Hei.
Vi holder på med å åpne en gammel åpning i huset vårt. Antar at det er en form for bark over åpningen siden det er en bærende del. Vi vil imidlertid åpne opp litt mer til hver side, men i stedet dekke til åpningen til venstre som man ser på bildet. Hva er deres tanker?
 
  • Under renovering av stue med åpnet vegg, synlig isolasjon og uferdig gips. Materialer og verktøy på gulvet.
BirgitS
Om åpningen skal gjøres bredere trengs en ny kraftigere bjelke og nye søyler til den. For å få riktige dimensjoner til dem trenger man en byggkonstruktør til å gjøre beregninger ut fra snøsone, takkonstruksjon, takbelegg, vekt ovenfra etc.

At en åpning ikke lenger trengs et annet sted på veggen påvirker ikke.
 
Suvi5700
A Alexandra Nilsson1 skrev:
Hei.
Vi holder på og åpner opp en gammel åpning i vårt hus. Antar at det er noen form for bærebjelke ovenfor åpningen da det er en bærende del. Vi vil imidlertid åpne opp litt mer i hver retning, men i stedet dekke til den åpningen til venstre som man ser på bildet. Hva tenker dere?
Vet dere at det er en bærende vegg? Ser mest ut som en oppregulert vegg for meg. Kom gjerne tilbake med flere bilder.
 
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Vet dere at det er en bærende vegg? Ser mest ut som en oppstilt vegg for meg. Kom gjerne tilbake med flere bilder.
Ja veggen ligger langs med husets retning og i midten av huset. Overetasje oppå. Der stenderne er har det vært en tidligere åpning, men resterende del av veggen er bærende (tror jeg haha) og det er de delene vi vil fjerne.
 
Om dere skal utvide den eksisterende åpningen, må en konstruktør se nærmere på dette. Den svarte stolpen til høyre på bildet er garantert bærende. Skal dere rive denne og utvide åpningen, vil minst følgende være nødvendig:

- Ny overdekning (med tilhørende beregninger) mellom nye stolper
- Nye stolper som bærer den nye overdekkingen (med tilhørende beregninger)
- Midlertidig stempel når installasjonen skjer

Så kommer også spørsmålet om det er betongplate på mark eller krypkjeller. Belastningen må ha et sted å gå. Dette påvirker i stor grad kostnaden for inngrepet.
 
K K0nstruktören skrev:
Om dere skal utvide den eksisterende åpningen trenger en konstruktør å se nærmere på dette. Den svarte stolpen til høyre på bildet er garantert bærende. Skal dere rive denne og utvide åpningen vil minst følgende trenges:

- Ny avvekslingsbjelke (med tilhørende beregninger) mellom nye stolper
- Nye stolper som bærer den nye avvekslingsbjelken (med tilhørende beregninger)
- Midlertidig støtte når installasjon skjer

Det kommer også an på om det er såle på mark eller krypkjeller. Lasten må ha et sted å gå. Dette påvirker i høy grad kostnaden for inngrepet.
Vi trenger bare å få tak i en konstruktør da 😅 hvor lang tid tar beregningen tro? Bytte bjelke og sette støtte har vi tenkt. Vi har kjeller under.
 
A Alexandra Nilsson1 skrev:
Vi har kjeller under.
Hvordan ser det ut under da? Det kan jo være at det er forsterket i gulvet og kjellerveggen rett under nåværende pilarer, så flytter dere dem, kanskje dere også trenger å gjøre om i gulvet/kjellerveggene?
 
J
A Alexandra Nilsson1 skrev:
Hei.
Vi holder på og åpner opp en gammel åpning i vårt hus. Utgår ifra at det er noen form for bjelke over åpningen da det er en bærende del. Vi vil dog åpne opp litt mer til hver side, men i stedet sette for den åpningen til venstre som man ser på bildet. Hva tenker dere?
Ser ingen bjelke i det hele tatt?
 
  • Liker
Suvi5700 og 1 annen
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Ser ingen bjelke i det hele tatt?
Er det ikke det som er bak tregreia på den lille åpningen vi har laget opp til? 😅🙈
 
J
A Alexandra Nilsson1 skrev:
Er det ikke det som er bak tretingen på den lille åpningen vi har laget øverst? 😅🙈
Jeg kan ikke se noen, kan du lage en rød ring eller pil på det du mener?
 
  • Liker
Suvi5700 og 1 annen
  • Laddar…
A Alexandra Nilsson1 skrev:
Vi behöver bara få tak i en konstruktør da 😅 hvor lang tid tar utregningen tro? Bytte bjelke og sette stamp har vi tenkt. Vi har kjeller under.
Hvor lang tid konstruksjonsberegningene tar avhenger helt av forutsetningene og den eksisterende konstruksjonen (om lasten påvirker den eksisterende konstruksjonen må dette også kontrolleres). Hvis du har tilgang til eksisterende konstruksjonstegninger forenkler dette arbeidet vesentlig.
 
Enig i at jeg ikke ser noe bærende i det som er åpnet nå.
 
J Jansson69 skrev:
Jeg kan ikke se noen kan du lage en rød ring eller pil på det du mener?
Yes!
 
  • Veggåpning under renovering, isolasjon synlig og rød sirkel på problempunkt i taket. Byggemateriell spredt på gulvet.
T TypRätt skrev:
Enig om at jeg ikke ser noe bærende i det som er åpnet nå.
Ikke øverst heller?
Det er dog delene ved siden av vi vil åpne opp.
 
A Alexandra Nilsson1 skrev:
Yes!
Blev jo dog katastrofal bilde men om man kikker på orgi
K K0nstruktören skrev:
Hvor lang tid konstruksjonsberegningene tar avhenger helt av forutsetningene og den eksisterende konstruksjonen (om lasten påvirker den eksisterende konstruksjonen må dette også kontrolleres). Hvis du har tilgang til eksisterende konstruksjonstegninger, letter dette arbeidet vesentlig.
er du konstruktør tro? 😅 vi har alle tegninger fra da huset ble bygget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.