Vi skal sette vegg-gips (1200x2500) på et skråtak (38 grader), skal legge opp med 45x45-lekter og lurer på om man skal sette lektene på cc300 eller cc600?
Skal isolere mellom lektene så cc600 hadde jo vært det smidigste. =)

• Liker
Norschan
  • Laddar…
Fikk tips i en annen tråd for noen dager siden, gles cc30 ble det sagt til meg fra flere hold.

Jepp, cc300, ellers vil gipset svikte.

Da blir det som følgende:
195mm regler (takstoler) cc1200 med luftspalte og 170mm isolasjon.
45mm regler cc600 med 45mm isolasjon.
45mm regler cc300 med 45mm isolasjon.
Tror dere det blir bra?

• Liker
AntonVisco
  • Laddar…
bruk 28x70 som gles og hopp over isoleringen der.

Hva finnes det for fordeler med vanlig gles sammenlignet med 45-regel? Foruten at det er litt lettere å treffe glesen. =)

Jeg vil helst ikke ha tynnere isolasjon enn de 260mm som jeg allerede har regnet med.

hvorfor ikke veksle takstoler med 45x95 og så gles, så får du ønsket tykkelse.

cc30 om du setter platene langs med lektene. Om du setter platene på tvers av lektene kan du ha opp til cc60.

Konstruksjonsprinsipper for innertak finner du här.

i skråtaket hadde jeg tenkt å la det være glissent, og i stedet sette osb under gipsen for å få noe stabilt, finnes det noen ulempe med det i forhold til glissent?

dyrere, mer arbeid.

hei.
spik på takstolene med 2"2" eller 2"4" på høykant så får du mer isolasjon. 2"4" tar du spikerplate ved siden bare.
så gleser du med 28x70 på 30 cc.
peace a cake!!!

mvh
snekker estwing

Hei! Holder på med det samme og lurer på hvordan man skal gjøre.
Jeg har allerede lagt opp liggende 45 lekter i skråtak for å få et installasjonssjikt og bryte kuldebroer etc.

Spørsmålene hoper seg opp, holder det å legge takplater i cc60? Skal man ha takgips? Skal man ha OSB i skråtaket for å kompensere for den høye senteravstanden? Skal man sette trepanel i skråtak, og holder cc60 da?

Har kommet såpass langt at det er jo ikke aktuelt å gjøre om og sette lekt...

Kan meddele at jeg kjører 45x45 med cc30 nå. Hadde sikkert gått like bra å droppe installasjonssettet i skråtaket, for det hadde vært mye lettere å dra opp spredere, 45-erne er lange og ofte skjeve. Men føles bra å ha litt ekstra isolasjon i taket, blir 195+95+45, men som sagt hadde det nok gått like bra med 195+120. Da vet man til neste gang hvor mye merarbeid det er!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.