Jeg og mannen trenger å komme i gang med å innrede vår loft som nå er isolert med polyuretan (FoamKing). Hva vi ikke kan bli enige om er hvorvidt man må dampsperre eller ikke. Jeg har lest på flere steder at PU-skummet er diffusjonstett, men han sier at vi skal ta det sikre før det usikre. OM vi nå skulle legge plast, legger man i så fall plasten direkte mot isolasjonen først før oppreglingen? Føles som vi aldri virkelig kan komme i gang før dette er avklart. Skulle gjerne høre flere erfarne uttale seg om spørsmålet!

• Isolert loft med polyuretanskum, trestendere synlige. Diskusjon om dampbarriere for videre innredning.
  • En isolert loft med polyuretan-skum, synlige bjelker og et vindu som viser tre utsiden.
  • Vinnd med polyuretanskumisolasjon og delvis synlig takvindu.
Hva sier leverandøren?
Burde vel være det viktigste å kontrollere

P Pumba skrev:
Hva sier leverandøren?
Burde vel være det viktigste å kontrollere
Jeg er ute etter litt mer upartiske kilder men visst spørre dem går jo alltid..

Polyuretanisolering er både luft- og damptett, så dere skal ikke bruke noen ytterligere dampsperre.

J justusandersson skrev:
Polyuretanisolering er både luft- og damptett, så dere skal ikke bruke noen ytterligere dampsperre.
Det finnes 2 typer skumisolering, og en er damptett, men ikke den andre. Lurt å sjekke med leverandør.

Dette sier Foamking selv på sin hjemmeside:

polyuretan spray isolasjon er ofte kategorisert som "enten åpne-celler" eller "lukkede". Det finnes flere store forskjeller mellom de to typene, som fører til fordeler og ulemper for begge, avhengig av krav til sluttresultatet. Polyuretan spray isolasjon er et ekstremt allsidig materiale som finnes med en mengde forskjellige fysikalske egenskaper og tettheter, noe som gjør det nødvendig for sluttbrukeren å ha forståelse for disse forskjellene for å velge det systemet som er best egnet for sluttresultatet som ønskes.

Snickarnovisen Snickarnovisen skrev:
Jeg er ute etter litt mer upartiske kilder men visst spørre dem går jo alltid..
Hvilket har dere bestilt? Lukkede celler er mye dyrere, damptette og isolerer bedre.

Det primære formålet med en dampsperre er å forhindre at inneluftens vanndamp kondenserer i isolasjonen og dermed reduserer dens isoleringsevne. Dette gjelder spesielt når man bruker ulike typer mineralullisolasjon. Ved massive trekonstruksjoner bruker man aldri dampsperre.

Jeg har bare erfaring med den damptette. Har man brukt polyuretan som eneste isoleringsmiddel bør man ikke bruke dampsperre, uavhengig om den er damptett eller ikke, siden dens isoleringsverdi ikke påvirkes av forekomsten av evt. kondensert vanndamp.

• Liker
Landbogården og 1 annen
  • Laddar…
Snickarnovisen Snickarnovisen skrev:
Sluten cell är hva det er
Da er det ikke nødvendig, men jeg ville sikkert gjort det likevel

Hva kostet det, vurderer det selv. Send PM om du ikke vil skrive det på forumet.

Behovet av og konsekvensene av en plasting avhenger av hvordan takkonstruksjonen ellers ser ut. Har dere en diffusjonsåpen duk som tetting på yttertaket, kan dere plastre så mye dere vil. Inneholder taket andre isolasjonsmaterialer samtidig som tettingen består av vanlig underlagspapp (diffusjonstett) og det finnes et luftrom under sutaket, kan det også være hensiktsmessig å plastre. I andre tilfeller bør dere avstå fra plasting.

A Autodidak1 skrev:
Da er det ikke nødvendig, men jeg ville sikkert gjort det uansett

Hva kostet det, vurderer det selv. Send PM om du ikke vil skrive det på forumet.
Ja, billig var det ikke, men det er vel sjelden det når man ikke gjør ting selv. Skal prøve å komme i gang med å gjøre mye selv ellers og spare litt der i stedet.

A Autodidak1 skrev:
Da er det ikke nødvendig, men jeg ville sikkert gjort det likevel

@Snickarnovisen, Også jeg er nysgjerrig på prisbildet for dette. Hvor stort område isolerte dere?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.