Jeg har revet ned tapet og kryssfinerplater på mine vegger samt puss som satt i taket og ca 30-40 cm ned på veggen. Jeg tenkte bruke en bit av det "fag" på veggen der pussen har sittet for å trekke nye elektriske rør etc. og lage avstikk ned til brytere og stikkontakter. Øvre del av "faget" fyller jeg ut med bord med passende tykkelse for å få det jevnt med øvrige veggen så det blir rett og fint når jeg skal gipse.
Jeg har inspisert veggen og per dags dato ser det slik ut fra innsiden sett:
30 mm rupanel -> 30-40 mm luftrom -> asfaltplate -> fasadepanel.
Når jeg likevel skal bytte utvendig panel i nær fremtid, tenkte jeg bygge på mine stendere og isolere utenfra.
Skal jeg med disse forutsetningene kle mine yttervegger innenfra med dampsperre før jeg gipser?
For å deretter få bukt med mitt veldig ujevne tak, tenkte jeg rette opp og bygge et rammeverk som jeg forankrer i vegg og punktfester i tak med vinkler. Har noen erfaring med Nivell system for tak?
Takk for synspunkter.
Jeg har inspisert veggen og per dags dato ser det slik ut fra innsiden sett:
30 mm rupanel -> 30-40 mm luftrom -> asfaltplate -> fasadepanel.
Når jeg likevel skal bytte utvendig panel i nær fremtid, tenkte jeg bygge på mine stendere og isolere utenfra.
Skal jeg med disse forutsetningene kle mine yttervegger innenfra med dampsperre før jeg gipser?
For å deretter få bukt med mitt veldig ujevne tak, tenkte jeg rette opp og bygge et rammeverk som jeg forankrer i vegg og punktfester i tak med vinkler. Har noen erfaring med Nivell system for tak?
Takk for synspunkter.
Troligvis vil ikke en diffspärr gjøre særlig nytte her, dels vil du ha problemer med å få den helt tett i hele huset, dels vil du få bryderi med å lage en fungerende ventilasjon. Huset puster i dag, men med diffspärr endrer du den forutsetningen.
/Kent
/Kent
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 8 594 innlegg
Har du et eldre hus uten dampsperre så er det svært risikabelt å legge inn dette nå! Du ber praktisk talt om mugg- og fuktproblemer hvis det ikke gjøres på riktig måte, og egentlig finnes det ingen som helst fordeler med dampsperre - men det er en nødvendighet hvis man har svært effektiv isolasjon, som i moderne hus, for at fukten ikke skal kondensere inni isolasjonen og svekke isolasjonens funksjon og eventuelt skape fuktproblemer der.
I eldre og mer trekkfulle hus, eller hvis man kaldsetter huset, bør man ikke bruke dampsperre.
Hvor mye har du tenkt å etterisolere?
/K
I eldre og mer trekkfulle hus, eller hvis man kaldsetter huset, bør man ikke bruke dampsperre.
Hvor mye har du tenkt å etterisolere?
/K
I dag har jeg jo ingen isolasjon i det hele tatt. Tenkte å bygge på bjelkene slik at jeg kan få inn 70 eller 95 mm isolasjon mellom dem. Deretter har jeg vurdert å sette litt isolerende plater utenpå det og så på med ny fasadekledning. Platene finnes jo i varierende tykkelse, men kanskje en 70-95 der også.
Hopper på denne tråden.
Jeg har satt en ängspärr på yttervæggene på et hus fra 65 når jeg renoverte, hvilket det ikke var før. Har 140 isolering (om jeg husker rett). Kommer sannsynligvis i fremtiden til å tilleggsisolere utenfra. Har hørt ulike meninger når det gjelder å sette plast på eldre hus. Hvordan sjekker man om det er skader, dvs. at det er fukt i veggene? Kan man måle det med fuktmåler?
Jeg har satt en ängspärr på yttervæggene på et hus fra 65 når jeg renoverte, hvilket det ikke var før. Har 140 isolering (om jeg husker rett). Kommer sannsynligvis i fremtiden til å tilleggsisolere utenfra. Har hørt ulike meninger når det gjelder å sette plast på eldre hus. Hvordan sjekker man om det er skader, dvs. at det er fukt i veggene? Kan man måle det med fuktmåler?
Åpne opp fasaden og ta en titt på isolasjonen samt stenderverket, vinden pleier å vise eventuelle problemer ganske raskt. Fuktmåler kan lure litt så sørg for at den virkelig måler på tre og gjør flere målinger på flere steder.
/Kent
/Kent
Umulig å svare på fordi det handler om hvordan ventilasjonen er beskaffet med.
/Kent
/Kent
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 8 594 innlegg
Det kan ta alt mellom 1-20 årDregen skrev:
Men jeg vil tro at du allerede etter et par år (si 2-5) kan prøve å se om det er fuktig, selv om man kanskje må sjekke flere ganger i løpet av et år, eller om det finnes spor av gammel fukt. Selv om det ikke har rukket å utvikles til en skikkelig fuktskade.
Så er det ikke sikkert at alt er ok bare for det, det går kanskje så langsomt at man ikke ser noe før etter 10 år, men OM man ser noe tidlig så har man jo konstatert at det er noe på gang - og kan utbedre det i tide...
/K
Klikk her for å svare