen med de andre punktene så har det føltes som om det ikke ville være helt feil å gjøre det fra grunnen og få det både rent og bedre.
Jeg innrømmer at noen av punktene ikke har med akkurat regelverket å gjøre, men er mer motiv for å begynne å rive i veggen i det hele tatt.
tommib skrev:
Hva er det som holder opp takstolene nå?
Først og fremst så rekker rommet(1) ikke halvveis tvers over huset, og det sammen med takets form(det er ikke symmetrisk, mønet ligger over rommet) gjør at tyngdepunktet ikke ligger over rommet som jeg jobber i, men hvor det fortsatt finnes støtte under. Men der jeg har fjernet stommen har jeg killet fast noen av de gamle bjelkene igjen som midlertidig støtte inntil den nye veggen er på plass.
Det hadde vel vært nok å rive isolasjon og veggkledning og så forlenge stenderne for å få mer isolasjon.
Hvordan skal du nå feste teglsteinen i stenderne? En skillemur må være forankret med bindere (som nevnt tidligere).
Det hadde vel holdt med å rive isolasjon og veggkledning og så salle på stenderne for å få mer isolasjon.
Veldig bra påpekning. Om det ikke hadde vært for vindpapp så hadde jeg nok gjort det uten å nøle. Men nå.. Jeg innbiller meg at det ikke blir så bra for isoleringsevnen i veggen å hoppe over den. Spesielt siden det finnes "ventilasjonshull" i murmørtelen(#8 for detaljene), så luften i luftspalten er ikke så ulik uteluften.
sinuslinus skrev:
Hvordan skal du nå feste teglet i stenderne? En skillemur må være forankret med ankre (som nevnt tidligere).
Skremselsscenario:
[lenke]
Hoppla. Ok, det der vil jeg unngå. Men ankre var nytt for meg. Egentlig burde man jo tenke på at teglvegger også kan rase. Jeg har ikke kontrollert nøye, men min innebygde okulærbesiktiger sier at teglveggen som jeg jobber med neppe er helt loddrett. Kanskje som helhet, men det føles sannelig som det buler her og der.
Det fantes ikke ankre i den gamle veggen. Og skremselsscenarioet handlet jo om en flere etasjer høy vegg mens min er én etasje. Stenderstammen er sikret oppå, den vil ikke vippe, men på den andre siden er det jo ikke det samme som ankre.
Er det generell anbefaling å bruke ankre selv om veggen bare er én etasje høy? Men hvordan skulle man feste dem, hvordan får man dem til å gå sammen med vindpapp?? Det føles jo som en brutal pillejobb å lage hull i vindpappen for dem?
Kramlene fester man fra utsiden. Når man har reist trestammen og holder på med skalmuren. Det var bl.a. derfor jeg og andre lurte på hvorfor du hadde revet hele regelstammen.
Det finnes noen slags renoveringskramler, men jeg har ingen anelse om hvordan man bruker dem. I skalmuren skal det finnes ventilasjonshull. Oftest gjør man det ved å la hver fjerde stussfuge stå åpen i nederste tegelskiftet. Ellers har konstruksjonen vanskelig for å tørke ut, og du får mugg.
Synd at du rev reglene. Men det er bare å bite tennene sammen.
Sett opp nye regler, skaff bladskrue og bor og plugg i teglsteinen og skru i bladskruene og skru fast bladskruene i regelen.
Deretter finnes det plåtvinkel, inngår i stålregelsortimentet som du spikrer i kanten på regelen.
Mellom reglene i plåtvinkelen kan du nå skru fast yttergips så har du vindskjermingen.
Isoler og sett plast og tverrregel, isoler OSB og gips.
(Jeg har gjort på denne måten når jeg isolerte en kaldgarasje)
Hva er det egentlig som bærer huset nå for tiden? Står takstolene og liksom balanserer på hjertetveggen?
Jeg ville gjort som det ble beskrevet i #11. Det går vel like bra å stifte vindsperre på langsidene på stenderne? Blir jo å skjære til et stykke papp per rom, men det kan ikke ta alt for lang tid.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.