alle vannbaserte kontaktlim passer til cellplast

Du kan ikke bygge inn trappeoppgangen og sette en dør nede? Da ser det jo ikke så provisorisk ut og du trenger ikke rive bort noe til sommeren.

Hei, takk for alle svar. Jeg har nå vært og kjøpt 100 mm isopor og limt sammen (med PL200 - takk for tipset, det fungerte superbra) og klemt fast i trappehullet. Det ble ingen plate i det hele tatt, ikke noe filt heller.

Varmen har steget innendørs til 22 grader (!). Derimot har jeg hatt luftvarmepumpen og el-elementene på maks, og det svir. Den siste uken har jeg snittet 200 kW/h per dag!

På grunn av det enorme forbruket har jeg skrudd av elementene og håper at luftvarmepumpen klarer å holde temperaturen noenlunde nå når det er litt mildere ute (-14,8 viser termometeret i skrivende stund). Det blir til å maskere vinduene som neste steg.

Synes du bør ta og legge noe over isoporen...

Decamber skrev:
Varmen har steget innendørs til 22 grader (!). Derimot har jeg hatt luftvarmepumpen og el-elementene på maks og det svir. Siste uke har jeg snittet 200 kW/t per dag!

.
Da skal du skaffe en sånn før du går konkurs!

http://www.verktygsboden.se/?id=80193

gadu^: Hvorfor bør man dekke isoporen? Kan varmen trenge gjennom likevel, eller er det for eventuelle sprekker man bør dekke?

kamilenski: Den dieselvarmeren kan gi 30 kW varme og det ville jo ikke vært dumt. :-) Men hva med avgasser, kan man lede dem bort med en slange, eller må man leve med at hele huset lukter traktor?

Jeg har regnet litt på strømkostnadene. 5248 kW/h har vi forbrukt siden vi flyttet inn i midten av november. I november-desember snittet vi som sagt på rundt 70 kW/h per dag. Nå når det har vært kaldt, har vi havnet på 200 kW/h per dag.
Vi har hatt seks elementer stått og brennt mer eller mindre konstant (skrudd opp på maks, og jeg har aldri sett at termostaten har slått av). Elementene har til sammen en merkeytelse på 5,3 kW. På en dag blir det 127,2 kW/h.

Andre store forbrukere er varmtvannsbereder, luftvarmepumpe, vaskemaskin, tørketrommel, oppvaskmaskin, kaffemaskin...... mange bekker små. Men nå har vi skrudd av alle elementer unntatt baderommets som ligger på 600 W, der har vi bare skrudd ned termostaten.

Tossegubbe skrev:
73 kwh hørtes veldig lite ut synes jeg? jeg forutsetter at dere ikke har et 50m2 hus iaf ;)
Nei men seriøst så bør dere regne på iaf 70w/m2 så et hus på si 150m2 kan du regne med et forbruk på ca 10kwh
på et døgn blir det da 240Kwh :(
Det smarteste på litt sikt ville vel være en vedovn eller peis for ved er jo iaf gratis om man har tid til å sysle med det.
Nå kanskje du vet noe om TS som ikke jeg vet, men at det er gratis med ved stemmer ikke. Man skal ha TID og man skal ha TILGANG til tømmer. Ellers kjøper man ferdigkløvd, og det er ikke gratis.

Interessant med forbruket. Bor i hytte 75 kvm. I november forbrukte vi rundt 350 kwh, dvs drøyt 10 kwh per dag. I desember drøyt 650 kwh, altså rundt 20 kwh om dagen. Skal bli interessant å se for januar siden, det har vært kaldt lenge og mye nå.

Det skal tillegges at vi fyrer i peisen en hel del. Vanskelig å regne på kwh for veden dog.

frigolitten blir jo litt kald om den ligger naken. Man kombinerer jo alltid frigolit med noe annet, f.eks isolasjon. Hos oss gjorde det forskjell, dog har jeg bare 50mm.

cederbusch skrev:
Nå vet du kanskje noe om TS som ikke jeg vet, men at det er gratis med ved stemmer ikke. Man må ha TID og man må ha TILGANG til tømmer. Ellers kjøper man ferdighogd, og det er ikke gratis.

Interessant med forbruket. Bor i hytte på 75 kvm. I november forbrukte vi rundt 350 kwh, altså litt over 10 kwh per dag. I desember litt over 650 kwh, altså rundt 20 kwh om dagen. Skal bli interessant å se for januar også, det har vært kaldt lenge og mye nå.

Det må legges til at vi fyrer i ovnen en hel del. Vanskelig å regne på kwh for veden da.
Ved vedfyring kommer det også kostnader for feiing og brannvernkontroller, hvis man fyrer mye skal dette gjøres hvert år og koster en liten slant.

Decamber skrev:
gadu^: Hvorfor bør man dekke frigoliten? Kan varmen trenge igjennom likevel eller er det for eventuelle sprekker man bør dekke?

kamilenski: Den der dieselvarmeren kan gi 30 kW varme og det ville jo ikke vært feil. :-) Men hvordan er det med avgasser, kan man lede dem bort med hjelp av en slange eller må man tåle at hele huset lukter traktor?

Jeg har regnet litt på strømkostnadene. 5248 kw/h har vi forbrukt siden vi flyttet inn i midten av november. I november-desember snittet vi som sagt på rundt 70 kW/h per dag. Nå når det har vært kaldt har vi havnet på 200 kW/h per dag.
Vi har hatt seks elementer stående og brent mer eller mindre konstant (satt på maks og jeg har aldri sett at termostaten har slått av). Elementene har til sammen en merkeeffekt på 5,3 kW. På en dag blir det 127,2 kW/h.

Andre store forbrukere er varmtvannsbereder, luftvarmepumpe, vaskemaskin, tørketrommel, oppvaskmaskin, kaffetrakter...... mange bekker små. Men nå har vi stengt av alle elementer unntatt badets som ligger på 600 W, der har vi bare stilt ned termostaten.
Du kan skaffe en på 15kW. Den har 100% forbrenning. Svak diesellukt--- ja litt. Men den er bra til man har fått til isolasjonen.

kamilenski: 100 % forbrenning høres jo litt så som så ut. I og for seg kanskje de reststoffene som blir igjen er ubetydelige i helsesynspunkt, med tanke på at det er ganske kort tid den i så fall kommer til å brukes. Jeg skal overveie saken.

Når det gjelder isoporen så har jeg lett etter tepper på Tradera å kaste over, men ble overbudt på tre stykker i dag, noe som peker på at det er flere der ute som fryser. :-) Det heller mot at det blir en plate tross alt. Jeg har noen masonittplater til overs og det kanskje kan hjelpe litt, eller tror dere det er det samme?

Det er ganske fortvilet hvor dyrt det kan være å bo i et passe anstendig klima om vinteren. Til neste år kreves en del planlegging... vinduene trenger å ses over, isolering... Jeg skal nok passe på å låne hjem varmekameraet fra jobben og sjekke litt. Rundt vinduer og dører vet jeg allerede at det lekker masse, men spørsmålet er hvor godt isolert stommen/fasaden er og hvordan det skiller seg i høydenivå. Huset er bygget i 1905; var det ikke vanlig med kutterspon i veggene på den tiden og har ikke det en tendens til å pakke seg sammen rundt marknivå med tiden?

Tilleggsisolering trenger jeg å forske på. Jeg vet at man bør isolere utenfra og inn slik at stommen blir varm, dels med tanke på kondensrisikoen og dels for kaldtrekk. Men jeg gjetter at det er tusen ganger lettere å skru fast isoporplater innvendig for eksempel.

Ville anbefale propan foran diesel hvis du skal varme innendørs og det er omtrent samme pris på det. Propan koster 20-25kr/kg i P19 flasker, og jeg bytter heller en ren fin flaske enn å fylle diesel innendørs ;)

Tilfeldigvis har jeg en propanvarmer til salgs også hehe Men den er på 130KW, så kanskje ikke helt egnet for en villa ;)

I dag har jeg trukket maskeringstape rundt samtlige vinduer i første etasje. Det trakk en god del tidligere, og nå vil luftstrømmen sannsynligvis reduseres i det minste. Derimot lurer jeg på hvor stor nytte tapen kan gjøre alt i alt. Isolasjonsevnen for papir er nok relativt ubetydelig i denne sammenhengen.
Snakket med en kompis som har vært maler i hundre år, han mente at det finnes isolerende "maskeringstape" som kan brukes til formålet. Noen som kan bekrefte, og i så fall, hvor kjøper man det?

Teiping rundt vinduene gjør man ikke for å øke isolasjonen, men for å tette sprekkene. Hensikten kan være den samme, men teipen skal hindre at det blåser rett inn. Den trenger ikke å være isolerende.

Når det gjelder alternative varmekilder, blir det ofte ansett at olje hører til de dyreste måtene å varme opp huset på. Det kan vel knapt bli billigere fordi man kjøper det på stasjon. Den lenkede varmeblåseren gir 30 kW og bruker 2,44 liter i timen. Hvis dieselen koster 12 kr per liter, innebærer det 1 kr per kWh. I tillegg kommer lyden, fuktigheten, diesel-lukten, diesel-sølet og ikke minst investeringen. Reguleringen er nok dårligere enn elementtermostatene, om den i det hele tatt har termostat. Dermed øker forbruket. Det er sikkert en god maskin for formålet sitt, men den er ikke ment som primær varmekilde i hus. Jeg tror heller ikke at propan er riktig måte å redusere oppvarmingskostnaden på. Oppvarming med åpen flamme forutsetter veldig god ventilasjon.

Teip vinduene og sett tetningslister på dørene. Har du mulighet til å stenge av andre etasje, er det bra. Det er ikke så stor del av året det er så kaldt. Det blir billigere til sommeren.

Erik

Sist redigert:
Hva gjelder en slik varmer så gjelder det at man plasserer den i f.eks. et vindu så den bare suger kald uteluft som en varmer før den blåses inn. Tror ikke noen mente at man skal ha den som eneste varmekilde uten bruke den for å avlaste elvarmen for 1kr/kw er jo iallfall ned mot halve prisen mot strømmen selv under normale forhold, og nå for tiden bare noen få % av prisen (ikke glem alle nettavgifter, skatter, overføringsavgifter osv osv på strømmen heller.

Avemo skrev:
Tape rundt vinduene gjør man ikke for å øke isoleringen men for å tette sprekkene. Hensikten kan være den samme, men tapen skal hindre at det blåser rett inn. Den trenger ikke å være isolerende.

Når det gjelder alternative varmekilder pleier det å anses at olje tilhører de dyreste måtene å varme opp huset. Det kan vel neppe bli billigere fordi man kjøper den på stasjonen. Den linkede varmeviften gir 30 kW og bruker 2,44 liter/time. Hvis dieselen koster 12 kr per liter innebærer det 1 kr per kWh. Dessuten kommer lyden, fukten, diesellukten, dieselsølet og ikke minst investeringen. Reguleringen er sikkert dårligere enn elementtermostatene, hvis den i det hele tatt har termostat. Dermed øker forbruket. Det er sikkert en god maskin for sitt bruk, men den er ikke ment som primær varmekilde i hus. Jeg tror heller ikke at gass er riktig måte å redusere oppvarmingskostnaden. Oppvarming med åpen flamme forutsetter svært god ventilasjon.

Tape vinduene og sett tetningslister på dørene. Hvis du har mulighet til å stenge av overetasjen er det bra. Det er ikke så stor del av året at det er så kaldt. Det blir billigere til sommeren.

Erik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.