R
Jeg har søkt på nettet, spurt byggere, snakket med høgskoler angående dette, men jeg har ennå ikke fått et eneste bevis på at dampsperren fyller noen funksjon. De fleste sier at den er til for at vanndamp fra boligdelen ikke skal komme ut i isolasjonen. Ok argumentene som sådan er jeg med på, men kan dampen gå gjennom 1. tapet (oftest papir) 2. diffusjonstett tapetlim 3. 13 mm gips 4. 12 mm OSB og så inn i isolasjonen uten å bli redusert???? Skulle ikke tro det ... etter min mening ...bare en bløff hvis ingen kan gi meg et vitenskapelig bevis for dette utsagnet. Noen som tar utfordringen?

• Liker
Mugmaz og 3 andre
  • Laddar…
R
Det var ingenting om dampsperren. Hva ville si med den artikkelen?

• Liker
leffe-e
  • Laddar…
Nå kan man diskutere material i evigheter, jeg er selv motstander av dampsperre men poenget er at i de fleste nybygg, med de materialene som i dag brukes og den byggteknikken så trengs ofte en diffusjonstett duk av noe slag. Det har ingenting med at den er bra å gjøre, men heller at de fleste i dag ikke kan regne. Vi har mange faktorer som spiller inn når det trengs, eller i de tilfellene når noen har flaksen å få en eiendom oppført av fagfolk som kan og vet hvordan man bygger diffusjonsåpent. Dampsperren vil forårsake alt fra verre fuktskader til et dårlig innendørsklima hvis man bruker den uten riktig materiale i konstruksjonen, der tvister vi og kommer alltid til å gjøre med de som vil ha den. Det finnes ifølge meg ikke mange fordeler med å bruke en diffusjonssperre, men så lenge vi har "interessante" regler så tenker ikke jeg å bygge for andre i fremtiden. Jeg har selv et modell eldre hus, ingen diffusjonssperre, ingen problemer med fukt eller mugg, ingen dårlig ventilasjon eller inneluft, jeg kommer aldri til å bygge et hus med disse materialene som på sikt ikke holder hva de lover. Poenget er at jeg har jobbet med forsikringssaker tidligere og de fleste hus med skader er nettopp de med diffusjonssperrer, de diffusjonsåpne har jeg hittil bare støtt på et fåtall og da har det skyldtes ytre påvirkning. I noen, ikke alle med feilaktige diffusjonssperrer har det vært muggsoppvekst og fukt i direkte tilknytning på begge sider av dampsperren, så av nettopp den grunnen vil jeg ikke ha med utysket å gjøre! Det finnes bedre måter å bygge på men du vil sannsynligvis ikke få noen upartisk undersøkelse som kan bevise at det hverken er bra eller dårlig med dampsperre. De undersøkelsene som alle gjør kan rett og slett manipuleres etter eget godtykke slik at de viser et godt testresultat i den ønskede retning, det er sånn det meste fungerer, surprise! "nei til dampsperre"

• Liker
Räknenisse og 3 andre
  • Laddar…
J
Veldig interessant emne. Det som ville vært interessant er også å vite hvilke materialer som er bra å bruke når man kjører uten plastfolie og hvilken isolasjonstykkelse som er OK. Som jeg har forstått så bygger til en viss grad gamle hus på at de ikke er så utrolig godt isolerte, slik at fukt kan tørke ut... I mitt (100 år) gamle hus har tidligere eiere noen steder satt gullfiber og plast innvendig. Helst skulle jeg fjerne alt dette, men det er ikke praktisk mulig i alle fall ikke på kort sikt. Jeg tror dog at det er relativt tynt og gamle veggen/tak/råspont har forhåpentligvis en eller annen form for luftspalte eller sagflis, så mitt håp er at det skal tørke ut en annen vei, da jeg har vanskelig for å se at man lykkes i å få det helt tett med plasten, på godt og vondt. Når jeg nå selv bygger om så har jeg lekt opp for strøm etc. på innsiden og brukt isolinas linisolering 45mm samt deres papp innenfor gips og osb. Skulle imidlertid vært bra om det fantes noe billigere som fungerer bra, for jeg vil ikke gå på med gullfiber...

Lest litt om hvordan man skal sikre at det er helt tett hvis man setter plastfolie, og den eneste måten som virker rimelig er jo å sette folien og så lekte på 45 for å dra all strøm innenfor folien. Alle de husene hvor strømmen er på utsiden av folien har jeg vanskelig for å tro at de er tette. Men man kan jo, som TS skrev, anta at det fungerer tålelig i mange tilfeller også uten plastfolie, da den i mange hus vil være så perforert at den ikke har så stor funksjon lenger?

• Liker
leffe-e
  • Laddar…
R
Takk for den kommentaren😁 Vore Iaf litt morsomt å lese en bevisning selv om den formodentlig er litt partisk. Har selv jobbet med fukt og mugg sanering pluss energieffektivisering i ca 5 år. Så jeg forstår hvor du vil komme

J
...men hvis man har et veldig utett hus med et overtrykk innendørs, så er det jo ikke helt umulig at varm fuktig luft presses ut i veggene og kondenseres der, og hvis man da har plast, isolasjon og så bra isolering at man ikke "tørker ut" veggen kommer vel muggsoppen som levert på døren... Jeg vil tro (uten å vite, men basert på det jeg har lest) at det ikke er midt i en vegg dette oppstår, men i hjørner, ved koblingsbokser, vindusfordypninger etc. Midt på veggen vil det neppe "blåse" ut fuktig luft. Så at gips og OSB er tette garanterer jo ikke at det er tett rundt koblingsbokser etc...

Er det på denne måten, så taler det jo for at plasten bare forverrer om man ikke har vært veldig nøye rundt alle tilkoblinger.

Synes nedenstående bacheloroppgave er interessant lesning, jeg har ikke lest den akkurat nå, men når jeg leste den mener jeg å huske at de undersøkelser de har gjort viser at man ikke lykkes spesielt godt med å sikre at husene er tette...

https://docs.google.com/viewer?url=...ftt%C3%A4thetsrapport%2020100929(updated).pdf

• Liker
helder og 2 andre
  • Laddar…
Jeg har faktisk litt personlige erfaringer som kan være relevante i denne sammenhengen.

På et tilbygg vi gjorde for noen år siden, ble det av ulike grunner slik at vi gjorde ferdig så langt som til å plastre innsiden og deretter la prosjektet på is en stund. På grunn av dårlig tape og ingenting som holdt plasten sammen, begynte den etter bare noen uker å slippe i tape skjøtene slik at det oppstod åpninger i skjøtene. Etter ytterligere noen uker la vi merke til at det rant små mengder vann på oversiden av plasten. Hovedmistenken var først at taket (korrugert metall) lakk på en eller annen måte, men etter en grundig undersøkelse der vi mer eller mindre rev ut hele taket innenfra, konstaterte vi at det var damp som kondenserte på innsiden av kondensduken som lå på oversiden av takbjelkene. Problemet forsvant da vi gjorde om plastingen med dyrere og bedre tape.

Under våre forhold var det altså veldig tydelig at plasten gjorde nytte, eller i det minste at tett plast gjorde nytte. Hvorvidt vi hadde fått det samme problemet dersom vi hadde vært helt uten plast eller om fuktigheten på en eller annen måte kunne tørket ut innover, våger jeg ikke svare på, men rent instinktivt føles det ikke slik uten at det var (og er) plasten som redder oss.

R
Ok. Takk for erfaringen. Selv har jeg ingen dampsperre noen steder (bygde kledningen ferdig for ca 2-3 år siden, så vidt jeg vet ingen fukt i veggene).

• Liker
pojje
  • Laddar…
Om man lager/får et hull i plasten får man nesten umiddelbart fukt der bak. Men det er forskjell, siden alt damptrykk da fokuseres på den lekkasjen.
Det finnes mange studier som viser ulike materials dampmotstand. Gjennom disse er det deretter enkelt å beregne total dampmotstand gjennom flere forskjellige materialer. Men også her er jeg, som gammel konstruktør skeptisk. 1+1 er ikke alltid to når det gjelder å kombinere materialer.
Fukt er noe utrolig komplisert. Det finnes så utrolig mange faktorer som påvirker. Det eneste som er sikkert er at jo mer vi isolerer og tetter, desto mer øker risikoen for fuktproblemer.
Ved nybygg er likevel plast å foretrekke, etter min mening.
Ved etterisolering bør den unngås i det lengste.

• Liker
Pagno og 2 andre
  • Laddar…
R
Siste delen holder jeg med om til 100%. Fuktigheten er jo 100% avhengig av temperaturforskjellen, varmen er direkte avgjørende for problematikken i og med at varmen går gjennom all mat så kan man ikke løse fuktvandring ved å rette opp husene.

skal man bevise noe så bør man gjøre langtgående studier med presis hver eneste hustype og byggverk og den prisøkningen er ingen interessert i så derfor bygger man etter generelle normer.
Det kreves jo rigorøse tester og beregninger for å finne ut om akkurat det huset trenger dampsperre eller ikke og da er det som sagt enklere å bygge med det i alt.

Gibs og tapeter utgjør kanskje like mye dampmotstand som dampsperre, men i taket har man ofte takpaneler som dampen lett kan trenge gjennom skjøtene, da trengs det dampsperre.
Har man FTX ventilasjonssystem som mange på denne siden er veldig interessert i, blir det ofte overtrykk som pumper dampen i veggene hvis de mangler dampsperre.

P
Hvordan ville dere resonnert her da? Har i dag et toalett i andre etasje som skal renoveres og også få dusj. Huset er bygget i 1929. Ingen dampsperre i dag. Loftet er etterisolert med eco fiber. God avtrekksventilasjon med takvifte. Bør jeg sette dampsperre i taket når vi renoverer toalettet? Føles litt risikabelt med dusj og ingen dampsperre opp mot loftet.

Jeg har et hus bygget i 1975 med plast bak veggplatene, hvis jeg slår av tilluftsviften, setter avtrekksviften på maks, setter kjøkkenviften på maks, starter sentralstøvsugeren (som har utblåsningen utendørs) så kan jeg fortsatt ikke merke noe undertrykk ved ytterdøren, med en mm. glippe så merkes ingenting. Så i mitt hus føles det ikke som plasten er tilstrekkelig godt montert for å gjøre noen nytte i det hele tatt, og da er spørsmålet, Er dårlig montert plast bedre enn ingen plast? Hvis en endret byggteknikk krever annen nøyaktighet enn tidligere, hvordan overfører man den kunnskapen i noen ledd til den under-underentreprenøren som gjør det praktiske arbeidet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.