8.699 lest ·
32 svar
9k lest
32 svar
Dekke til overetasjen for isolering mot kulde
Bruk en spesiell vindustetningsremse i stedet, finnes å kjøpe på ICA (i alle fall her i Norrland). Fordelen er at den er mye enklere å fjerne uten at man samtidig drar med all maling. Maskeringstape som sitter lenge pleier å bli helt umulig å løsne.
Den blåser inn 1000 kbm luft per time. Om det er 10 grader kaldt ute og 20 grader varmt inne så skal denne luftmengden varmes 30 grader. For å varme 1000 kbm luft per time 30 grader, kreves det ca. 10 kW. Altså gjenstår 20 kW for å varme rommet. Da er det plutselig 1,50 kr/kWh i stedet for 1 kr/kWh. Når jeg ser på strømregningen min for desember og summerer opp de variable delene havner det på 1,30 kr/kWh. Hvis noen vil bruke en varmeblåser for å avlaste elvarmen så ikke meg imot, men jeg tror ikke på at det innebærer en besparelse i penger.Tossegubbe skrev:Når det gjelder en slik varmer så gjelder det at man plasserer den i f.eks et vindu slik at den bare suger kald uteluft som en varmer før den blåses inn. Tror ikke noen mente at man skal ha den som eneste varmekilde, men bruke den for å avlaste elvarmen for 1kr/kw er jo i hvert fall ned mot halve prisen mot strømmen selv i normale tilfeller og i disse dager bare noen få % av prisen (ikke glem alle nettavgifter, skatter, overføringsavgifter osv osv på strømmen også.
Erik
Ja, det har du rett i Erik, jeg glemte å regne på den delen selv om det ikke blir så enkelt siden det ikke får plass 1000-talls m3 i et hus uten at det blir mottrykk osv. Min siste avregning på strømmen ved nyttår var rett over 2 kr/kWh men det kan variere på ulike steder og avtaler osv såklart.
Avemo skrev:Den blåser inn 1000 kbm luft per time. Om det er 10 grader kaldt ute og 20 grader varmt inne så skal denne luftmengden varmes 30 grader. For å varme 1000 kbm luft per time 30 grader trengs ca. 10 kW. Altså gjenstår 20 kW for å varme rommet. Da er det plutselig 1,50 kr/kWh i stedet for 1 kr/kWh. Når jeg ser på min strømregning for desember og summerer de variable delene ender det på 1,30 kr/kWh. Hvis noen vil bruke en varmekanon for å avlaste strømvarmen så har jeg ikke noe imot det, men jeg tror ikke det innebærer en besparelse i penger.
Erik
Klikk her for å svare