10.419 lest ·
25 svar
10k lest
25 svar
OSB-plate i stedet for spikerslag under skråtak c/c 120 cm?
Side 1 av 2
Vi holder på å bygge på et hus med skråtak med takstoler cc 120 cm. For at det ikke skal bygge ned så mye, kan man sette 11 mm OSB-plater under takstolene og deretter feste 6 mm gipsplater under disse, i stedet for å bruke spredt panel + gipsplater?
Jeg er litt nysgjerrig på hvorfor man ikke vil ha osb + plast + gips?SBH skrev:
Den eneste grunnen jeg kan se er at alle hull som tas opp for å feste ting vil punktere plasten, men jeg har kanskje oversett noe
Takk! Vi vurderte å ha dette direkte mot 13 cm glassullsisolasjon, uten noen plast eller dampsperre siden huset ikke er helt oppvarmet året rundt, og var usikre på om det blir tilstrekkelig sterkt – tror du det, og kan det bli andre problemer om man skulle gjøre så?
Trekonstruksjonsbygger
· Gävleborgs
· 2 434 innlegg
Jeg ville brukt gles, det handler jo bare om ca 2cm som du sparer med å sette OSB og renoveringsgips.
Og jeg ville uansett plastet taket selv om huset ikke var oppvarmet året rundt.
Er det skråtak?
Og jeg ville uansett plastet taket selv om huset ikke var oppvarmet året rundt.
Er det skråtak?
ja. kunne fungere. men jeg ville ikke brukt gipsmpa skrev:
Trekonstruksjonsbygger
· Gävleborgs
· 2 434 innlegg
Så har det blitt bygget mange hus, det er et ganske nytt påfunn med at man setter et installasjonssjikt med 45-70mm isolasjon mellom veggplatene og plasten. Installasjonssjiktene ble ikke innført fordi det var problem med fukt utenfor at det ble tettere hus om man slapp å lage hull i plasten ved f.eks. eltrekking.SBH skrev:
Nå snakker jeg riktignok om yttervegger, men prinsippet er det samme ved tak.
ja. det fungerer i vegger. jeg kan ikke forklare byggfysikken. dog får man fuktproblemer i taket om man skrur plater direkte på dampsperren. men jeg har jo bare 20 år erfaring. så hva vet jeg etter ha revet flere muggtakGabbe1 skrev:Så har det blitt bygget mange hus, det er en ganske ny oppfinnelse at man setter et installasjonssjikt med 45-70mm isolering mellom veggplatene og plasten. Installasjonssjiktene ble innført ikke fordi det var problemer med fukt utenfor, men fordi man fikk tettere hus om man slapp å lage hull i plasten ved for eksempel elektriske installasjoner.
Nå snakker jeg riktignok om yttervegger, men prinsippet er det samme for tak.
Du tar feil. I et gammelt hus med mangelfull isolering så kan det sikkert bli problemer (men det får man i så fall også med spredt panel). Et moderne isolert tak er det garantert ingen problemer!SBH skrev:
hva er et moderne hus for deg?vectrex skrev:
fikk en jobb i forrige uke hvor privatpersonen hadde valgt å sette direkte på plasten. muggsopp hele taket. kommer ikke huske om det var paroc,isover eller t-täk fancy plast