F
Æh, legg ned nå. Er jo ingen som har argumentert for at fuktig luft lekker som en sil rett gjennom veggen. Den finner andre veier ut.

J
Ribons skrev:
t inte riktigt hur jeg skal formulere meg for å få dere til å forstå hva jeg mener... NÅ SER JEG PÅ EN HELTVANLIG VEGG OG HVORDAN DEN ER OPPBYGD I EN LGH ELLER EN VILLA, I HVILKET ROM SOM HELST DOCK IKKE I KJELLER!!!!
Oppbygning av en vanlig lgh vegg=Tapet-->Tapet Lim--> Papp (gipsskivens overdel er kledd i en papp lignende mat)-->rent sammenpresset gips-->enda en pappskive på undersiden av gipsen-->OSB-plate eller sponplate. Finn ut hvor mye fuktighet som kan komme gjennom alle disse 6 lagene med motstand med et vanlig lufttrykk i en helt vanlig lgh på en helt vanlig mandag eller en annen dag i uken.
Har dere forstått??
Leste du linkene jeg la inn? De sier at lufttettheten i ditt eksempel er god, dvs konveksjonstettheten oppfylles trolig i ditt eksempel. Er det diffunsjonstettheten du mener? Synes også her linkene ga gode forklaringer, som trolig backes opp av noen slags test fra SPs side... Jeg tror dessverre få personer på forumet sitter inne med testressurser for å utføre de testene du foreslår, da kan man gjøre som mange nok har gjort, lese seg opp og bruke en metode man tror på, og før eller senere så finner man ut om det fungerte eller ei...

Og som vectrex skriver, fukt trenger alltid inn overalt. Å gjøre noe helt tett er utrolig vanskelig, både i teori og praksis. Derfor tror jeg personlig mer på metoden at det skal kunne tørke ut enn at det skal være helt tett... Den enkleste måten er jo å bruke en metode, et system av materialer, som noen andre har testet.

Ribons skrev:
Spørsmål:
1. Er tapetlimet diffusjonstett?
2. Hvis jeg har 100ml vanndamp på innsiden --> hvor mye går gjennom tapeten. tapetlimet: bølgepapp: Gips 13mm: OSB-plater 13mm hvor mange ml går gjennom?
hvorfor har vi problemene som vi har hvis tette hus er så bra=?
Hvis du leser innlegget mitt ser du at hus med plast egentlig ikke er bra. Fuktssperrene er kun til for å nødtørftig beskytte et isolasjonsmateriale som er billig, men ikke spesielt bra.

Slutt å fantasere om diffusjonstett tapetlim. Det har ingenting med virkeligheten å gjøre.

Sist redigert:
  • Liker
helder
  • Laddar…
Ribons skrev:
tapetlimet som finnes i de fleste bygningene er diffusjonstett, varmen er ingen partikkel, men en bølge, dette gjør at fysikken blir overspilt på vanlig måte og overgår til stråling som ikke følger en fast partikels oppførsel. så det er mye som vi ikke vet når det kommer til hvordan fuktigheten oppstår, hvordan den oppfører seg i forskjellige materialer osv
Er ikke varmestråling et fysisk fenomen? Jeg forstår ikke helt resonneringen.

Etter min mening går varmen gjennom dampsperren og får den kaldere luften til å felle ut sin vanndamp ved en kollisjon mellom varm og kald luft, og da får man utfellingen i isolasjonen, Hammarby sjöstad er et bevis på dette, millioner programmer et annet, nybygde villaer med lignende problemer, nybygde flerbolighus med enstegsfasader (ok en annen type problematikk), listen kan gjøres så lang som helst.
Dessverre ser det ut til at du har misforstått de grunnleggende fysiske prinsippene. Når varme (ikke varm luft) varmer opp kaldere luft i isolasjonen, så minker den relative fuktigheten. Varme transporterer ingen fukt, den følger med varm luft.

• Liker
helder
  • Laddar…
Har du målt Rf mot innsiden av fasaden vinterstid. Om ikke, gjør det, da får du svar på spørsmålet ditt.
Filmdannende organisk maling er relativt diffusjonstett, men hvordan ser det ut ved vegg/takvinkler, stikkontakter og vindusbekledning?

Har du ftx som oppretter overtrykk i huset skal du reklamere installasjonen, men cent skal alltid opprette et undertrykk om enn lite

• Liker
findus42 og 1 annen
  • Laddar…
Jeg kommer til å bygge helt diffusjonsåpent. Bare tre eller cellulose. (og litt gips på veggene)

• Liker
Dr Benz og 2 andre
  • Laddar…
Tenk deg selv hvordan et huis ser ut. Hvordan i all verden skulle det kunne holde tett?
En hvit sten i lommen har tilsvarende effekt.

Har lest igjennom tråden og blir litt trøtt. Noen som allerede har bestemt seg for hva han mener spør etter bevis for den andre siden. Flere bevis presenteres. Disse møtes med rungende stillhet etterfulgt av fornyet påstand om at bevis ikke kan finnes. Flere balanserte skribenter har forsøkt å si at når alle komponentene fungerer sammen i et gjennomtenkt system så fungerer det.
Heimlaga påpeker det jeg har sett i virkeligheten i løpet av tretti års yrkesaktivitet. Tykk isolasjon medfører at kondens må håndteres. Leser man dokumentene som produsenter av naturlige byggeprodukter selv lager, så er budskapet det samme. Materialene i en yttervegg/tak må være diffusjonstettere innvendig enn utvendig. Jo tykkere isolasjon desto viktigere er det. Ingen anbefaler overtrykk. Alle er enige om at mekanisk ventilasjon må utføres slik at det er undertrykk i huset. Selvtrekksventilasjon er etter min mening det samme som ingen ventilasjon i hus som ikke kontinuerlig fyres med olje eller ved. Så den typen ventilasjon håper jeg vi slipper å diskutere igjen.

Plast er en enkel måte å øke diffusjonstettheten på. Riktig utført fungerer det. Det går an å bygge uten plast også. Riktig utført selvfølgelig. Har revet en del hus hvor det har vært feil. Både med og uten plast. Også revet hvor det har vært riktig. Forskjellene ligger mer i utsiden av konstruksjonene enn innsiden. Kan fukt ta seg ut på en fornuftig måte fungerer det. Ellers ikke. Nekter å bygge uten luftspalte da jeg hittil ikke har sett en slik konstruksjon med skader fra kondens. Derimot revet fasade på "naturlig" Anebergshus (naturlig var kode for hus uten plast på den tiden) med masse svartmugg på vindtettsvev og i bakenforliggende papirmasseisolasjon omtrent en og en halv meter ned fra takfoten.

Se på hele konstruksjonen. Ikke på en enkelt detalj som kanskje ikke i seg selv er hovedproblemet.

mvh Findus

PS. Den naturlige isolasjonen i Anebergshuset var impregnert med brom og skulle kildesorteres som miljøfarlig avfall. Så var det med den naturligheten. DS

Sist redigert:
  • Liker
Ulric og 4 andre
  • Laddar…
Holder fullstendig med deg i dine funderinger, bor selv i et sunt tømmerhus.

Du kan jo ikke bare stirre deg blind på veggene... et innertak er ofte bare panel, som tørker med årene og får sprekker og gliper, der er nok ikke dampsperremotstanden spesielt høy...

Før når det var rullet tettesjikt så gikk dampen gjennom fugene og gjennom det rullede tettesjiktet og begynte å mugne på pappen, en flis er stort sett helt tett og fugene er sementbaserte og bør transportere fuktighet ganske bra likevel så mugnet det, ikke alltid men iblant.
Bare fordi du har bygd et hus som har klart seg så betyr det ikke at ditt hus ville funket med en annen familie på et annet sted i landet ville jeg tro?

bygningers fysikalske prestasjoner ser annerledes ut enn hvordan beregningsmodeller er tenkt...
fuktbelastninger på vegger, tak og gulv avhenger av klimaet på inn- og utsiden...nå innsiden er den enklere da det er noe mindre variasjoner enn utsiden.
innenfra kommer fuktbelastninger fra mennesker og alt som skjer som matlaging, bad og toalett og klesvask...vask og ulykker.
utenfra har vi hele naturen med regn, snø, vind etc...

spørsmålet om plastfolie eller ikke i en konstruksjon kan besvares med at hvis levetiden på konstruksjonen skal sidestilles med øvrige bygningen, så er plastfolie ikke ok.

Dermed gjenstår bare det som er nevnt i tråden en fuktabsorberende uttørkende konstruksjon...
Fukten som må finnes for at mennesker skal ha det bra, må være grunnlaget for konstruksjonen.
Dette betyr at konstruksjonen skal avgi fukt til inneluften om vinteren, slik at det ikke skapes for tørt inneklima.
Samtidig må fasade og tak og grunn samtidig tørke ut isolasjon slik at balanse oppnås.
Dette gjør at luftspalter utendørs skal utformes slik at de ikke gir fuktbelastninger...altså de skal være ventilerte der ingen fuktig luft kan komme inn med fuktige vinder, temperatursvingninger etc.

Hvis man kan bytte ut plastfolien hvert 30. år og den kan holdes hel, så kan en utåtørkende konstruksjon fortsatt fungere hvis fuktbalansen i innemiljøet håndteres med tak- og veggmaterialer...men det blir unødvendig.

Når man fyrer, skapes det et undertrykk om vinteren som virkelig tørker ut konstruksjoner hvis de er uten folie...og materialet i isolasjonen er fuktbalanserende..

1. velg en konstruksjon med luftspalter og fuktbalanserende virkning...velg også en livsstil uten dumme fuktbelastninger

tapetklister løses opp ganske enkelt i fuktige klima :P å tapeten løsner nesten alltid bak radiator med tiden samt i takvinkler å innerhjørner å ved gulvsokkelen

Tanken med plast i vegger er at den "ytre" delen som er isolert skal være av tykkere mengde isolasjon enn den "indre", altså den som ligger på innsiden av plasten. Hvis nå plasten skal fungere rett i sitt "rette" miljø, skal det være varmere inne enn ute, ellers blir det kondens mot plasten. Hvis det nå er et varmere innendørs klima enn utetemperaturen, fungerer plasten helt greit. Men hvis noen setter inn et klimaanlegg slik at det blir svalere/kaldere inne enn ute og ikke har kunnskap om hvordan fuktighet fungerer, vil det under sommermånedene, hvis solen vil vise seg, føre til at fuktigheten vandrer inn i veggen for å bli til høsten, vinteren, våren og til slutt få litt påfyll om sommeren når noen vil ha det svalt inne igjen, da vil plasten forårsake store problemer, ikke ellers. Nå kommer dette fra en som ikke liker plast, som vet litt om ventilasjon, fuktighetskvoter, kan fysikk, matematikk, forstår svensk og et par til språk, men det har ikke med saken å gjøre. Det viktige er å tilpasse huset til de forutsetningene som kunden ønsker å ha, hvis nå et hus med plast i veggene ikke har hatt "kaldanlegg" tidligere så finnes det flere måter å løse det på hvis man vil ha plasten bevart, man setter inn en bedre ventilasjon som kan ta hånd om for høy luftfuktighet, vanskeligere enn det er det ikke, hvis man nå vil ha plast vil si!
Det fungerer like bra, bedre noen ganger, å bruke andre byggemetoder enn å sette opp plast som med største sannsynlighet kommer til å være "punktert" ganske snart, da fungerer ikke den metoden uten gir fuktproblemer i konstruksjonen som ikke har noen mulighet til å lufte ut akkurat på grunn av plasten!
Jeg sier ikke at det er feil med plast, jeg kommer bare ikke/aldrig til å bruke den!
Min onkel som også var "bygger" brukte den, jeg måtte grave ut et loftsrom med matjord og når jeg var ferdig måtte hele huset rives, det var vann i alle vegger, i dette tilfellet takket være plasten men med ytre påvirkning i kombinasjon med feilkonstruert tak! Det er ikke alltid hvitt eller svart, dette er en ordentlig gråsone som hver enkelt kunde burde vite om, det er ikke morsomt å få et 5-års hus helt nedrevet på grunn av feilkonstruerte løsninger med tillegg av bekvemmeligheter (kaldanlegg) om ikke ventilasjonen kompletteres!

Det kommer ikke til å finnes noen "bevis" i noen retning om plasten er bra eller dårlig, det går rett og slett ikke an å lage en mal som gjelder alle konstruksjoner, man kan alltid fylle en ballong med vann og hevde at den for øyeblikket er vanntett fordi det ikke drypper fra den akkurat nå!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.